Nederlandse banken gaan naar verwachting eind februari naam en adresgegevens van internetoplichters met hun slachtoffers delen, zo laat Betaalvereniging Nederland aan het AD weten. Slachtoffers kunnen vervolgens via een civiele procedure proberen om hun geld terug te krijgen. Security.NL meldde vorig jaar al dat banken gegevens van oplichters aan slachtoffers zouden gaan verstrekken.
Voordat de gegevens worden verstrekt moet een slachtoffer eerst aangifte bij de politie hebben gedaan en moet die bevestigen dat er inderdaad sprake is van internetoplichting. Vervolgens zal de bank aan de vermeende oplichter vragen om het geld terug te storten. Als dat niet binnen 21 dagen is gebeurd worden zijn naam en adresgegevens verstrekt.
Het verstrekken van de gegevens gebeurt alleen bij fraudegevallen waarbij een slachtoffer onbewust of onder valse voorwendsels via internetbankieren zelf de betaling, op basis van een door hem ingevoerd rekeningnummer, aan de oplichter overmaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om WhatsAppfraude. Volgens minister Grapperhaus van Veiligheid en Justitie zijn oplichters in dergelijke fraudegevallen ongrijpbaar omdat het slachtoffer hun gegevens niet heeft.
"Ik heb daar met de banken over gesproken", aldus de minister afgelopen november. De Nederlandse banken hebben toen een procedure ontwikkeld om de gegevens te verstrekken. "Daarbij wordt nadrukkelijke gezegd dat de gegevens alleen gebruikt mogen worden voor een civiele zaak, niet om persoonlijk verhaal te gaan halen", zegt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland tegenover het AD. Het is niet de bedoeling dat mensen voor eigen rechter gaan spelen. De gegevens kunnen tot dertien maanden terug worden opgevraagd bij de bank.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.