Door karma4: Door Anoniem: Door Anoniem: Ik kan me niet herinneren dat ik de rioleringstoko toestemming heb gegeven om mijn poep te bekijken op virussen. Is ook niet nodig om afval te verwerken... dus AP...
Inderdaad, want ze zullen op deze manier je cocaïnegebruik achterhalen...
Onzin uiteraard, want niet te herleiden naar een natuurlijk persoon. De Avg (En dus de AP) gaat niet over geanonimiseerde data.
Volgens het ap bestaat er geen geanonimiseerde data. Dat is hun bewering rond telcodata geagregeerd op hetzelfde niveau.
Ik heb van het ap nog nooit een behoorlijke onderbouwing daarvoor gezien. De verwijzing naar een chinees onderzoek met steekproefdata is onvoldoende reoresentatief en niet nader gevalideerd.
Ken je het zogenaamde chilling effect zoals Edward Snowden dat toelichtte?
Laat ik naast de context van privacy eens een effect vanuit security context geven.
Tot en met de jaren ‘90 konden nogal wat mensen in delen van ons land vrij onbezorgd de deur achter zich dichtrekken.
De wetenschap van een deurslot, de nodige bestandheid tegen inbraken variereerde toen echter nogal per prijsklasse woning.
Of het nou zuiver subjectief logisch is, nogal wat mensen deden bij verlaten van hun woning - ook in gevallen destijds met zeer gebrekkige sloten en het raam- en deurbeslag in - toch voor de zekerheid maar de deur op slot.
In absolute zin kwamen dergelijke woningen regelmatig niet een in de buurt van het politie-keurmerk veilig wonen.
In relatieve zin beschouwde mensen de kans dat zich een inbraak kan voordoen als onveiligheid en deden ze hun deur op slot.
Ik heb later evaluaties gezien over de stand der techniek van die tijd waaruit blijkt dat het bij zeker 25% van alle woningen de deur op slot doen netto geen ene mate van verschil uitmaakt.
Dit is maar een willekeurige casus van massa opportuniteiten met door het land een ruime gelegenheid voor uitbuitende lieden / hitchhikers om hun daden herhaaldelijk uit te proberen.
De crux van zo’n casus, dat net als data en privacy inbreuken in de context van de AP beoordeling een massa kwestie, is dat
als de kans bestaat en de effecten van zo’n kans voor het individu bepaald niet mals zijn, ongeacht of slachtoffers daar nou langdurig of kortdurend de schade van ondervinden, dat mensen er nou eenmaal de dupe van kunnen worden en de opvattingen hieromtrent natuurlijk zowel relevant als opportuun zijn.
Dan is er tussen 1998-2008 een stevige markt push van connected data, het ontsluiten en onttrekken van persoonsgegevens als voorwaarde voor levering van menig internet dienst.
Dat werd natuurlijk verder uitgebreid richting horloges, koelkasten, magnetrons, interieur verlichting, thermosthaten en nog meer.
Dit terwijl het nodige van de apparaten toen ook gewoon al los digitaal bediend en/of afgelezen kon worden.
In combinatie met qua security en privacy gemiddeld industrie breed nou niet zozeer goed doortimmerde hardware en naast een modem bij een gemiddeld huishouden steeds meer apparaten aan het internet gekoppeld die echter voordien evengoed qua functie in een gemiddeld huis als los apparaat beschikbaar was.
Of we het nou hebben over het lezen van boeken, je foto’s organiseren een agenda hanteren dat eigenlijk allemaal al ruim 20 jaar via een stand alone pc mogelijk was moest worden gekoppeld aan een persoonlijk profiel en gepaard gaan met de daaraan verbonden nodige persoonlijke data.
Dat heeft natuurlijk wel degelijk inherent alle data die de apparaten bevatten zeker privacy gevoelig gemaakt, ongeacht of je de inhoud die iemand uiteindelijk zelf consumeert of genereert met handelingen op een ict apparaat misschien als neutraal of niet persoons gebonden kan classificeren.
De clusters van data die eraan hangen zijn door introductie van persoonlijke registratie vereisten - in gevallen als voorwaarde om de werking van een product überhaupt maar te kunnen gebruiken en beter leren kennen - met mate in ieder geval privacy gevoelig.
Omdat die clusters ver voorbij de voordeur reiken is alertheid hierop vanuit het adagium van de AP denk ik wel degelijk terecht en niet iets dat je - bij gebrek aan eventueel door iemand zelf gevonden onderbouwing van de AP - daarom qua meritus dan per definitie zou moeten willen verwerpen.
Ter discussie stellen lijkt me in beginsel wel redelijk, explicitering door de AP is geboden maar afwezigheid ervan kan volgens de minister verantwoordelijk voor de oprichting van de AP in beginsel niet zondermeer betekenen dat een inbreuk op privacy daarmee meteen juridisch een andere betekenis dan een inbreuk krijgt of dat dan de weging van een redelijkheidgrond voor die inbreuk dan opeens wel ten nadele van iemands grondrechten kan worden uitgelegd.
Sat zou volgens de minister buitengewoon krom zijn gezien de uitgebreide voorgeschiedenis en jurispedentie die er al was voordat de AP werd opgetuigd en de optuiging volgens de minister ook niet als doel of gevolg kon hebben dat die wending van grondrechten dan bijvoorbeeld alsnog ingevoerd kunnen worden.
Eenmaal vastgesteld door rood rijden blijft, ongeacht de juridische beoordeling naderhand toch een vaststaand feit en zo zit dat ook volgens de verantwoordelijke minister met de grens overgaan als privacy inbreuken plegen.
Ga je die rode lijn van iemands privacy toch over dan blijft die handeling altijd een onrechtmatige daad, aldus de minister.
Hopelijk kan je voldoende met deze historische context en juridisch / bestuurlijke duiding door de minister namens de wetgever.