Door Anoniem: Door Anoniem: M.a.w. u heeft gelijk, maar het mag toch lekker niet.
De overheid die niet naar burgers luistert.
Je ziet wat ervan komt de laatste twee dagen. Dit gaat voorlopig nog wel door.
Wat maar een heel klein gedeelte is. En eigenlijk niet burgers maar gewoon aso's.
Door Anoniem: Door Anoniem: Goede beslissing
Contant geld is een wettig betaalmiddel maar het staat mensen vrij op contant geld NIET te accepteren als ze dat niet willen.
Nee. Als het wettig is MOET je accepteren. Het een is een direct gevolg van het ander. Anders had de overheid het reguleren van betalingen dmv het heilig verklaren van fiatgeld maar achterwege moeten laten. Eigen schuld
Misschien zou jij je eerst eens moeten verdiepen op dit onderwerp?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalenKan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen?
De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Een winkelier mag contant geld (biljetten en munten) of betalen met een pinpas of creditcard weigeren. Wel zal hij in de regel aangeven welke betaalmiddelen hij niet accepteert. Bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.Waarom denk je dat je niet overal met een creditcard kan betalen, als dit een wettig betaalmiddel is.
We kunnen wel verwijzen naar een afdeling PR van de overheid, die weet het altijd wel op een of andere manier met omissies in haar eigen straatje te verdraaien.
Bovendien heeft de redactie van security.nl weer een titel die duiding. met een te ruime werking kan suggereren die niet als zodanig door het EU hof is bedoeld.
Nu even met betrekking tot deze casus.
Algemeen;In Schengen landen geldt onverkort vrij verkeer van geld, goederen en diensten.
Daaronder ook betalingen.
Als de ene kant, een ontvanger, dat gaat inperken is er principieel geen sprake van vrij verkeer van geld.
En het Schengen akkoord geldt al opeenvolgend sinds de E.E.G., de E.G. en de EU.
Het is ook niet opgeschort of afgeschaft.
Het akkoord is wel dusdanig ingericht met de grondidee dat de minimale basiswaarden voor onbepaalde gehandhaafd blijven.
Een rechter van een hof kan niet zomaar uitzonderingen op Schengen instellen of vonnissen.
Daarvoor moet het Schengen verdrag worden herschreven.
Daar gaat niet primair een hof over.
Ook gaat niet een rechter bij een EU-hof over het betaalverkeer.
Het probleem in deze zaak hierbij is wel dat een burger daarvoor eigenlijk bij de ECB moet kunnen aankloppen.
Maar dat is voor de burger niet goed mogelijk.
Want de ECB houdt zich zelf ook niet aan de eigen grondprincipes van het geld-beleid.
Net als overheden die binnen de Euro-munt verdragen zich verbonden hebben zich strikt aan het euro-munt akkoord te houden.
Specifiek met betrekking tot de betaling aan de Rundfunk (een omroep);Het gaat om betaling van gelden aan de publieke omroep van de Duitse deelstaat Hessen.
De Hessener-omroep is een apart organisatie.
Een "Anstalt des öffentlichen Rechts". https://www.hr.de/impressum/index.html
Dat is voor Duitsland een relatief nieuwe rechtsvorm voor organisaties met bij wet geregelde publieke taken.
Voor Duitse omroepen geldt dat ze een algemene geheel onafhankelijke instelling zijn.
Dat in tegenstelling tot organisaties met een gedeeltelijke onafhankelijkheid (bv de Duitse weerdienst) die deel uitmaken van het algemeen staatsbestuur. Die zijn alleen financieel onafhankelijk ten opzichte van derden en kunnen dus zowel aanklagen als beschuldigd worden.
Of instellingen die - zoals in gevallen bij bijvoorbeeld openbare scholen - alleen een afhankelijke administratie mogen voeren.
De crux hiervan is dat de betreffende omroep in de Duitse deelstaat onafhankelijk is.
conclusieDe betreffende uitspraak regelt alleen waar een nationale rechter in haar vonnis wel en waar ze geen rekening mee hoeft te houden.
Het is ook geen vonnis over de onderhavige zaak, maar enkel een uitspraak die bepalend zou moeten zijn voor rechters in die en in exact gelijke zaak met voorgelegde kwesties.
De omissie in het vonnis voor de Nederlandse situatie is evenwel dat ze het heeft over bankbiljetten en dat dat in Nederland geen zogenaamd formeel betaalmiddel is, maar wel een officieus betaalmiddel.
De bank biljetten werden door derden gemaakt.
Terwijl munten wel een formeel betaalmiddel zijn.
Daarnaast kennen we ook nog zogenaamde girale betalingen.
Betaling per overboeking via een bank dienst.
Hieruit volgt:
Het ligt voor de hand dat uit het vonnis voor de Nederlandse situatie van overheden en voor Nederlandse omroepen NIETS wezenlijks wijzigt.
Omdat betalingen en lidmaatschappen voor publieke omroepen in Nederland al weer iets anders zijn dan publieke overheid dienstverlening, bijvoorbeeld in een gemeentehuis.
Dat ook weer anders is dan bijvoorbeeld het voldoen van zaken als motor rijtuigen belasting.
Die gaan per acceptgiro, terwijl het heel essentieel is voor een barrière vrije overheid.
Een barrière vrije overheid is ook een algemeen beginsel waar de Nederlandse overheid zich geheel toe heeft verplicht. Dat betekent dat een Nederlandse overheid via een stadhuis dienst geen barrières en dus wettelijk GEEN beperkingen kan opleggen aan het voldoen van kosten voor een door een burger afgenomen gemeente dienst!
Ergo summum, de gemeentes moeten in elk geval gewoon cash betalingen blijven faciliteren en accepteren.
Net zoals bijvoorbeeld deurwaarders en gerechtsdeurwaarders - ook aangestelden met publieke functie.
Net als balies van toeristen bureau's die boeken verkopen.
De voorbeelden waar die verplichting geldt zijn legio.