image

Nederlandse uitgevers trekken stekker uit profileringsdienst NLprofiel

donderdag 10 september 2020, 12:29 door Redactie, 8 reacties

Een proef van Nederlandse uitgevers met profileringsdienst NLprofiel wordt niet voortgezet. DPG Media, RTL Nederland en Mediahuis trekken volgende maand de stekker uit de dienst die adverteerders gericht moest laten adverteren. Via NLprofiel wordt op alle websites van de aangesloten mediapartijen informatie verzameld over bezoekers. Dit gebeurt binnen de regels van de AVG, aldus de bedrijven.

Deze informatie wordt vervolgens gebruikt voor het opstellen van profielen van bezoekers, verdeeld in demografische- en interesse data. Zo wordt op basis van het surfgedrag een profiel gevormd met demografische kenmerken als geslacht, leeftijd en sociale klasse. Aan de hand van het leesgedrag wordt een interesseprofiel opgesteld, zoals sport, nieuws en politiek.

"Het gedrag van bezoekers binnen het netwerk van DPG Media, RTL Nederland en Mediahuis wordt onderling verrijkt. Door gezamenlijk data aan te bieden wordt het volume per profiel vergroot. Bezoekers die eerder niet werden geprofileerd op het eigen netwerk kunnen nu wel worden gesegmenteerd", zo laten de uitgevers weten. Aangemaakte profielen worden dagelijkse "ververst".

In een bericht op de eigen website stellen de uitgevers dat de kern van NLProfiel, het delen van data, door veranderingen in het cookiebeleid van onder andere Apple en Google onder druk staat. Dit zorgt ervoor dat het model van NLProfiel op termijn niet meer houdbaar is. Het gaat dan bijvoorbeeld om het blokkeren van trackingcookies op de desktop door Apple Safari en Mozilla Firefox.

"Maar met de aankondiging dat ook Googles Chrome die beperking in 2021 gaat opleggen wordt het voor NLProfiel nagenoeg onmogelijk", aldus de uitgevers. Ook de aankondiging van Apple om trackingcookies in iOS14 aan te pakken wordt als reden genoemd. Gezien deze ontwikkelingen is besloten om de activiteiten van NLProfiel per eind oktober te stoppen.

Reacties (8)
10-09-2020, 13:06 door Anoniem
Mooi om te zien dat de partijen die voorheen toch het minst gelegen lag aan privacy, zoals Google, nu partijen die daar ook niet heel veel aan gelegen laten nu laten zien hoe het wel hoort.
10-09-2020, 14:46 door Anoniem
Verrijken => appending => privacyinbreuk

Daarmee stoppen is goed, maar de reden ervoor niet zo. Gewoon niet doen dat profileren en ook niet opdringen.
10-09-2020, 16:04 door Anoniem
Door Anoniem: Mooi om te zien dat de partijen die voorheen toch het minst gelegen lag aan privacy, zoals Google, nu partijen die daar ook niet heel veel aan gelegen laten nu laten zien hoe het wel hoort.
Ik ben dan wel weer zo wantrouwend om niet gelijk te geloven dat Google dit doet omdat ze de privacy zo belangrijk vinden. Ik kan twee redenen bedenken:
1) Afdekken juridische risico's en daarmee boetes voor privacy schendingen omdat ze (mede) verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
2) Commercieel belang: Google kan met eigen diensten heel goed profielen maken. Als andere partijen dit ook gaan doen, verliezen ze hier een voorsprong. Dit soort diensten zijn dus een bedreiging voor Google. De privacy wet is een mooi handvat om dit te blokkeren. Zonder privacywet zouden ze gedoe krijgen met partijen als ACM omdat men met monopolistisch gedrag de concurrentie in de weg zit.
10-09-2020, 22:21 door Anoniem
Door Anoniem: Verrijken => appending => privacyinbreuk

Daarmee stoppen is goed, maar de reden ervoor niet zo. Gewoon niet doen dat profileren en ook niet opdringen.
inderdaad, doe het op z'n duck duck go's, advertenties op content gebaseerd. je zoekt auto's cool auto en gerelateerd.

hoeft letterlijk niets van de persoon te weten of te bewaren. makkie toch? ook betreft systeem.
kan je ook met artikelen doen.
11-09-2020, 09:49 door Anoniem
Door Anoniem: Mooi om te zien dat de partijen die voorheen toch het minst gelegen lag aan privacy, zoals Google, nu partijen die daar ook niet heel veel aan gelegen laten nu laten zien hoe het wel hoort.
Dus het is een goed iets, dat adverteerders die een kleinschalig eigen profieldatabase willen opzetten, op basis van eenvoudig te blokkeren cookies, uit de markt worden gedrukt door adverteerders die een heleboel andere middelen hebben om nog veel gedetailleerdere informatie te verkrijgen én die informatie ook inzetten voor hun eigen profileringsdatabase?

Dit is gewoon een klassiek voorbeeld van een grootmacht die de kleine concurrenten wegdrukt. Heeft niets van doen met privacy overwegingen.
11-09-2020, 12:38 door Anoniem
Geweldig nieuws. Normaal zeer kritisch op de grote tech companies maar met deze acties wordt er in ieder geval wat gedaan aan al die cookie profilering via 3rd parties. Die corporate media bedrijven met hun eeuwige data honger en €€ hebzucht.

Dat gezegt hebbende..... nu nog de grote tech bedrijven zelf nog. Hopen dat die ook eens in de spiegel kijken .... wishfull thinking.
11-09-2020, 17:58 door Anoniem
Wat de intentie ook is: Iedere kruim opgeruimd afval maakt het internet weer wat schoner. Niet dat ik er persoonlijk hinder van ondervind met mn adblockers, canvasspoofers, clean-urls en meer. Maar ads en trackers zijn mi iets als onnodige milieuvervuiling. Mooi zijn als we als eindgebruikers de vervuilers meer en meer laten betalen.
13-09-2020, 00:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mooi om te zien dat de partijen die voorheen toch het minst gelegen lag aan privacy, zoals Google, nu partijen die daar ook niet heel veel aan gelegen laten nu laten zien hoe het wel hoort.
Dus het is een goed iets, dat adverteerders die een kleinschalig eigen profieldatabase willen opzetten, op basis van eenvoudig te blokkeren cookies, uit de markt worden gedrukt door adverteerders die een heleboel andere middelen hebben om nog veel gedetailleerdere informatie te verkrijgen én die informatie ook inzetten voor hun eigen profileringsdatabase?

Dit is gewoon een klassiek voorbeeld van een grootmacht die de kleine concurrenten wegdrukt. Heeft niets van doen met privacy overwegingen.

Ik kan u verzekeren dat deze partijen geen 'kleine' adverteerders zijn.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.