image

Schiphol stapt volledig over op CT-scans voor scannen handbagage

maandag 10 mei 2021, 11:14 door Redactie, 14 reacties

Schiphol is volledig overgestapt op het gebruik van CT-scans voor het scannen van handbagage waardoor reizigers hun laptops en vloeistoffen voortaan kunnen laten zitten. Voorheen werd bagage gecontroleerd met behulp van röntgentechnologie. "Het grote nadeel daarvan is dat je als passagier je grote elektronische apparatuur en vloeistoffen uit je tas moet halen, omdat die anders onvoldoende gecontroleerd konden worden", liet Menno Kuiperij van Schiphol eerder weten.

De CT-scans zorgen ervoor dat reizigers hun spullen, waaronder laptops en vloeistoffen, niet meer uit hun handbagage hoeven te halen. De afgelopen jaren is Schiphol begonnen met het vervangen van de röntgenapparaten in de verschillende securityfilters. Voor de zomer van 2021 is de vernieuwde Vertrekhal 1 nu helemaal operationeel met 21 securitylanes voorzien van CT-scans. Schiphol is nu naar eigen zeggen de eerste grote luchthaven die volledig op CT-scans is overgestapt.

"We zijn hiermee uniek in de wereld. Goed nieuws voor de passagiers, want zij hoeven niet langer hun vloeistoffen en elektronica uit hun tas te halen als ze door de security gaan. Ook voor de securitymedewerkers is het fijn. Met de CT-scan kunnen ze bagage die ze controleren op hun scherm in 3D te bekijken en zelfs 360 graden draaien.” zegt Hedzer Komduur van Schiphol.

Overigens blijft het advies aan reizigers om vloeistoffen en gels zoveel mogelijk in de ruimbagage te vervoeren en deze alleen in de handbagage mee te nemen als ze verpakt zijn in verpakkingen van maximaal 100 milliliter en vervoerd worden in het welbekende literzakje. Verpakkingen groter dan 100 ml mogen alleen mee als ze bij de check goedgekeurd worden door de CT-scan en de securitymedewerker.

Reacties (14)
10-05-2021, 11:21 door Anoniem
Want gecontroleerd zul je worden!
10-05-2021, 11:45 door Anoniem
Door Anoniem: Want gecontroleerd zul je worden!

Lijkt me ook verstandig. Helaas hebben kwaadwillenden in het verleden al vaak genoeg vliegtuigen laten neerstorten, omdat ze dat wilden en niet (goed) gecontroleerd waren. Of zit u graag in dat toestel dat neerstortte, omdat iemand een einde aan zijn/haar leven wilde maken en geld van de verzekering voor de nabestaanden wilde regelen? Dit om aan te geven, dat het niet alleen om terroristen hoeft te gaan.
10-05-2021, 11:46 door Anoniem
Door Anoniem: Want gecontroleerd zul je worden!

Zo is het.
En zo moet het.
10-05-2021, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem: Want gecontroleerd zul je worden!
Jij hebt liever een kaping in de lucht?
10-05-2021, 12:07 door Briolet - Bijgewerkt: 10-05-2021, 12:10
Voorheen werd bagage gecontroleerd met behulp van röntgentechnologie.

Een CT-Scan is ook röntgentechnologie. Alleen met een lagere intensiteit en de mogelijkheid het röntgenbeeld in een 3D afbeelding om te zetten.
10-05-2021, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem: Want gecontroleerd zul je worden!
Het werd al gedaan, maar nu gaat het efficienter. Er wordt niets extra gecontroleerd.
10-05-2021, 14:58 door Anoniem
Door Briolet:
Voorheen werd bagage gecontroleerd met behulp van röntgentechnologie.

Een CT-Scan is ook röntgentechnologie. Alleen met een lagere intensiteit en de mogelijkheid het röntgenbeeld in een 3D afbeelding om te zetten.
Een CT-scan geeft een hogere stralingsbelasting dan een rontgenfoto, omdat de informatie wordt opgebouwd uit vele foto's. De mogelijkheid om de informatie driedimensionaal te kunnen bekijken komt omdat er van meerdere hoeken foto's worden genomen.
10-05-2021, 15:21 door Anoniem
Seceurop medewerkers en Marechausee zullen blij zijn met de vooruitgang in tech. Contactloos werken ;-)
10-05-2021, 22:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Want gecontroleerd zul je worden!

Lijkt me ook verstandig. Helaas hebben kwaadwillenden in het verleden al vaak genoeg vliegtuigen laten neerstorten, omdat ze dat wilden en niet (goed) gecontroleerd waren.

Het aantal vliegtuigen dat daadwerkelijk is neergestort als gevolg van het meenemen van vloeistoffen aan boord door kwaadwillende passagiers is op 1 hand (van een onvoorzichtige medewerker van de houtzagerij) te tellen.
De focus hierop is werkelijk belachelijk.
10-05-2021, 23:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Voorheen werd bagage gecontroleerd met behulp van röntgentechnologie.

Een CT-Scan is ook röntgentechnologie. Alleen met een lagere intensiteit en de mogelijkheid het röntgenbeeld in een 3D afbeelding om te zetten.
Een CT-scan geeft een hogere stralingsbelasting dan een rontgenfoto, omdat de informatie wordt opgebouwd uit vele foto's. De mogelijkheid om de informatie driedimensionaal te kunnen bekijken komt omdat er van meerdere hoeken foto's worden genomen.

Doet mij denken aan een grap van Seinfeld: "This Einstein chose to work in front of X-Ray machines, 7 days per week".
11-05-2021, 09:19 door Anoniem
Want gecontroleerd zul je worden!

Wat erg zeg. Misschien dat ze alleen de mensen met een K van Kwaadaardig moeten controleren. Zo onbegrijpelijk, controle op een vliegveld.
11-05-2021, 09:22 door Anoniem
Het aantal vliegtuigen dat daadwerkelijk is neergestort als gevolg van het meenemen van vloeistoffen aan boord door kwaadwillende passagiers is op 1 hand (van een onvoorzichtige medewerker van de houtzagerij) te tellen.
De focus hierop is werkelijk belachelijk.

Gelukkig maar. Wil je liever geen preventieve controle, en gewoon kwaadwillenden hun gang laten gaan. Kijk eens naar het aantal vliegtuig kapingen en aanslagen, voordat men goede controles invoerde, in de luchtvaart. Heel erg, indien men dergelijke zaken voorkomt....

Haal jij het slot van je voordeur, indien er nog niet bij je ingebroken is ?
11-05-2021, 10:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Want gecontroleerd zul je worden!

Wat erg zeg. Misschien dat ze alleen de mensen met een K van Kwaadaardig moeten controleren. Zo onbegrijpelijk, controle op een vliegveld.

Het is een security show.

Natuurlijk kun je gemakkelijk (en is het goed) om te scannen op wapens als pistolen of messen. Dat is het probleem niet.

Maar het is buiten proporties. Zelf had ik een keer twee aanstekers bij me; één in mijn rugzak en één in mijn broekzak, en ik kon er één inleveren, want gevaar. Terwijl achter de douane-controle je gewoon aanstekers kunt kopen (en een fles brandbare wodka).

Als men een terroristische aanslag wilt plegen, dan zijn er genoeg ruimtes/evenementen waar honderden mensen bijeen zijn.

En ook: de laatste vliegtuigkaping die ik mij herinner was door een depressieve piloot die het toestel in de grond boorde.
https://en.wikipedia.org/wiki/Germanwings_Flight_9525

En natuurlijk MH-17; ook daar waren de controles op de vliegvelden van geen invloed, want raket.
11-05-2021, 14:13 door Anoniem
Maar het is buiten proporties. Zelf had ik een keer twee aanstekers bij me; één in mijn rugzak en één in mijn broekzak, en ik kon er één inleveren, want gevaar. Terwijl achter de douane-controle je gewoon aanstekers kunt kopen (en een fles brandbare wodka).

Vodka 40% gaat niet hard genoeg branden om er een vliegtuig mee neer te halen. Iets meer in de richting is Navy Strength Gin van 57%, of nog beter Absint van 80%.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.