Nederlanders zijn vorig jaar voor zo'n 2,5 miljoen euro opgelicht via helpdeskfraude. Een lichte daling ten opzichte van 2019, toen er nog 3 miljoen euro werd gestolen. Dat laat de politie vandaag weten. Bij helpdeskfraude doen oplichters zich vaak voor als medewerkers van Microsoft of andere techbedrijven.
De oplichters bellen mensen op of maken gebruik van advertenties, malafide websites en pop-ups die stellen dat er problemen met de computer zijn. De oplichters proberen het slachtoffer vervolgens software te laten installeren waarmee het systeem op afstand kan worden overgenomen. Het doel is om slachtoffers te laten betalen voor het verhelpen van niet bestaande problemen. Ook komt het voor dat de oplichters geld van de bankrekening stelen.
In 2017 bedroeg de geschatte schade zo'n 6 miljoen euro. Begin 2018 besloot een coalitie van overheid en bedrijfsleven, waaronder Microsoft, TeamViewer, KPN, VodafoneZiggo en verschillende Nederlandse banken, de strijd met helpdeskfraude aan te gaan. Dat heeft er toe geleid dat de schade de afgelopen jaren afnam. Ten opzichte van 2017 ging het vorig jaar om een daling van 59 procent.
Het aantal slachtoffers stabiliseerde. "Overigens lijkt sinds medio 2020 het aantal slachtoffers weer te stijgen", meldt de politie. In 2017 ontving de politie negentienhonderd meldingen en aangiftes van helpdeskfraude. Vorig jaar waren dat er zestienhonderd. "Het zal een blijvende wapenwedloop zijn", aldus de Rotterdamse cyberofficier van justitie Jacqueline Bonnes.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.