Een Amerikaanse rechter heeft vijf bedrijven en een 59-jarige man gedwongen om te stoppen met helpdeskfraude. Volgens de aanklacht maken de bedrijven gebruik van pop-ups die van Microsoft afkomstig lijken en claimden dat de computer met malware is geïnfecteerd. Om het probleem te verhelpen moet er een opgegeven telefoonnummer worden gebeld.
Dit nummer leidt naar Indiase callcentra waar oplichters toegang tot de computers van hun slachtoffers vragen en die vervolgens laten betalen voor het "oplossen" van niet-bestaande problemen. Slachtoffers moeten hiervoor honderden dollars betalen, aldus het Amerikaanse openbaar ministerie.
De 59-jarige Amerikaan zou negen jaar lang, van 2011 tot en met 2020, een belangrijke rol in de helpdeskfraude hebben gespeeld. Zo registreerde hij domeinnamen, zette lege vennootschappen op, en sloot contracten met banken en betaalverwerkers om de betalingen van slachtoffers te kunnen verwerken.
De rechter heeft nu een permanent verbod opgelegd. Hierdoor mogen de gedaagden zich onder andere niet meer bezighouden met het aanbieden van technisch support en software via telemarketing en websites en adverteren via pop-ups. Ook moeten de bedrijven afstand doen van negentien domeinnamen die bij de helpdeskfraude zouden zijn gebruikt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.