Eneco heeft een datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld nadat aanvallers door middel van hergebruikte wachtwoorden op de accounts van zo'n 1700 klanten wisten in te loggen. Het gaat om de Mijn Eneco-accounts van zowel particulieren als klein zakelijke klanten.
Na ontdekking van de aanval werd de toegang tot Mijn Eneco tijdelijk afgesloten om onderzoek te doen. Inmiddels is de omgeving, waar klanten allerlei energiezaken kunnen regelen, weer toegankelijk. Volgens Eneco maakten de aanvallers gebruik van e-mailadressen en wachtwoorden die bij andere websites waren gestolen.
"De getroffen klanten hebben een email ontvangen waarin zij zijn geïnformeerd over het datalek, hoe zij een nieuw account aan kunnen maken en het risico dat zij lopen met het wachtwoord dat eerder is gebruikt voor Mijn Eneco", aldus de energieleverancier, die toevoegt dat het klanten via verschillende kanalen over het belang van een goed en veilig wachtwoord zal informeren, om zo toekomstige aanvallen te voorkomen.
Naast de 1700 klanten van wie het Mijn Eneco-account is gecompromitteerd waarschuwde Eneco ook een groep van zo'n 47.000 klanten. De energieleverancier zegt geen aanwijzingen te hebben dat de accounts van deze groep zijn ingezien. "Maar omdat zij in dezelfde periode hebben ingelogd worden zij geadviseerd om uit voorzorg hun wachtwoord te wijzigen", zo stelt Eneco.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.