Door Anoniem: Door Piet Slagwerker: Een constatering die vele malen belangrijker is: Dat er altijd weer mensen zijn die hier overmoedig roepen: "mij overkomt dat niet, want ik ben zóó slim, ik ben niet zo dom dat ik daarin trap, ik snap niet waarom anderen zo dom zijn.... etc. etc.... tót zij een telefoontje krijgen....
Mijn boodschap is helder en als iemand het niet wil projecteren op zichzelf, is hij zij wellicht het eerstvolgende slachtoffer.
En voor de goede orde: zelf sluit ik mij daar niet van uit! hoewel ik doorzie wat voor uiterst geraffineerde toegepaste psychologie aan social engineering ten grondslag ligt.
Iedereen is een potentieel slachtoffer: van jong tot oud, met al of niet hoog of laag IQ.
Klopt. Iedereen is een potentieel slachtoffer.
Maar hoe je daar vervolgens mee om gaat, is een andere zaak.
Nu heb je een groep slachtoffers die vinden dat het niet hun schuld is, en dat zij maar vergoed moeten worden door de bank.
Ik ben zelf van mening, dat als mij dit overkomt (en het is al eens gebeurd voor een beperkt bedrag!) dat dit leergeld is dat ik betaal. Dit gebeurt me niet nog een keer (hoop ik). En anders kost me dat weer leergeld.
Zo ben ik ook opgevoed. Ik maar de fout, dan draai ik ook voor de kosten/de gevolgen op.
Ik heb nooit geleerd, aan de uier van de verzorgingsstaat te hangen. (mijn gebrek)
Maar waarom richt de overheid hier dan geen fonds voor op. Ze strooit graag met geld van anderen.
Of nog beter: Waar duiken verzekeraars niet in dit gat, en beiden er een verzekering voor aan? Dan kun je zelf kiezen of je dit risico zelf wilt dragen of niet.
Dat het niet gebeurt, geeft al te denken.
Door Anoniem: Door Piet Slagwerker: Een constatering die vele malen belangrijker is: Dat er altijd weer mensen zijn die hier overmoedig roepen: "mij overkomt dat niet, want ik ben zóó slim, ik ben niet zo dom dat ik daarin trap, ik snap niet waarom anderen zo dom zijn.... etc. etc.... tót zij een telefoontje krijgen....
Mijn boodschap is helder en als iemand het niet wil projecteren op zichzelf, is hij zij wellicht het eerstvolgende slachtoffer.
En voor de goede orde: zelf sluit ik mij daar niet van uit! hoewel ik doorzie wat voor uiterst geraffineerde toegepaste psychologie aan social engineering ten grondslag ligt.
Iedereen is een potentieel slachtoffer: van jong tot oud, met al of niet hoog of laag IQ.
Klopt. Iedereen is een potentieel slachtoffer.
Maar hoe je daar vervolgens mee om gaat, is een andere zaak.
Nu heb je een groep slachtoffers die vinden dat het niet hun schuld is, en dat zij maar vergoed moeten worden door de bank.
Ik ben zelf van mening, dat als mij dit overkomt (en het is al eens gebeurd voor een beperkt bedrag!) dat dit leergeld is dat ik betaal. Dit gebeurt me niet nog een keer (hoop ik). En anders kost me dat weer leergeld.
Zo ben ik ook opgevoed. Ik maar de fout, dan draai ik ook voor de kosten/de gevolgen op.
Ik heb nooit geleerd, aan de uier van de verzorgingsstaat te hangen. (mijn gebrek)
Maar waarom richt de overheid hier dan geen fonds voor op. Ze strooit graag met geld van anderen.
Of nog beter: Waar duiken verzekeraars niet in dit gat, en beiden er een verzekering voor aan? Dan kun je zelf kiezen of je dit risico zelf wilt dragen of niet.
Dat het niet gebeurt, geeft al te denken.
De banken hebben een zorgplicht en die gaat heel ver en terecht.
Sterker: de bank is aansprakelijk tenzij er sprake is van grove nalatigheid bij de consument. In het geval van spoofing kan de consument niet verweten worden grof nalatig te zijn geweest. Hij wordt gebeld door de bank en in het display staat het nummer van de alarmlijn van de bank. Of er sprake is van grove nalatigheid kan uiteindelijk de rechter over oordelen. Een enkeling zal en kan (financieel gezien) niet een procedure opstarten. In dit geval is sprake van honderden gedupeerden en die zullen zeker een vuist gaan maken indien de banken niet over de brug komen.
En nogmaals: pas NU heeft de ING maatregelen genomen om de consument adequaat te beschermen. Het simpele feit dat ING dit gedaan heeft bewijst al dat zij ook inzien tot nu toe niet adequaat te hebben gewaarschuwd. Anders zouden zij het toch hebben kunnen laten bij verborgen items op een website (die niemand leest)?
Voor de duidelijkheid: Als je de daglimiet wilt verhogen via de App krijg je gelijk een waarschuwing en die luidt:
Pas op voor oplichters: wijzig nooit je limiet op verzoek.ING zal je nooit vragen je daglimiet te verhogen of geld over te schrijven. Twijfel je? Bel ons.
En daaronder kan je kiezen voor: doorgaan of stoppen!
Dit is al een geweldig duidelijke waarschuwing. Maar ING maakt het nog mooier: deze waarschuwing wordt gelijktijdig opgevolgd door een sms’je met de tekst:
Pas op voor oplichters die doen alsof ze namens ING bellen. Heb je net op verzoek je limiet verhoogd ? Maak geen geld over en bel zelf de ING Alarmlijn.
Deze maatregelen zijn pas 10 november genomen dank zij de druk die wordt uitgeoefend door o.a. de media, Consumentenbond en diverse politieke partijen.
Dit is een stap in de goede richting. Er zal echter nog veel meer moeten gebeuren om de consument te beschermen tegen de toenemende geraffineerde praktijken van criminelen.
Ook de telecomsector moet aan de slag!
Er is nu maar een antwoord: ING, ABN-AMRO , neem uw verantwoordelijkheid zoals andere banken dat ook doen en ga tot vergoeding over.