De Consumentenbond stapt naar de rechter omdat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) nog altijd geen besluit heeft genomen over een klacht die de bond twee jaar geleden tegen Google indiende. Met de procedure wil de Consumentenbond afdwingen dat de AP alsnog een besluit neemt.
Aanleiding voor de klacht is dat Google volgens de Consumentenbond probeert om gebruikers van nieuwe Androidtelefoons de locatiegeschiedenis in te laten schakelen. Daarnaast staat de functie 'Web & App Activiteit' standaard ingeschakeld waarmee Google ook locatiegegevens kan verzamelen, aldus de bond.
De Consumentenbond en verschillende andere Europese consumentenorganisaties stellen dat Google cruciale informatie verbergt en het gebruikmaakt van sturende knoppen. Gebruikers geven daardoor geen vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige toestemming voor het verzamelen en gebruiken van locatiegegevens. Hiermee overtreedt Google de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zo stellen de consumentenorganisaties.
Een jaar geleden stelde de Consumentenbond de Autoriteit Persoonsgegevens formeel in gebreke omdat de toezichthouder de klacht van de bond over Google nog niet had afgehandeld. "Consumenten wachten al een jaar op een besluit van de toezichthouders. Zonder dat besluit kan Google iedere dag de wet blijven overtreden. Dat moet stoppen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat toezichthouders snel en adequaat optreden", liet Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, destijds weten.
Inmiddels is er een jaar verstreken en wacht de Consumentenbond nog altijd op een besluit. De Autoriteit Persoonsgegevens wijst naar een onderzoek dat de Ierse toezichthouder is gestart. Volgens de Consumentenbond verbergt de privacytoezichthouder zich op deze manier. "Op nationaal niveau is de AP gewoon aan zet, maar die blijft op zijn handen zitten. En wij horen niets. Zelfs op eenvoudige vragen over het proces krijgen we geen antwoord", aldus Molenaar.
Vanwege de lange doorlooptijd heeft Molenaar ook twijfels over het functioneren van het huidige Europese één-loketsysteem, waarbij partijen één contactpunt hebben. "Het zou efficiënter moeten zijn, maar voorlopig werkt het alleen maar averechts. De Ierse toezichthouder is een eigen onderzoek gestart waarvan volstrekt onduidelijk is wat de reikwijdte is. Hoe lang dat gaat duren en hoe het zich verhoudt tot de klachten die wij en de andere consumentenorganisaties hebben ingediend. En ook daar blijven de antwoorden op onze vragen uit. En intussen kan Google zijn gang blijven gaan. Het wordt tijd dat de politiek zich hier mee bemoeit", besluit Molenaar haar pleidooi.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.