De Autoriteit Persoonsgegevens ontving vorig jaar een "zorgwekkend" aantal privacyklachten, maar kan die door een gebrek aan mankracht pas na maanden behandelen. Dat laat de privacytoezichthouder vandaag weten. In 2020 ontving de AP bijna 26.000 privacyklachten, een jaar eerder waren dat er bijna 28.000.
"Zo'n cijfer is natuurlijk abstract, maar de verhalen daarachter zijn pijnlijk concreet", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. "Achter elke klacht kan een drama schuilen, met per geval vele slachtoffers. Ons onderzoek naar de Belastingdienst bijvoorbeeld begon met een melding van iemand die zei: "Ik heb het gevoel dat ik op het verkeerde lijstje sta.""
Uit onderzoek van de toezichthouder bleek dat de fiscus persoonsgegevens op een discriminerende manier verwerkte. "Die klacht was het topje van een ijsberg. En vorig jaar klopten dus weer tienduizenden mensen bij ons aan met klachten over organisaties die zich niet aan de wet hielden. Dit blijvend hoge aantal klachten is uiterst zorgwekkend", stelt Wolfsen.
Een deel van de ontvangen privacyklachten had te maken met het coronavirus, zoals werkgevers die de temperatuur van werknemers opnamen of coronatesten afnamen bij werknemers. Ook werd er geklaagd over scholen en universiteiten die digitaal surveilleerden bij tentamens en het plan van het kabinet om telecombedrijven te verplichten telecomdata over hun klanten te delen.
Slachtoffers van een privacyovertreding zijn op de Autoriteit Persoonsgegevens aangewezen, maar die zegt hen vaak niet te kunnen helpen op de manier waarop ze recht hebben. Het duurt gemiddeld een half jaar voordat de AP kan beginnen met de behandeling van een klacht. "Door het gebrek aan budget en menskracht kunnen we slachtoffers pas veel te laat en vaak ook niet genoeg helpen. De wachtrij is inmiddels onwaarschijnlijk hoog opgelopen. Er zijn nog 9.800 wachtenden voor u", merkt Wolfsen op.
Volgens Wolfsen is de achterstand pijnlijk. "Stel je voor dat jij onterecht op een lijstje gezet bent waardoor je geen lening meer kunt krijgen, dat jij online aan de schandpaal genageld bent of dat jouw medische gegevens op straat liggen. Dan kun je niet een half jaar wachten in een rij met 9.800 anderen."
De privacytoezichthouder probeert de ernstigste klachten meteen op te pakken. "Maar met zó veel klachten en zo weinig mensen om ze af te handelen lukt dat helaas lang niet altijd. Dat gaat ons aan het hart, want we zien hoezeer mensen geraakt worden", besluit Wolfsen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.