image

Netbeheerder Liander waarschuwt klanten voor malafide websites

woensdag 14 april 2021, 14:37 door Redactie, 8 reacties

Netbeheerder Liander heeft een waarschuwing afgegeven voor malafide websites waarmee criminelen klanten proberen op te lichten. Klanten worden telefonisch benaderd door oplichters die zich voordoen als medewerkers van Liander. Vervolgens vertellen ze klanten dat die geld terugkrijgen omdat het energieverbruik lager is uitgevallen.

Klanten wordt gevraagd om naar een betaalomgeving in Mijn Liander te gaan en daar het rekeningnummer te verifiëren. De opgegeven website is echter een malafide site waarmee wordt geprobeerd om geld van klanten te stelen, aldus de waarschuwing. "Samen met onze afdeling Juridische Zaken doen we er alles aan om de valse websites zo snel mogelijk offline te halen", zo laat Liander verder weten.

De netbeheerder benadrukt dat medewerkers nooit om geld vragen of om bankgegevens te controleren. "Dus als iemand u belt die zich voordoet als medewerker van Liander en naar bijvoorbeeld uw bankgegevens vraagt? Dan heeft u te maken met een oplichter, die toegang probeert te krijgen tot uw bankgegevens."

Reacties (8)
14-04-2021, 15:24 door spatieman
sarcasme : Ja,maar, het is liander die mij belt.
zucht..
14-04-2021, 16:31 door Anoniem
Vraagje:

Wie gaat de schade vergoeden aan de slachtoffers? Want er zullen slachtoffers zijn.
De banken of Liander?

Geen van beide zijn ze de veroorzaker, maar nu eenmaal het precendent geschapen is ...
(wie herinnert zich de Whatsapp fraude "oplossing" nog)

Op naar de volgende oplichtingstruc.
Er zijn nog genoeg bedrijven (en natuurlijk de belastingdienst).
14-04-2021, 17:15 door Anoniem
Als er een categorie is waar ik geen medelijden mee heb als ze verstrikt raken in scams met callcenters dan is het wel de energiebedrijven...
14-04-2021, 18:16 door Anoniem
Door Anoniem: Als er een categorie is waar ik geen medelijden mee heb als ze verstrikt raken in scams met callcenters dan is het wel de energiebedrijven...
Zoals de waard is......
14-04-2021, 21:29 door Anoniem
Door Anoniem: Vraagje:

Wie gaat de schade vergoeden aan de slachtoffers? Want er zullen slachtoffers zijn.
De banken of Liander?

Voordat je roept 'Liander' - vraag je dan af waarom _jij_ dan niet schadeplichtig zou zijn als je vriendin/moeder/kind geld overmaakt naar "jou" met je "nieuwe nummer" omdat "jij" het acuut nodig hebt en dat in een appje schreef.

Normaal ligt schade waar ie valt - bij de slachtoffers.


Op naar de volgende oplichtingstruc.
Er zijn nog genoeg bedrijven (en natuurlijk de belastingdienst).

De truuk is telkens hetzelfde, alleen de smoes van wie het bericht komt verandert.
De BD is al vaker "afzender" van scams, net als het CJIB, koeriers en banken.
15-04-2021, 09:19 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Vraagje:

Wie gaat de schade vergoeden aan de slachtoffers? Want er zullen slachtoffers zijn.
De banken of Liander?

Geen van beide zijn ze de veroorzaker, maar nu eenmaal het precendent geschapen is ...
(wie herinnert zich de Whatsapp fraude "oplossing" nog)

Op naar de volgende oplichtingstruc.
Er zijn nog genoeg bedrijven (en natuurlijk de belastingdienst).

Als mijn buurman bij mij aanbelt met de mededeling dat de deur van mijn buitenberging open staat ga ik de schade ook verhalen op hem.
15-04-2021, 10:08 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 15-04-2021, 10:10
Je betaald helemaal niks rechtstreeks aan Liander of een andere netbeheerder.
Dus hoe zouden ze dan jou rekeningnummer moeten hebben.
De kosten hiervan zitten bij je energie rekening ingesloten.
Net zo goed als dat ik precario belasting betaal voor de leidingen onder de grond en meer van dat soort onzin bedragen
De gemeente zal jou daar dus nooit een aparte rekening van opsturen
Kunnen de mensen dat nou niet zelf bedenken.
Als je al geld zou terug krijgen van Liander, dan gaat dat via jou energie boer.
19-04-2021, 11:57 door Anoniem
Eens met BertG, een netbeheerder heeft in de regel nooit contact met de eindklant, dat loopt via een energieleverancier (en ja, dat is wat anders). Maar veel mensen weten dit niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden, goed om hier dus wel voor te waarschuwen.

Vervelend genoeg worden dit soort scams wel steeds 'slimmer'. Dit heeft ook te maken met datalekken zoals laatst bij Allekabels, waarbij adres- en bankgegevens worden gestolen. Een slimme scammer koopt zo'n dataset en belt iemand op, "wij willen u vragen om uw rekeningnummer eindigend op -678 te bevestigen in het portaal xyz op [foute link]."

Ik maak mij dus wel zorgen over het steeds grotere aantal datalekken met steeds meer gegevens; dat werkt dit soort vervolgschandalen in de hand. Goed dat Liander daar dus actief over gaat informeren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.