image

Nederlanders voor 2,5 miljoen euro opgelicht via helpdeskfraude

maandag 8 maart 2021, 13:40 door Redactie, 4 reacties

Nederlanders zijn vorig jaar voor zo'n 2,5 miljoen euro opgelicht via helpdeskfraude. Een lichte daling ten opzichte van 2019, toen er nog 3 miljoen euro werd gestolen. Dat laat de politie vandaag weten. Bij helpdeskfraude doen oplichters zich vaak voor als medewerkers van Microsoft of andere techbedrijven.

De oplichters bellen mensen op of maken gebruik van advertenties, malafide websites en pop-ups die stellen dat er problemen met de computer zijn. De oplichters proberen het slachtoffer vervolgens software te laten installeren waarmee het systeem op afstand kan worden overgenomen. Het doel is om slachtoffers te laten betalen voor het verhelpen van niet bestaande problemen. Ook komt het voor dat de oplichters geld van de bankrekening stelen.

In 2017 bedroeg de geschatte schade zo'n 6 miljoen euro. Begin 2018 besloot een coalitie van overheid en bedrijfsleven, waaronder Microsoft, TeamViewer, KPN, VodafoneZiggo en verschillende Nederlandse banken, de strijd met helpdeskfraude aan te gaan. Dat heeft er toe geleid dat de schade de afgelopen jaren afnam. Ten opzichte van 2017 ging het vorig jaar om een daling van 59 procent.

Het aantal slachtoffers stabiliseerde. "Overigens lijkt sinds medio 2020 het aantal slachtoffers weer te stijgen", meldt de politie. In 2017 ontving de politie negentienhonderd meldingen en aangiftes van helpdeskfraude. Vorig jaar waren dat er zestienhonderd. "Het zal een blijvende wapenwedloop zijn", aldus de Rotterdamse cyberofficier van justitie Jacqueline Bonnes.

Reacties (4)
08-03-2021, 16:17 door Anoniem
Correctie de Nederlanders zijn voor 200 miljoen euro per week opgelicht en en binnen kort nog een extra 100 miljard,
08-03-2021, 16:28 door Anoniem
Allemaal ‘omtraceerbare’ fraudeurs die opereerde met het gebruik van Tor en/of I2P.
Artikel met bijbehorende cijfers verteld eerder hoeveel prioriteit de Nederlandse politie geeft aan het voorkomen en oplossen van deze problematiek.

Misschien ook maar uitbesteden dan?

#bananenrepubliek waar politie in de media handelt alsof men juryrechtspraak heeft.
11-03-2021, 12:12 door Anoniem
Het is duidelijk dat spoofing (waarbij zich iemand als helpdesk medewerker van de bank voordoet) buiten dit overzicht gelaten wordt. De schade daarvan is inmiddels de tien miljoen gepasseerd. Veel van deze schade en ook die van de andere helpdeskfraude had kunnen worden voorkomen wanneer de banken hun klanten een zelf in te stellen daglimiet geven waarvan de ophoging met een goed tijdslot wordt beveiligd. De ING had deze voor 2014 met een tijdslot van een dag, in 2014 werd het tijdslot naar een kwartier teruggebracht waarna de Microsoftscams begonnen te floreren en de spoofers er ook voluit van konden genieten. In november 2020 hebben ze het tijdslot op 4 uur gezet, omdat de meeste gedupeerden wel binnen vier uur door hebben dat ze met fraudeurs te maken hadden.
Het is jammer dat het OM maar vooral het Ministerie de banken niet op hun verantwoordelijkheid lijken te willen aanspreken. Het zou niet alleen het OM maar ook en de gedupeerden en zelfs de banken zelf een hoop ellende kunnen besparen.
11-03-2021, 12:21 door Bank veiligheid
Het is duidelijk dat spoofing (waarbij zich iemand als helpdesk medewerker van de bank voordoet) buiten dit overzicht gelaten wordt. De schade daarvan is inmiddels de tien miljoen gepasseerd. Veel van deze schade en ook die van de andere helpdeskfraude had kunnen worden voorkomen wanneer de banken hun klanten een zelf in te stellen daglimiet geven waarvan de ophoging met een goed tijdslot wordt beveiligd. De ING had voor 2014 deze daglimiet beveiliging met een tijdslot van een dag, in 2014 werd het tijdslot naar een kwartier teruggebracht waarna de Microsoftscams begonnen te floreren en de spoofers er ook voluit van konden genieten. In november 2020 hebben ze het tijdslot weer gerepareerd door het op 4 uur te zetten, omdat de meeste gedupeerden wel binnen vier uur door hebben dat ze met fraudeurs te maken hadden.
Het is jammer dat het OM maar vooral het Ministerie de banken niet op hun verantwoordelijkheid lijken te willen aanspreken. Het zou niet alleen het OM maar ook de gedupeerden en zelfs de banken zelf een hoop ellende kunnen besparen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.