Door Anoniem: In aanvulling op Anoniem 13:12.
Per stembureau wordt een papieren procesverbaal gemaakt met de uitslagen van de met de hand getelde stemmen.
Die PVs worden per gemeente verwerkt, waarna dat resultaat naar het centraal stembureau wordt gestuurd.
Dat is het enige wettelijke resultaat.
Dat kost echter tijd, en we willen tegenwoordig niet meer wachten, het moet NU.
Daarom is dat elektronische stapje bedacht waarmee de gegevens snel verstuurd en verwerkt kunnen worden.
Het OSV wordt dus alleen gebruikt om heel snel de uitslagen te kunnen publiceren NIET als definitief resultaat.
En als daar dan ergens mee geknoeid zou worden dan zou alleen het resultaat dat 's avonds in de media gemeld wordt afwijken van het werkelijke resultaat.
Ik zie het probleem dus niet..
Ik zie de potentieel problemen wel.
En let wel, het gaat bij eerlijke vrije verkiezingen volgens de raad van Europa ook erom dat er geen schijn van speelt.
Dat gaat over het vereiste om uitgebrachte stemmen over het geheel geldig te kunnen verklaren.
Dat is de insteek van de Nederlandse kiesraad, de OVSE en de VN.
Wat er nu met de telsoftware speelt is meer dan rook.
Er is namelijk sprake van negeren, incompleet overnemen tot niet toepassen van lang staande eisen en principes.
Meerdere hiervan zijn trouwens ook gemeld als belangrijke punten van zorg in de recente veiligheid onderzoeken.
De problemen die er zijn zijn fundamenteel van aard en bij een gevoelig proces als verkiezingen gaan we ook niet eventueel de weging van vereisten verwateren door erop door te filosoferen.
Dan moeten we het geheel van de feiten erbij bekijken.
Zoals de voorzitter en de kies-commissies zelf ook wettelijk bindend moeten doen.
Dus hoezo, ik zie geen problemen?
Zoals gebruik geen java software. Doet de osv software wel. Dus een probleem.
Zoals houd de software en delen van software courant. Doet de osv niet, want het bevat elementen uit medio 2004, meerdere software-elementen zijn meer dan 2 jaar oud. Dus ook fundamenteel een probleem.
Zoals de betrokken partijen en hun blazoen.
De kiesraad stelt met de OVSE in beleid-stukken dat betrokken partijen - waaronder leveranciers - niet alleen bona fide maar ook geen SCHIJN van betrokkenheid, een bepaald belang of tegen-prestatie mag spelen.
Dat is overeenkomstig de kieswet en bijbehorende regelgeving.
De Duitse partijen zijn inmiddels niet langer vrij van de schijn.
Daarvoor zullen we ze eerst eigenhandig maximaal moeten zien meewerken met de partijen in de VS en dan de bevindingen die daaruit volgen moeten afwachten.
Daarvoor zijn er teveel - alleen al duizenden - juridisch belastende afgelegde verklaringen afgenomen.
We kunnen veel zeggen over de polemiek bij Amerikaanse verkiezingen, maar we kunnen we de juridisch belastende verklaringen ten opzichte van betrokken partijen in de VS hier voor onze eigen verkiezingen niet zomaar wegstrepen als betekenisloos.
Zoals dat het tussentijds optellen van batches van getelde stemmen door verkiezing tel-software zoals de leverancier die levert op afstand kunnen worden overzien door niet-geautoriseerden.
Zoals dat het tussentijds optellen van batches van getelde stemmen door verkiezing tel-software op afstand kan worden bijgesteld, zonder dat dat standaard bij rapporten over de eind-totalen erbij wordt vermeld.
Hierdoor houd je geen transparant overzicht over de vertrouwelijkheid van de getelde stemmen door de tel-software.
Zoals dat de osv ingebakken verbindingen met server-software heeft. De Nederlandse osv heeft, zo blijkt bij napluizen van de Nederlandse software, niet alleen losse java bibliotheken maar ook nog eens java Server-software.
Over inzet van server-software bij een tel-computer kan worden opgemerkt dat in de praktijk sterke vermoedens zijn dat via de bijkomende server-software on-premise internet verbindingen worden gekoppeld.
Deze specifieke internet verbindingen zouden via ssh gestuurde instructies worden geactiveerd en ge-deactiveerd.
Oftewel, duidelijke aanwijzingen dat het Amerikaanse scenario een reëele ondermijning optie voor de Nederlandse software kan zijn.
Nogmaals, de kiesraad stelt zelf dat hoe klein de kans ook kan zijn dat verkiezingen niet volledig transparant en niet zonder onderbrekingen of manipulaties kunnen verlopen, de noodzaak om de schijn te vermijden staat voorop.
Dit omdat Nederland volgens de kiesraad zelf volledig er onverminderd op moet kunnen vertrouwen dat de uitslag van de verkiezingen zonder onregelmatigheden tot stand komen.
Ik volg die principes maar gewoon en merk op dat de osv op teveel punten afwijkt van wat ervoor is bepaald en in algemeen voor software geldt.