image

Hof van Twente verwacht nog lange tijd last van cyberaanval te hebben

woensdag 9 december 2020, 13:10 door Redactie, 21 reacties

De gemeente Hof van Twente verwacht nog lange tijd last van de gevolgen van de recente cyberaanval te hebben, zo heeft burgemeester Ellen Nauta vandaag in een brief aan de inwoners bekendgemaakt. Of er sprake is van een aanval met ransomware, zoals maandag door de Volkskrant werd bericht, maakt Nauta niet duidelijk.

De burgemeester stelt dat medewerkers op 1 december niet meer op systemen konden inloggen. "Later werd duidelijk dat onbekende derden zich toegang hebben verschaft tot onze systemen en de gegevens op onze servers voor ons ontoegankelijk hebben gemaakt. Deze situatie roept heel veel vragen op, en dat begrijp ik erg goed."

Op de getroffen servers staan gegevens waarmee de gemeente veel van de werkzaamheden uitvoert. Het gaat onder andere om gegevens van inwoners, die soms privacygevoelig zijn. Volgens Nauta zijn er geen aanwijzingen gevonden dat de aanvaller gegevens heeft buitgemaakt of verspreid. Op dit moment vindt er, naast het politieonderzoek, onafhankelijk onderzoek plaats naar de precieze toedracht.

Vanwege de aanval is de dienstverlening van de gemeente aan de inwoners verstoord. Zo is het nog altijd niet mogelijk om een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart aan te vragen of te verlengen. Ook het doorgeven van een verhuizing of het aanvragen van een uittreksel uit het bevolkingsregister zijn niet mogelijk. "We zullen samen nog wel een poos last houden van deze situatie", aldus de burgemeester.

Reacties (21)
09-12-2020, 13:51 door Anoniem
Allemaal leuk en aardig, maar de gemeente zal toch zorg moeten dragen voor het uitvoeren van de essentiële taken. Hoe ze dat doen, is hun probleem, maar wanneer iemand reisdocumenten, rijbewijs of gegevens uit het bevolkingsregister nodig heeft, moet de gemeente dat regelen. Meerkosten zijn voor rekening van de gemeente, mogen dus niet aan de individuele aanvrager worden doorberekend. Hopelijk zijn ze daarvoor verzekerd. Zo niet, laat dan de verantwoordelijke personen binnen de gemeente die kosten maar dragen.
09-12-2020, 13:52 door Anoniem
Als ze nu iedereen uit de gemeente zetten en dan een voor een weer toelaten? Voor een computer programma zou dat werken.
Wat mij een beetje verontrust uit een eerder bericht hier is, dat het iedere gemeente in Nederland kan overkomen.. Ik geloof het meteen. Dit is behoorlijk ontregelend voor een democratie.
09-12-2020, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: maar wanneer iemand reisdocumenten, rijbewijs of gegevens uit het bevolkingsregister nodig heeft, moet de gemeente dat regelen. Meerkosten zijn voor rekening van de gemeente, mogen dus niet aan de individuele aanvrager worden doorberekend.
Ik zal u zeggen wat de praktijk is.

Mijn moeder vroeg een gratis ID-kaart aan, maar omdat een of andere minister vond, dat de rechterlijke uitspraak genegeerd kon worden, moest zij er uiteindelijk toch voor betalen!

Als het ambtenaren niet uitkomt, draai jij er gewoon voor op. Wet of geen wet.
09-12-2020, 14:56 door Briolet
Door Anoniem: …Hopelijk zijn ze daarvoor verzekerd. Zo niet, laat dan de verantwoordelijke personen binnen de gemeente die kosten maar dragen.

Jij snap het verzekeren niet. Als de gemeente dit verzekerd heeft, betaalt de burger de kosten ook via de premie. Per saldo is verzekeren duurder dan zelf het risico te nemen. (De verzekeraar wil er iets aan over houden en je bent ook nog 21% assurantiebelasting kwijt bij verzekeren)
09-12-2020, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: maar wanneer iemand reisdocumenten, rijbewijs of gegevens uit het bevolkingsregister nodig heeft, moet de gemeente dat regelen. Meerkosten zijn voor rekening van de gemeente, mogen dus niet aan de individuele aanvrager worden doorberekend.
Ik zal u zeggen wat de praktijk is.

Mijn moeder vroeg een gratis ID-kaart aan, maar omdat een of andere minister vond, dat de rechterlijke uitspraak genegeerd kon worden, moest zij er uiteindelijk toch voor betalen!

Als het ambtenaren niet uitkomt, draai jij er gewoon voor op. Wet of geen wet.

Duidelijk dat u niet op de hoogte bent van de realiteit. Een minister bepaalt niet de prijs voor een ID kaart. Dit bepaalt de gemeente waar u deze kaart aanvraagt en de leeftijd van uw moeder. Hierdoor kan het zijn dat u in de Gemeente Amsterdam meer betaalt voor een ID-kaart dan in Gemeente Rotterdam (of andersom). De overheid bepaalt slechts de maximum tarieven die gevraagd mogen worden voor het aanvragen van een identiteitsbewijs: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten

Feiten zijn belangrijk in deze tijd. Uw mening kenbaar maken kan op Twitter.
09-12-2020, 16:38 door Anoniem
Duidelijk dat u niet op de hoogte bent van de realiteit. Een minister bepaalt niet de prijs voor een ID kaart. Dit bepaalt de gemeente waar u deze kaart aanvraagt en de leeftijd van uw moeder. Hierdoor kan het zijn dat u in de Gemeente Amsterdam meer betaalt voor een ID-kaart dan in Gemeente Rotterdam (of andersom). De overheid bepaalt slechts de maximum tarieven die gevraagd mogen worden voor het aanvragen van een identiteitsbewijs: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten

Feiten zijn belangrijk in deze tijd. Uw mening kenbaar maken kan op Twitter.
Niet op de hoogte van de realiteit?! U BENT NIET OP DE HOOGTE VAN DE REALITEIT! Ik ben daar zelf bij geweest man! Ze moest betalen, terwijl de rechter kort daarvoor bepaald had dat een ID gratis moest zijn! Minister Donner heeft de rechterlijke uitspraak keihard doorkruist voordat het zelfs wet werd via de Tweede en Eerste Kamer, en ik zelf heb protest aangetekend bij de balie van het gemeentehuis. Maar ze trokken er niets van aan. Er moest gewoon betaald worden!!
09-12-2020, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: maar wanneer iemand reisdocumenten, rijbewijs of gegevens uit het bevolkingsregister nodig heeft, moet de gemeente dat regelen. Meerkosten zijn voor rekening van de gemeente, mogen dus niet aan de individuele aanvrager worden doorberekend.
Ik zal u zeggen wat de praktijk is.

Mijn moeder vroeg een gratis ID-kaart aan, maar omdat een of andere minister vond, dat de rechterlijke uitspraak genegeerd kon worden, moest zij er uiteindelijk toch voor betalen!

Als het ambtenaren niet uitkomt, draai jij er gewoon voor op. Wet of geen wet.

Ik ken het specifeke geval niet.
Echter:

1. Kosten voor ID-kaart, paspoort, rijbewijs, etc bestaan uit 2 componenten. Een deel van de kosten worden in alle gevallen afgedragen aan het rijk. En een deel gaat naar de gemeente zelf.
Uit die kosten worden zowel de productie van de kaarten, als ook de administratiekosten, en zaken als personeel en ICT van gefinancierd.
Gemeenten hebben maar beperkt aantal inkomstebronnen en Burgerzaken is er daar 1 van. Die inkomsten financieren weer andere diensten van de gemeenten.

2. Als een minister besloten heeft dat een regeling niet meer geldt (terecht of onterecht), dan hebben ambtenaren dat maar uit te voeren. Dat kun je dan de ambtenaren niet verwijten.
Op zijn hoogst kan dan een gemeenteraad er nog iets van vinden. Want Burgerzaken is gemeentelijk beleid. En gemeneten zijn zelfstandige bestuursorganen.

3. Gemeenten kunnen zelf ook regelingen treffen om bepaalde specifieke groepen (bv bepaalde minima) kwijtschelding te geven of gratis documenten te verstrekken. Maar dit is eerder uitzondering dan regelmaat. De kosten voor de gemeente blijven namelijk hetzelfde. Dus die gemiste inkomsten (de totale kosten van een "gratis" document) moeten weer gedekt worden door oa,. hogere gemeentelijke tarieven op producten van Burgerzaken voor de overige klanten.

Gratis is nooit "gratis".
Er betaalt altijd iemand voor. Direct of indirect.
09-12-2020, 17:02 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 09-12-2020, 17:03
Duidelijk dat u niet op de hoogte bent van de realiteit. Een minister bepaalt niet de prijs voor een ID kaart. Dit bepaalt de gemeente waar u deze kaart aanvraagt en de leeftijd van uw moeder. Hierdoor kan het zijn dat u in de Gemeente Amsterdam meer betaalt voor een ID-kaart dan in Gemeente Rotterdam (of andersom). De overheid bepaalt slechts de maximum tarieven die gevraagd mogen worden voor het aanvragen van een identiteitsbewijs: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten

Feiten zijn belangrijk in deze tijd. Uw mening kenbaar maken kan op Twitter.
Duidelijk zijn dit niet de feiten die u hier weergeeft. Lees maar hieronder:
https://nos.nl/artikel/274796-toch-betalen-voor-id-kaart-behalve-in-den-haag.html

Dus in het vervolg beter Googelen a.u.b.
09-12-2020, 17:36 door MrMerlin
Volgens mij gaat dit draadje over Hof van Twente.

Graag on topic.

On topic: ik hoop dat Hof van Twente dezelfde transparantie ten toon gaat spreiden als de Universiteit van Maastricht. De kosten zijn voor ons allemaal, dus laten we ook de opbrengsten met elkaar delen, zodat iedereen lering kan trekken.
09-12-2020, 18:07 door Anoniem
Vanwege de aanval is de dienstverlening van de gemeente aan de inwoners verstoord. Zo is het nog altijd niet mogelijk om een rijbewijs, paspoort of identiteitskaart aan te vragen of te verlengen. Ook het doorgeven van een verhuizing of het aanvragen van een uittreksel uit het bevolkingsregister zijn niet mogelijk.

Dit bewijst maar weer hoe belangrijk goede veilige (offline) backups zijn.

Had de gemeente die nog, dan kon ze haar uitwijk- of rampenscenario opstarten.
Dan was in 1-2 dagen al weer minimaal dienstverlening mogelijk geweest.

Maar zonder recente backups ...
09-12-2020, 19:04 door karma4
Hoe kan het dat het gemeenteraad hof van twente de verpichtingen via de BIO gemist hebben?
https://bio-overheid.nl/ Het bekende "uitbesteed, dan is niet meer ons probleem" verklaart veel.
09-12-2020, 20:12 door Anoniem
Door karma4: Hoe kan het dat het gemeenteraad hof van twente de verpichtingen via de BIO gemist hebben?
https://bio-overheid.nl/ Het bekende "uitbesteed, dan is niet meer ons probleem" verklaart veel.

Ik denk niet dat er veel raadsleden zullen zijn geweest in Nederland, die de Bio gelezen én gesnapt hebben. Zo'n hoge pet heb ik niet op met de kennis (en kunde) van raadsleden in dit soort zaken.
Je mag al blij zijn als ze de klepel ergens hebben gehoord. Maar hopen dat ze ook de klok kunnen vinden, is vaak al teveel gevraagd.
09-12-2020, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem: Dit bewijst maar weer hoe belangrijk goede veilige (offline) backups zijn.
Tja, hoe krijg je goede backups die gegarandeerd malwarevrij is? Een typiste in dienst nemen die op einde werkdag alle veranderingen overtypt en uitprint?
10-12-2020, 06:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit bewijst maar weer hoe belangrijk goede veilige (offline) backups zijn.
Tja, hoe krijg je goede backups die gegarandeerd malwarevrij is? Een typiste in dienst nemen die op einde werkdag alle veranderingen overtypt en uitprint?

Als jou conclusie is dat gegarandeerd goede backups maken niet meer mogelijk is, dan kunnen we net zo goed terug gaan naar papier en pen.
Dan moet het hele archief/gemeentehuis afbranden wil je een soortgelijk verlies hebben als nu het geval is bij HvT.

Het is gelukkig nooit een binaire situatie: helemaal gegarandeerd schoon of totaal onbruikbaar.
De idiale situatie is natuurlijk: als je het hele netwerk isioleert van de buitenwereld, en geen enkele gebruiker/niemand op het netwerk laat werken. Alleen heb je als organisatie weinig aan zo'n netwerkomgeving. ook al is die "gegarandeerd" schoon.
10-12-2020, 08:04 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit bewijst maar weer hoe belangrijk goede veilige (offline) backups zijn.
Tja, hoe krijg je goede backups die gegarandeerd malwarevrij is? Een typiste in dienst nemen die op einde werkdag alle veranderingen overtypt en uitprint?

Je kunt het gewoon bewaren tot dat de malware netjes gedetecteerd wordt, meestal is dit na 1 maand wel aan de orde.
Daarnaast kun je het restoren op systemen zonder toegang tot de buitenwereld (geen internet verbinding) en rustig onderzoeken. Geen paniek !
10-12-2020, 12:22 door karma4
Door Anoniem:
Door karma4: Hoe kan het dat het gemeenteraad hof van twente de verpichtingen via de BIO gemist hebben?
https://bio-overheid.nl/ Het bekende "uitbesteed, dan is niet meer ons probleem" verklaart veel.

Ik denk niet dat er veel raadsleden zullen zijn geweest in Nederland, die de Bio gelezen én gesnapt hebben. Zo'n hoge pet heb ik niet op met de kennis (en kunde) van raadsleden in dit soort zaken.
Je mag al blij zijn als ze de klepel ergens hebben gehoord. Maar hopen dat ze ook de klok kunnen vinden, is vaak al teveel gevraagd.
Dank je, je weet waarover het gaat.
Het eerste in de BIO is dat raadsleden en de burgermeester juiste op hoog niveau beseffen waarover het gaat en wat het doel is (strategisch). Daarna is het beleid op tactische, wat er gekozen en wat er gedaan wordt. Pas aan het eind zit de technische operationele invulling. Nu wordt er naar de operationele invulling gewezen waarbij die eerste twee voorwaarden .... een gat.
10-12-2020, 12:48 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: …Hopelijk zijn ze daarvoor verzekerd. Zo niet, laat dan de verantwoordelijke personen binnen de gemeente die kosten maar dragen.

Jij snap het verzekeren niet. Als de gemeente dit verzekerd heeft, betaalt de burger de kosten ook via de premie. Per saldo is verzekeren duurder dan zelf het risico te nemen. (De verzekeraar wil er iets aan over houden en je bent ook nog 21% assurantiebelasting kwijt bij verzekeren)
Precies! Verzekeren doe je om schades die je zelf niet kan dragen op te vangen. De overheid is over het algemeen zo georganiseerd dat ze dit soort schades zelf kunnen opvangen. Dat ga je dan niet bij een externe commerciële partij neerleggen.
10-12-2020, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Duidelijk dat u niet op de hoogte bent van de realiteit. Een minister bepaalt niet de prijs voor een ID kaart. Dit bepaalt de gemeente waar u deze kaart aanvraagt en de leeftijd van uw moeder. Hierdoor kan het zijn dat u in de Gemeente Amsterdam meer betaalt voor een ID-kaart dan in Gemeente Rotterdam (of andersom). De overheid bepaalt slechts de maximum tarieven die gevraagd mogen worden voor het aanvragen van een identiteitsbewijs: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten

Feiten zijn belangrijk in deze tijd. Uw mening kenbaar maken kan op Twitter.
Niet op de hoogte van de realiteit?! U BENT NIET OP DE HOOGTE VAN DE REALITEIT! Ik ben daar zelf bij geweest man! Ze moest betalen, terwijl de rechter kort daarvoor bepaald had dat een ID gratis moest zijn! Minister Donner heeft de rechterlijke uitspraak keihard doorkruist voordat het zelfs wet werd via de Tweede en Eerste Kamer, en ik zelf heb protest aangetekend bij de balie van het gemeentehuis. Maar ze trokken er niets van aan. Er moest gewoon betaald worden!!
Als je zo zeker van je zaak bent, dan stap je zelf toch weer naar de rechter. Die uitspraak valt dan met zekerheid positief voor je uit.
10-12-2020, 12:59 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem:
Door karma4: Hoe kan het dat het gemeenteraad hof van twente de verpichtingen via de BIO gemist hebben?
https://bio-overheid.nl/ Het bekende "uitbesteed, dan is niet meer ons probleem" verklaart veel.

Ik denk niet dat er veel raadsleden zullen zijn geweest in Nederland, die de Bio gelezen én gesnapt hebben. Zo'n hoge pet heb ik niet op met de kennis (en kunde) van raadsleden in dit soort zaken.
Je mag al blij zijn als ze de klepel ergens hebben gehoord. Maar hopen dat ze ook de klok kunnen vinden, is vaak al teveel gevraagd.
Dank je, je weet waarover het gaat.
Het eerste in de BIO is dat raadsleden en de burgermeester juiste op hoog niveau beseffen waarover het gaat en wat het doel is (strategisch). Daarna is het beleid op tactische, wat er gekozen en wat er gedaan wordt. Pas aan het eind zit de technische operationele invulling. Nu wordt er naar de operationele invulling gewezen waarbij die eerste twee voorwaarden .... een gat.
In de BIO wordt verwezen naar Excel i.p.v. spreadsheet dan is het per definitie al een waardeloos stuk.
10-12-2020, 16:50 door Anoniem
Door Anoniem: Minister Donner heeft de rechterlijke uitspraak keihard doorkruist voordat het zelfs wet werd via de Tweede en Eerste Kamer

Off topic:

Hoe wordt een rechterlijke uiitspraak een wet?

Wetten worden gemaakt door de tweede kamer en goed- of afgekeurd door de eerste klamer.
Daar heeft een rechter niets mee te maken, Die toetst rechtzaken aan bestaande wetten (die al aangenomen zijn).

Twee heel verschillende dingen.
10-12-2020, 21:22 door Anoniem
Door Bitje-scheef:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit bewijst maar weer hoe belangrijk goede veilige (offline) backups zijn.
Tja, hoe krijg je goede backups die gegarandeerd malwarevrij is? Een typiste in dienst nemen die op einde werkdag alle veranderingen overtypt en uitprint?

Je kunt het gewoon bewaren tot dat de malware netjes gedetecteerd wordt, meestal is dit na 1 maand wel aan de orde.
Daarnaast kun je het restoren op systemen zonder toegang tot de buitenwereld (geen internet verbinding) en rustig onderzoeken. Geen paniek !
Dus eigenlijk is er niks aan de hand. Gemeente Hof van Twente bewaart haar backups een maandje of wat en trekt dan een virusscanner eroverheen. Die haalt alle zooi eruit en dan de systemen restoren. Goeie tip. Even aan de gemeente melden. Misschien krijg je nog een beloning. Spaart de gemeente tenslotte driekwart miljoen euri's
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.