image

T-Mobile VS gaat online gedrag klanten met adverteerders delen

donderdag 11 maart 2021, 11:50 door Redactie, 9 reacties

De Amerikaanse tak van T-Mobile gaat online gedrag van klanten volgende maand standaard met adverteerders delen, tenzij mensen zich hiervoor afmelden. Dat blijkt uit het nieuwe privacybeleid. In het nieuwe beleid stelt T-Mobile dat het vanaf 26 april een nieuw programma start dat gebruikmaakt van de data die de provider over klanten heeft.

Het gaat onder andere om gegevens over het browsegedrag en apparaatinformatie, zoals welke apps de gebruiker heeft geïnstalleerd, en hoe die van de producten en diensten van T-Mobile gebruikmaakt. Deze informatie zal T-Mobile voor eigen advertentiedoeleinden gaan inzetten en delen met externe adverteerders.

Volgens de provider is de verzamelde en doorgegeven informatie niet direct herleidbaar naar klanten. "In plaats daarvan koppelen we het aan je mobiele advertentie-identifier of een andere unieke identifier", aldus de uitleg van T-Mobile. Klanten die niet willen dat hun online activiteiten worden verzameld moeten zich hier voor afmelden.

In een reactie tegenover de Wall Street Journal zegt T-Mobile dat klanten hebben aangegeven dat ze liever relevante advertenties zien, en er daarom is besloten om standaard alle data te verzamelen. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF ziet het programma niet zitten en waarschuwt dat het eenvoudig is om de data naar gebruikers te herleiden.

Image

Reacties (9)
11-03-2021, 12:20 door majortom - Bijgewerkt: 11-03-2021, 12:24
klanten hebben aangegeven dat ze liever relevante advertenties zien
Ik zie liever geen advertenties, maar die vraag zal niet aan de klanten gesteld zijn. Gelukkig bestaan er advertentie blockers en meteen afmelden (wel weer gek dat een opt-out gevraagd wordt); eigenlijk: wegwezen bij de provider. En hoezo niet naar klanten herleidbaar? Uiteindelijk zal in ieder geval T-Mobile dit kunnen.
11-03-2021, 12:35 door Anoniem
Door majortom:
klanten hebben aangegeven dat ze liever relevante advertenties zien

Altijd knap als iemand met zo een melding komt. Ik vraag me dan altijd af welke klanten dat aangaven en of ze doorhadden wat ze toen zeiden.

Misschien kan consumentenbond een keer een onderzoek onder haar leden doen hoe die er over denken?

Wow. Morgen de nieuwe poll hier op security.nl??!

Wat heb je liever:
* Relevante advertenties op jouw (tracking nodig)
* Iedereen dezelfde advertenties
* Betalen voor content
11-03-2021, 12:41 door Anoniem
Zet daarom Blokada 5 op je android. Niet via Google Play maar via Aptoide.
Zelf afregelen wat je voor blokkeringslijsten wil toevoegen.

Lekker rustig, dag adverteerders.

J.O.
11-03-2021, 12:54 door Anoniem
Hadden ze het nou netjes gedaan, dan was het opt-in geweest...

NU is de kans om dit de nek om te draaien: allemaal opzeggen bij t-mobile. Maar de schaapjes zullen het wel braaf laten gebeuren. Dus over een jaar ook in Nederland.
11-03-2021, 13:38 door Anoniem
Je zou daar maar werken; dan schaam je toch te pletter.

Waar werk jij?
Waar ik werk? Uh, ..., bij een organisatie die telefonisch verkeer regelt. Biertje?
11-03-2021, 13:41 door Erik van Straten
Uit https://www.t-mobile.com/privacy-center/our-practices/privacy-policy:
- Tell T-Mobile “Do Not Sell My Personal Information.” T-Mobile will not sell personal data to third parties when you tell us not to.
En, om het niet te makkelijk te maken, uit https://www.t-mobile.com/dns?brand=Magenta&site=Sell_App&origin_url=PrivacyCenter:
To apply settings across T-Mobile, Metro by T-Mobile, Sprint, or Assurance Wireless you must log on to each brand separately to set your preferences.

In het privacy-statement voor Nederland dat je kunt downloaden in https://www.t-mobile.nl/privacy staat nergens dat T-Mobile persoonsgegevens deelt met het CBS, en het document eindigt met:
Wijzigingen van dit Privacystatement Consument
Als we in dit Privacystatement Consument veranderingen moeten aanbrengen die voor jou relevant zijn, dan nemen we contact met je op. Dat doen we ook als we jouw gegevens voor redenen willen gebruiken die niet in dit Privacystatement Consument genoemd worden.
Ik vraag me steeds vaker af hoe geloofwaardig dit soort documenten zijn. De AVG staat niet toe dat bedrijven zonder onze expliciete toestemming onze gegevens delen met derden (niet alleen CBS), dus als bedrijven dat toch doen (zonder onze toestemming) zetten zij dat heus niet in zo'n privacy-statement, noch kunnen zij daar een opt-out mogelijkheid voor bieden. Hoe groot is de kans dat zij tegen de lamp lopen, en hoe groot zijn dan de gevolgen voor zo'n bedrijf?

Zijn wij, als Europeanen, met de AVG/GDPR eigenlijk wel beter af dan USA-burgers die kunnen opt-outen?
11-03-2021, 13:55 door walmare
Al die mobiele providers is 1 pot nat. Ze worden niet voor niets regelmatig beboet voor misleiding: https://www.acm.nl/nl/publicaties/vier-telecomaanbieders-beboet-voor-onduidelijke-websites.
Je account info laten verwijderen duurt jaren en het juiste telefoonnummer is bewust moeilijk te vinden. Een helpdesk is ook vaak niet op de hoogte van kortingen en stuurt je het bos in.
11-03-2021, 16:02 door Anoniem
In de VS zijn internetproviders niet te vertrouwen.

Een betrouwbare VPN is daar toch het minimale wat je moet doen om te zorgen dat je surfgedrag niet bewaard en verkocht wordt.
11-03-2021, 17:20 door Anoniem
Met zo een blokkeer-app verkopen ze alsnog je informatie.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.