Door Bitje-scheef: Als jij inderdaad verstand hebt van software ontwikkelen hebt dan zou je moeten weten dat het achteraf toevoegen van eisen waar in het begin helemaal geen rekening mee is gehouden maar al te vaak tot problematische implementaties leidt waar veel in misgaat, omdat de toevingingen gebouwd worden op een fundament waar ze niet op passen.
Dit is een belangrijke factor waarom het in IT land met overheden zo vaak verkeert gaat. Uitbreiding van de scope halverwege het traject. Een project ineens gebruiken als kapstok voor bijzaken.
Als het traject een complex is dan kan het zelfs met het bereiken van een 1/4 van het traject al genoeg zijn om te kunnen reconstrueren dat het in het geheel verkeerd gaat.
Dat kan je in dit geval zowel in A) brede zin als in B) iets engere zin vaststellen.
A. Het traject kan je vanuit een App overstijgende aanpak benaderen.
Waarbij naast de App diverse aanpalende zaken worden opgetuigd en output daarvan wordt ontsloten.
Dat zelfs die uitgebreidere overweging voor de scope valkuil mijn inziens geen tot weinig verschil maakt blijkt uit het volgende.
Waar zit het 1/4 punt van de scope (app / app en aanpalende acties) in het traject van de de Jonge?
Even een paar kantelmomenten met data ter reconstructie.
Als start kan je de aankondiging van de Jonge op 7-4-2020 nemen van het (overigens mislukte) hackaton weekend (18-4-2020 t/m 19-4-2020).
Voor het weekend was medio 15-4-2020 al broncode door/namens het ministerie opgetuigd.
(https://www.security.nl/posting/652536/Overheid+maakt+komend+weekend+broncode+geselecteerde+%27corona-apps%27+openbaar)
Dus mag je zeker stellen dat zeker tussen 7-4-2020 en 15-4-2020 minstens 10% van de scope al was uitgewerkt.
Een belangrijk intern omslag punt is de weken na het hackaton weekend zelf.
Toen werd naarstig besloten om naast / bovenop de hackaton uitkomsten alsnog iets op te tuigen dat feitelijk voortborduurt op de oorsprong van de scope.
(https://www.security.nl/posting/651711/Kamervragen+over+beveiligingsadvies+bluetooth+en+gebruik+contact-tracing+app)
De bevindingen over het traject wezen uit dat dit duidelijk tekort schoot.
(https://www.computable.nl/artikel/nieuws/digital-transformation/6916093/250449/corona-opsporingsapps-schieten-tekort.html)
(De weg naar een corona-app voor contactonderzoek was ‘ergens wel dapper’ maar deugde van geen kanten-https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-weg-naar-een-corona-app-voor-contactonderzoek-was-ergens-wel-dapper-maar-deugde-van-geen-kanten~be3be20c/)
De premier gaf ondanks die belangrijke feedback aan (als stand-in en bliksem afleider voor de Jonge na de hackaton weekend) duidelijk door te willen met de ingeslagen weg van dit traject.
(https://www.security.nl/posting/653504/Rutte%3A+belangrijke+stap+in+ontwikkeling+van+corona-app+gezet)
Oftewel, het kabinet ging door na de 10% scope.
Echter wel met de nodige toevoegingen en dus scope uitbreidingen van het traject.
Het bewandelde traject ging door richting een ander evident kantel moment.
Dat in het traject ligt rond half juli 2020.
Toen bepaalde de Jonge namelijk "de vanaf datum" voor de volledige gebruiksfase van de app.
(https://www.security.nl/posting/664624/Kabinet+wil+coronavirus-app+CoronaMelder+op+1+september+invoeren)
"De datum vanaf" van de volledige gebruiksfase zou per 1-9-2020 ingaan.
Dat kan je alleen afkondigen als je een volwaardig uitzicht hebt op afronding van je traject.
Half juli 2020 beschouw ik daarom, kan arbitrair zijn, gemakshalve als het 3/4 - 80% moment.
In de fase werd de dichtheid van gevonden virus deeltjes per gebied erbij gesleept.
Volgens het Rivm was die dichtheid trouwens feitelijk al aan het dalen
(https://www.rivm.nl/en/news/sewage-research-decline-of-novel-coronavirus-in-netherlands)!
Hetgeen sowieso ook al bleek uit de meet-gegevens verzameld via de zogenaamde swab-tests.
Nothing new there.
Die inzichten kan in theorie de relevantie van de scope onveranderd laten,
maar de ontwikkelingen tot dan toe maken het doorgaan met scope uitbreidingen (gegevens van andere oorsprong) toch zeker minder noodzakelijk en accuut.
Waarom?
Die scope uitbreidingen zijn in die fase sowieso aantoonbaar definitief niet meer accuut.
Natuurlijk valt de noodzaak evident ook af.
Tenzij je als minister tussen 10% en 3/4 - 80% van het traject als minister niet meer kan ontkennen hoe dunnetjes de relevantie van je eigen oorspronkelijke traject werkelijk is ga je niet op dezelfde voet door (het paard achter de wagen spannen).
Er zijn dus genoeg inzichten om dus te kunnen zien dat de minister zelf ook beseft dat de scope en het traject t/m het 3/4 - 80% zonder aanvullende en uitbreiding van acties (scope uitbreidingen) daadwerkelijk als een pudding in elkaar zakt.
B) Hoeveel impact kon de scope van sec de App vanaf april 2020 nog gaan hebben?
Het antwoord daarop is een duidelijke indicatie over wat er daarna aan vooruitgang werd geboekt.
Namelijk heel weinig.
Getuige het eigen handelen en verklaringen van de Jonge waren er vanaf april 2020 diverse aanvullende maatregelen nodig.
Tussen 10 april 2020 en half juli 2020 hebben de Jonge en c.s. er namelijk van alles erbij georganiseerd (met afnemende relevantie overigens).
1) Riool data - https://www.rivm.nl/en/news/sewage-research-decline-of-novel-coronavirus-in-netherlands.
Side note:
Riool data zijn in werkelijkheid een aggregatie (op hoger abstractie niveau).
Die zijn dus per definitie geen spiegel van virus deeltjes dichtheid van een bepaald geografisch gebied in tijdspanne maar een optelsom van wat je op de plek van je meetpunten van het debiet weet te meten.
De kop van dit NOS artikel kan op dat vlak dus ook niet kloppen (https://nos.nl/artikel/2335574-corona-uitbraak-snel-te-zien-in-rioolwater-goede-spiegel-van-de-samenleving.html).
2) Telecom gegevens. - https://www.security.nl/posting/655864/De+Jonge+vraagt+telecomproviders+om+data+met+RIVM+te+delen
Waarschijnlijk kan dat ondersteunend - hoogstens een heel indirecte - indicatie bieden van hoe hetrogeen de verdeling van groepen mensen per 100.000 mensen in verloop van dagen verandert.
3) tussentijds invoering van extra projecties en modelaannames
Medio juni verkondigde Jaap van Dissel dat ze voor monitoring van het traject wel genoodzaakt waren meer projecties en model aannames in het traject toe te passen.
Als reden geeft van Dissel op dat omdat er eigenlijk geen mensen door corona in het ziekenhuis belanden waardoor een bron voor indicatie(!) van de werkelijke verspreiding graad weg valt.
Houd hierbij in het achterhoofd dat de bezettingsgraad van IC bedden in ieder geval meer zegt over de ernst van een situatie dan de algemenere informatie van alle ziekenhuisbedden bij elkaar.
In ieder geval, medio juni geeft van Dissel een verklaring af die feitelijk ook een scope aanpassing markeert.
4) Medio juli 2020 verkondigde de Jonge nog maar eens dat een vaccin nodig blijft om het traject definitief tot een einde te kunnen komen.
Tot die tijd zou Nederland afhankelijk blijven van zaken als ingebruikname van de App, aldus de Jonge zelf.
Oftewel, van de App zelf mag je volgens de Jonge zeker geen vooruitgang / afronding van het traject zelf verwachten.
De zaken die eromheen werden opgetuigd (scope wijziging / uitbreidingen) blijken secundair tot onbeduidend voor het bereiken van het hoofddoel van het traject.
Ondanks de feitelijke betekenis van de verklaringen voor de scope en voortgang denkt de Jonge vreemd genoeg toch dat het traject op dezelfde leest voortzetten vereist dat er extra zaken worden opgetuigd.
Daaronder het erbij halen van andere soorten gegevens.
Tijdens persconferenties in juni 2020 lichtte de Jonge de denksprong daarvoor toe.
Namelijk, "ALS het helpt om de gegevens centraal te ontsluiten bij de inzet tegen het virus (Corona) dan moeten we dat denk ik doen."
Hij weet op dat moment dus gewoon niet of het helpt, anders had zich daar wel meer zelfverzekerd over uitgelaten.
"Zelfs als het maar een beetje of indirect zou helpen vind ik dat we die stap moeten zetten", aldus de Jonge.
"We moeten alles op alles zetten om deze periode zo goed mogelijk door te komen" aldus de Jonge.
De officiële rapportages die Rivm her-distribueert (geforkte info van andere toeleveranciers zoals IC's) wijzen er echter op dat de gegevens nogal wat overlap hebben met wat er al bekend is.
Vervolgens verkondigt Rutte medio augustus 2020 serieus dat ze in 50% van 100% van de informatie zitten.
Hetgeen zoveel met betrekking tot die extra ontsloten informatie betekend dat die niets van het onbekende terrein heeft blootgelegd.
Een duidelijke aanwijzing dat er die periode dus daadwerkelijk weinig echte voortgang is geboekt.
Oftewel, ondanks dat er tussen april 2020 en half juli 2020 - het passeren van het 1/4 moment - van alles aan de scope werd versleuteld zijn de Jonge/Rutte per saldo niets opgeschoten.
Dit alles speelt zich af tegen een overall afname van gerapporteerde virus deeltjes dichtheden per gebied.
Hoe ernstig is dat?
In context van scope beheersing catastrofes is dat nog ernstigere mislukking dan bijvoorbeeld de totstandkoming van het Sydney Opera house. Daar werd de voortgang architect - die tussentijds met allerlei scope wijziging kwam - dermate zwaar aangerekend dat de Australische overheid op een gegevens moment zelfs een arrestatie bevel tegen de architect uitvaardigde.
In geval van de Corona App blijven de Jonge & Rutte boeken ze volgens hun eigen uitspraken netto niet vooruit komen en is er voorlopig ook geen substantiële vooruitgang te verwachten.
Het duo blijft zelfs gewoon voort zwoegen met hun eigen scope uitbreidingen in de pocket.
Dat is toch echt ultiem scope falen vanaf het 1/4 moment - grofweg ergens tussen april 2020 en half juli 2020.