image

UvA mag surveillancesoftware bij online tentamens blijven inzetten

dinsdag 1 juni 2021, 12:29 door Redactie, 27 reacties

De Universiteit van Amsterdam (UvA) mag surveillancesoftware bij online tentamens blijven inzetten om fraude tegen te gaan, zo heeft het gerechtshof Amsterdam in hoger beroep bepaald. De studentenraden van de UvA en van de faculteit Economie hadden de rechter gevraagd om het gebruik van surveillancesoftware Proctorio bij online tentamens door de UvA te verbieden.

De software monitort tijdens het examen continu de webcam, microfoon, webverkeer, beeldscherm, muis en keyboard. Ook kan studenten worden gevraagd om hun kamer te laten zien. Volgens de studentenraden gaat het verzamelen en verwerken van de gegevens verder dan voor het doel noodzakelijk is, en is dat verzamelen en verwerken in strijd met de beginselen van doelbinding en dataminimalisatie.

De inzet van Proctorio bij online tentamens voldoet dan ook niet aan de AVG en is een inbreuk op de privacy, stellen de studenten. Zo is er geen noodzaak tot het inzetten van de surveillancesoftware, worden er meer persoonsgegevens verwerkt dan noodzakelijk voor het gegeven doel, zijn er voldoende alternatieven, is er een gebrek aan transparantie en veiligheid, en worden er zonder grond bijzondere persoonsgegevens verwerkt.

De rechter is het daar niet mee eens en stelt dat het verzamelen en verwerken van gegevens niet verder gaat dan voor het doel noodzakelijk is en er geen sprake is van de verwerking van bijzondere persoonsgegevens, zoals ras of religie. Het gebruik van Proctorio voldoet aan de vereisten van de AVG, oordeelt de rechter, die tevens toevoegt dat de UvA vanwege de coronamaatregelen genoodzaakt is de surveillancesoftware voor de uitvoering van haar taak in te zetten.

Vorig jaar juni wees de voorzieningenrechter ook al het gevraagde verbod op het gebruik van surveillancesoftware af. De studentenraden gingen daarop in hoger beroep.

Reacties (27)
01-06-2021, 12:34 door karma4 - Bijgewerkt: 01-06-2021, 12:35
Het sleepnet van de privacy activisten met hun big brother moraal van de enige waarheid is storend.
Het is een keus in alle vrijheid om te studeren in de hoop veel geld te gaan verdienen, daarbij horen plichten.
Als het recht op privacy verward wordt met gratis geld en inbreuk van andermans privacy dan is het goed mis.
De rechter heeft die doorgedraaide insteek gelukkig ook gezien.
01-06-2021, 12:57 door Anoniem
... oordeelt de rechter, die tevens toevoegt dat de UvA vanwege de coronamaatregelen genoodzaakt is de surveillancesoftware voor de uitvoering van haar taak in te zetten.

Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende?
01-06-2021, 13:30 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
... oordeelt de rechter, die tevens toevoegt dat de UvA vanwege de coronamaatregelen genoodzaakt is de surveillancesoftware voor de uitvoering van haar taak in te zetten.

Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende?

Inderdaad, als je ze niet vertrouwd, schaf het dan gewoon af al die online tentamens i.p.v. allerlei software controles inzetten.
Want daar zit niemand op te wachten.
Helaas kan je iemand nou eenmaal niet op ze blauwe ogen vertrouwen dat ze niet gespiekt hebben.
01-06-2021, 13:52 door [Account Verwijderd]
Door BertG.:
Door Anoniem:
... oordeelt de rechter, die tevens toevoegt dat de UvA vanwege de coronamaatregelen genoodzaakt is de surveillancesoftware voor de uitvoering van haar taak in te zetten.

Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende?

Inderdaad, als je ze niet vertrouwd, schaf het dan gewoon af al die online tentamens i.p.v. allerlei software controles inzetten.
Want daar zit niemand op te wachten.
Helaas kan je iemand nou eenmaal niet op ze blauwe ogen vertrouwen dat ze niet gespiekt hebben.

Je spreekt nogal lichtzinnig over afschaffen van online tentamens/examens in samenhang met het niet op de blauwe ogen kunnen vertrouwen van examenkandidaten.

Wat is je alternatief dan? - vraag ik mij af - om de examens wel, en met zo min mogelijk fraude door te kunnen laten gaan?
Je verliest uit het oog dat er door leerkrachten al wordt gesproken over een verloren schooljaar, en dat is zéér ernstig voor ieders toekomst. Scholing en kunnen participeren aan de maatschappij is een voorwaarde tot een vruchtbare evolutie van de mens in zijn maatschappij.
01-06-2021, 14:09 door Anoniem
Door Anoniem:
... oordeelt de rechter, die tevens toevoegt dat de UvA vanwege de coronamaatregelen genoodzaakt is de surveillancesoftware voor de uitvoering van haar taak in te zetten.

Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende?
Het probleem is niet de tentamens zelf: het probleem is het wacht voor de tentamens beginnen. Er waren op de locatie waar ik werkte 300 studenten voor de computer tentamen lokalen. Tijdens het wachten moeten die allemaal 1.5 afstand houden , dat betekend een rij van 450 meter lang. En dat is nog zonder kandidaten voor schriftelijke tentamens. Er is gewoon geen ruimte om zo veel mensen op een veilige manier te laten wachten.
01-06-2021, 14:20 door [Account Verwijderd]
@ Glasharmonica,

Het antwoord stond er al.

" Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende? "

En dat vele te maken hebben met compleet verloren school jaren, valt nooit meer in te halen.
Het had gewoon nooit mogen gebeuren, is mijn mening.
01-06-2021, 14:52 door Anoniem
Bizar hoe deze uitspraken lijnrecht indruisen tegenover vrijwel alle jurisprudentie op dit vlak, juist nu het om een relatief kwetsbare groep gaat. Beelden van personen en hun interieur vallen steevast in de extra beschermde groep, daar deze behoorlijk wat weggeven over hun etniciteit, religie, geaardheid en meer. Om nog maar te zwijgen van de extra stress en belasting die studenten deze opzet oplevert. Je zou toch zeggen dat het het onderwijsstelsel er veel aan gelegen is om studenten niet nog verder te belasten in een al bijzonder pittige tijd.
01-06-2021, 16:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
... oordeelt de rechter, die tevens toevoegt dat de UvA vanwege de coronamaatregelen genoodzaakt is de surveillancesoftware voor de uitvoering van haar taak in te zetten.

Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende?
Het probleem is niet de tentamens zelf: het probleem is het wacht voor de tentamens beginnen. Er waren op de locatie waar ik werkte 300 studenten voor de computer tentamen lokalen. Tijdens het wachten moeten die allemaal 1.5 afstand houden , dat betekend een rij van 450 meter lang. En dat is nog zonder kandidaten voor schriftelijke tentamens. Er is gewoon geen ruimte om zo veel mensen op een veilige manier te laten wachten.

In een grid van 26m x 26m kun je 300 mensen laten wachten, dus veel ruimte heb je niet nodig.

En je kunt mensen naar binnen laten gaan voordat het tentamen begint.

Waar een wil is, is een weg.
01-06-2021, 17:11 door Anoniem
Door Anoniem: Bizar hoe deze uitspraken lijnrecht indruisen tegenover vrijwel alle jurisprudentie op dit vlak, juist nu het om een relatief kwetsbare groep gaat. Beelden van personen en hun interieur vallen steevast in de extra beschermde groep, daar deze behoorlijk wat weggeven over hun etniciteit, religie, geaardheid en meer. Om nog maar te zwijgen van de extra stress en belasting die studenten deze opzet oplevert. Je zou toch zeggen dat het het onderwijsstelsel er veel aan gelegen is om studenten niet nog verder te belasten in een al bijzonder pittige tijd.

Jij snapt het!
01-06-2021, 18:40 door karma4
Door Anoniem:
Door Anoniem: Bizar hoe deze uitspraken lijnrecht indruisen tegenover vrijwel alle jurisprudentie op dit vlak, .. Je zou toch zeggen dat het het onderwijsstelsel er veel aan gelegen is om studenten niet nog verder te belasten in een al bijzonder pittige tijd.
Jij snapt het!
Nou niet echt, dit wat de rechter doet is jruisprudentie en wat de AP als stellingname poneert juist niet.
Wou je zeggen dat de AP en wetgevend en handhavend en rechtsprekend en vonnisuitvoerend is in één adem door?
ER zitten veel juristen maar als de de stellingname is dan snappen ze weinig van trias politicas.
01-06-2021, 18:51 door Anoniem
Duur geintje. Terwijl het principe dat de school moet kunnen controleren of leerlingen eerlijk hun examen afleggen, en niet spieken, ook niet door de rechter ter zijde zal worden geschoven. Zijn er meer proportionele manieren, om hetzelfde te bereiken ? Hebben ze deze bij de rechter aangedragen ?
01-06-2021, 18:52 door Anoniem
Bizar hoe deze uitspraken lijnrecht indruisen tegenover vrijwel alle jurisprudentie op dit vlak, juist nu het om een relatief kwetsbare groep gaat. Beelden van personen en hun interieur vallen steevast in de extra beschermde groep, daar deze behoorlijk wat weggeven over hun etniciteit, religie, geaardheid en meer.

Bij tentamens zal men, met goede reden, altijd toezicht willen houden. Met goede reden. Op welke manier stel jij voor dat men dit oplost in deze tijd ? Of moet men oogkleppen op zetten, gezien de situatie ?
01-06-2021, 19:04 door [Account Verwijderd]
Door BertG.: @ Glasharmonica,

Het antwoord stond er al.

" Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende? "

@ Bert G.

Neen. Hoe triest ook, die suggestie was niet meer aan de orde in de basis van het telkens herziene, én in gang gezette anti-coronabeleid (of je het er nu mee eens was, of niet, of er geen mening over hebt/had.)
Het is onvoltooid verleden tijd. Met de nadruk op onvoltooid, want de Corona jaren 2020/2021 zullen zeker nog wel geevalueerd gaan worden.

En dat vele te maken hebben met compleet verloren school jaren, valt nooit meer in te halen.
Het had gewoon nooit mogen gebeuren, is mijn mening.

Tsja, het is zo gegaan zoals het is gegaan.
Ik vergelijk het mitigeren van eender welke crisis - want dat is dit ook (geweest) vaak met de kritieke fases (25 juli t/m 28 augustus 1914) in de aanloop naar de Eerste Wereldoorlog: Toen de mobilisatietreinen eenmaal reden waren deze niet meer te stoppen. (o.a Rusland zijn troepen ging samentrekken tegen de Oostenrijk-Hongaarse grens, en Duitsland het Schlieffen plan in gang zette)
01-06-2021, 23:31 door Anoniem
@Glasharmonica,

Glasharmonica kent zijn geschiedenis. Hulde. Ik denk hierbij ook aan het boek van Edward Gibbon - Herfstij en Ondergang van het Romeinse Rijk, verhelderende wereldklassieker. Zie ook de overeenkomsten met andere accenten met 100 jaar geleden.

Wat staat ons vervolgens nu te wachten, een soort globale Weimar toestand? Opnieuw the roaring twenties en een oplaaien van iets wat eigenlijk na tachtig jaar nooit is weggeweest en ook gevoed werd vanuit kringen aan de Oostkust van de USA en vooral vanuit het draaipunt en de navel van de wereld, de City of London. Anglo-Amerikaanse stempels.

Waarom wil men rond de Atlantische Oceaan een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad verkrijgen, zeg maar rustig in zekere zin deze op allerlei mogelijke manieren (indirect tot nu toe nog) afdwingen? De huidige Gommaris/Gommers spreekt indringend in op onze nationale voetbalspelers om toch vooral hun voorbeelfunctie te doen gelden.

Wat kan en mag niet direct voor de massa duidelijk te zien zijn? Zoek de verschillen en de overeenkomsten, beste Glasharmonica en wie van de geschiedenis wil leren hoeft niet gedoemd te zijn die te herhalen.

Joris Goedbloed
02-06-2021, 08:41 door Anoniem
Wat mij het meest zorgen baart bij deze software, je installeert het op je computer. Maar in hoeverre heb je er vat op, dat het ook weer volledig wordt verwijderd en dat het alleen werkt, wanneer je het inschakelt? Het is een vorm van spyware en nestelt zich tussen allerlei processen. Voor mij betekent het, dat je na de examens je computer vanaf scratch moet installeren. Want mogelijk houden de universiteiten zich aan de regels, maar wanneer kwaadwillenden bij die software kunnen, is je systeem lek door verplichte software.
02-06-2021, 08:58 door Anoniem
"Het enige waar we nog een beetje in gewonnen hebben, is dat het besluit alleen geldig is voor de coronaperiode”, zegt de voorzitter van de Centrale Studentenraad (CSR), het medezeggenschapsorgaan van de UvA.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/01/ook-na-hoger-beroep-mag-uva-spionagesoftware-blijven-inzetten-a4045647


Volgens de CSR-voorzitter heeft de UvA toegezegd dat studenten geen room scans meer hoeven te doen, een maatregel waarbij de student zijn of haar kamer moet filmen.
02-06-2021, 11:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Bij tentamens zal men, met goede reden, altijd toezicht willen houden. Met goede reden. Op welke manier stel jij voor dat men dit oplost in deze tijd ? Of moet men oogkleppen op zetten, gezien de situatie ?
Tja dat is kennelijk al wat er gebeurt... ik hoorde dat op middelbare scholen de leerlingen een vak mogen wegstrepen
bij het bepalen of ze wel of niet geslaagd zijn. M.a.w. het diploma van die leerlingen (in het jaar 2021 geslaagd) is
minder waard dan uit andere jaren.
Dat moet je helemaal niet willen. Sterker nog, als ik nu leerling was zou ik het niet pikken! Ik zou alle mogelijkheden
om dit aan de kaak te stellen aangrijpen. Het creeert een ongelijkheid en een grond voor discriminatie voor vele jaren.

Maar ja dan gaan we liever zeuren over het toezicht op eerlijk verloop van de examens... als dat wegvalt is de situatie
nog ernstiger, dan is het diploma niks meer waard dan het papier waarop het gedrukt staat. En het is niet eens meer
mogelijk om je later te verdedigen (kijk op mijn cijferlijst staan alleen voldoendes, ik heb niks weg gestreept), nee je
hele examen is niet van twijfel ontheven en daar kun je later met je diploma in je hand niks meer mee.
02-06-2021, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem: Wat mij het meest zorgen baart bij deze software, je installeert het op je computer. Maar in hoeverre heb je er vat op, dat het ook weer volledig wordt verwijderd en dat het alleen werkt, wanneer je het inschakelt? Het is een vorm van spyware en nestelt zich tussen allerlei processen. Voor mij betekent het, dat je na de examens je computer vanaf scratch moet installeren.
Je kunt toch gewoon een snapshot maken, de software installeren, examen doen, en die snapshot terugrollen?
Waarom zo moeilijk doen?
02-06-2021, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem: Wat mij het meest zorgen baart bij deze software, je installeert het op je computer. Maar in hoeverre heb je er vat op, dat het ook weer volledig wordt verwijderd en dat het alleen werkt, wanneer je het inschakelt?

De oplossing daarvoor is Proctorio laten draaien in een virtuele machine (VM) die je alleen voor dat ene doel gebruikt. Die VM kun je na je studie weggooien of afdanken zodra de tentamens op de fysieke locaties weer worden hervat. Proctorio vergt niet veel geheugen en het kan draaien op een verscheidenheid van systemen en op oude hardware.

Minimale systeemvereisten voor Proctorio

Windows Mac Linux Chrome OS
---------------------------------------------------------
Operating Systems Windows 7+ macOS 10.11+ Ubuntu 18.04+ Chrome 58+
Processor Intel Pentium Intel Intel Pentium Intel Pentium
or better or better or better or ARM
Free HDD space 250 MB 250 MB 250 MB 250 MB
Free RAM [1] 2 GB 2 GB 2 GB 2 GB

Upload Speed 0.092 - 0.244 Mbps, for all mentioned operating systems [2]
Microphone Any microphone, either internal or external [3] for all systems.
Webcam 320x240 VGA resolution (minimum) internal or external [3]

https://proctorio.com/support/requirements

1. Vrij RAM is de minimale hoeveelheid geheugen die niet in gebruik is door andere toepassingen.
2. Afhankelijk van de exameninstellingen, heeft de 'secure browser' geen eis voor de uploadsnelheid.
3. Alleen vereist voor toezicht, 'secure browser' functionaliteit vereist geen audio/visuele opname.


Mogelijke belemmeringen

Proctorio zou mogelijk kunnen detecteren dat je een VM toepast en dat als een "verdachte" activiteit kunnen aanmerken. Mocht je ook licenties voor andere software, bijvoorbeeld MS Office, voor gebruik in de VM nodig hebben, dan kan dat op belemmeringen stuiten. Mocht je op dat soort problemen stuiten, dan is de enige oplossing dedicated hardware voor de tentamens te gebruiken. De VM configuratie dus altijd eerst goed testen en door de studie laten goedkeuren.
02-06-2021, 13:44 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: @Glasharmonica,

Glasharmonica kent zijn geschiedenis. Hulde. Ik denk hierbij ook aan het boek van Edward Gibbon - Herfstij en Ondergang van het Romeinse Rijk, verhelderende wereldklassieker. Zie ook de overeenkomsten met andere accenten met 100 jaar geleden.

Wat staat ons vervolgens nu te wachten, een soort globale Weimar toestand?.... (knip)...

Joris Goedbloed


(Grinnik) Ik snap dat je het contemplatief bedoeld. Maar zo heet zal de soep niet meer opgediend worden. Geschiedenis is een belangrijke leidraad om de voortgang - géén vooruitgang, dat schept véél te veel verwachtingen - van onze aanwezigheid op deze 'Third rock from the sun' op te bouwen, maar zij herhaalt zich nooit als een absoluut deja vu. Dat bewijst de maatschappelijke (r)evolutie. Daarentegen: De aard van het individu verandert niet zoveel. We zijn nog steeds zo bloeddorstig of lief tegen elkaar als 20 of 2000 jaar geleden.

Ach je schrijft het zelf al ter afsluiting van je post: Geschiedenis herhaalt zich nooit exact. en dat is maar goed ook; dat is de redding van onze soort voor zolang het duurt; Ja, totdat een uit de kluiten gewassen asteroïde of een meteoor. of 'oeps', iemand heeft de kraan te lang open laten staan, of..... een nieuw micro-organisme de definitieve spelbreker van onze species zal zijn.

Verontrustend vind ik wel dat er altijd types zijn die geschiedenis graag blijven herhalen, zoals bijvoorbeeld Ludendorff (om maar even in 'The great war te blijven hangen) en het is de kunst, of in voorkomende gevallen zelfs een overlevingsvoorwaarde, om die eruit te pikken.
02-06-2021, 14:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Bizar hoe deze uitspraken lijnrecht indruisen tegenover vrijwel alle jurisprudentie op dit vlak, juist nu het om een relatief kwetsbare groep gaat. Beelden van personen en hun interieur vallen steevast in de extra beschermde groep, daar deze behoorlijk wat weggeven over hun etniciteit, religie, geaardheid en meer.

Bij tentamens zal men, met goede reden, altijd toezicht willen houden. Met goede reden. Op welke manier stel jij voor dat men dit oplost in deze tijd ? Of moet men oogkleppen op zetten, gezien de situatie ?

Niemand betwijfelt het nut en de noodzaak van toezicht. Wat wel betwijfeld wordt is de proportionaliteit van deze vergaande vorm van toezicht, waarbij rootkit-achtige software op de computer van studenten wordt geïnstalleerd en veel meer gemonitord wordt dan ooit bij een fysiek examen gedaan is. Daarnaast moeten we niet pretenderen dat een zaal met een observant feilloos is. Die kunnen ook niet iedereen tegelijk zien, zijn afgeleid of vallen zelfs in slaap. Waarom we dan in een complexe en moeilijke tijd meer hogere standaarden dan eerst proberen af te dwingen is de vraag, waarbij de verantwoordelijkheid voor die standaarden ook nog eens naar de student verschoven wordt.

Er lijken diverse oplossingen mogelijk, zeker als je wat creativiteit toepast en niet dogmatisch vasthoudt aan één manier van examineren. Helaas lijkt het er sterk op dat universiteiten de klachten en gevoelens van studenten vanaf het begin negeren, de impact van hun keuzes onderschatten en weigeren om andere opties serieus te overwegen. Steeds weer heeft men het antwoord al voor enige discussie klaar. Dan ga je nooit een goede oplossing vinden.

Uiteindelijk gaat het erom dat er geëxamineerd wordt op een manier die de student afdoende toetst en daarmee het diploma waarde geeft. Als allerlei randzaken die niets met de inhoud te maken hebben de druk op de student steeds groter maken is er ook geen sprake meer van een behoorlijke toetsing. Daar heeft de maatschappij weinig aan.
02-06-2021, 14:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Bij tentamens zal men, met goede reden, altijd toezicht willen houden. Met goede reden. Op welke manier stel jij voor dat men dit oplost in deze tijd ? Of moet men oogkleppen op zetten, gezien de situatie ?
Tja dat is kennelijk al wat er gebeurt... ik hoorde dat op middelbare scholen de leerlingen een vak mogen wegstrepen
bij het bepalen of ze wel of niet geslaagd zijn. M.a.w. het diploma van die leerlingen (in het jaar 2021 geslaagd) is
minder waard dan uit andere jaren.
Dat moet je helemaal niet willen. Sterker nog, als ik nu leerling was zou ik het niet pikken! Ik zou alle mogelijkheden
om dit aan de kaak te stellen aangrijpen. Het creeert een ongelijkheid en een grond voor discriminatie voor vele jaren.

Maar ja dan gaan we liever zeuren over het toezicht op eerlijk verloop van de examens... als dat wegvalt is de situatie
nog ernstiger, dan is het diploma niks meer waard dan het papier waarop het gedrukt staat. En het is niet eens meer
mogelijk om je later te verdedigen (kijk op mijn cijferlijst staan alleen voldoendes, ik heb niks weg gestreept), nee je
hele examen is niet van twijfel ontheven en daar kun je later met je diploma in je hand niks meer mee.

Examens zijn leuk, maar niet wat de student maakt. Het examen is slechts een bevesting na al behoorlijk wat bevestigingen. Je kunt niet aan je examen beginnen als je je niet al door een aantal jaar lesmateriaal en toetsen ervan heen hebt gewerkt. Dat maakt de ophef allemaal wat overtrokken.

Nog even los van dat dat diploma in je werkzame leven al snel (vrijwel) geheel irrelevant wordt. Na niet heel veel jaren gewerkt te hebben overheersen die, je rol en je prestaties daar het diploma. Hoeveel mensen werken er niet in een sector die volledig anders is dan het diploma dat ze gehaald hebben?
02-06-2021, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat mij het meest zorgen baart bij deze software, je installeert het op je computer. Maar in hoeverre heb je er vat op, dat het ook weer volledig wordt verwijderd en dat het alleen werkt, wanneer je het inschakelt?

De oplossing daarvoor is Proctorio laten draaien in een virtuele machine (VM) die je alleen voor dat ene doel gebruikt. Die VM kun je na je studie weggooien of afdanken zodra de tentamens op de fysieke locaties weer worden hervat. Proctorio vergt niet veel geheugen en het kan draaien op een verscheidenheid van systemen en op oude hardware.

Waarom reageren er altijd spuit 11'en die alle oplossingen hebben, maar niet weten hoe de vork in de steel steekt? Proctorio heeft een VM-detectie en je loopt met alleen al een VM dus het risico op een ongeldig examen omdat je je niet aan hun regels hebt gehouden. De bewijslast ligt bij twijfel bij de student.

Daarnaast lijkt het omzeilen van deze detectie behoorlijk wat voeten in de aarde te hebben. Even oplossing X of Y is lang niet zo haalbaar als alle wegwuivers ze doen lijken. Dit soort partijen doen het ook al langer dan vandaag. Je moet en zal je onderwerpen aan de monitoring die men vereist en bij technische problemen of twijfel is het de student die aan het kortste eind trekt.
02-06-2021, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
... oordeelt de rechter, die tevens toevoegt dat de UvA vanwege de coronamaatregelen genoodzaakt is de surveillancesoftware voor de uitvoering van haar taak in te zetten.

Een goed geventileerde gymzaal met 2m afstand tussen de tafels was niet voldoende?
Het probleem is niet de tentamens zelf: het probleem is het wacht voor de tentamens beginnen. Er waren op de locatie waar ik werkte 300 studenten voor de computer tentamen lokalen. Tijdens het wachten moeten die allemaal 1.5 afstand houden , dat betekend een rij van 450 meter lang. En dat is nog zonder kandidaten voor schriftelijke tentamens. Er is gewoon geen ruimte om zo veel mensen op een veilige manier te laten wachten.

In een grid van 26m x 26m kun je 300 mensen laten wachten, dus veel ruimte heb je niet nodig.

En je kunt mensen naar binnen laten gaan voordat het tentamen begint.

Waar een wil is, is een weg.

Hoe kom je daarbij? 26 meter met 1 meter voor de persoon en minstens 1,5 meter tot de volgende buur is hooguit 10 personen. Dan kan je er dus 100 kwijt. Je zult marges moeten houden omdat mensen niet perfect stilstaan, en omdat ze geen ééndimensionale lijnen zijn, en de anderhalve meter moet je benaderen als een minimum.

Los daarvan denk ik echter wel dat met wat goede wil een hoop mogelijk is. Het lijkt er sterk op dat universiteiten domweg niet naar alternatieven willen kijken. Het zou niet verbazen als partijen als Proctorio hun product slim heeft gepitcht en het in het begin van Corona dé oplossing leek om toch te kunnen blijven draaien. Universiteiten krijgen uiteraard betaald per afgestudeerde student. Als je dan eenmaal als universiteit zo'n keuze gemaakt hebt wordt het ook steeds lastiger om dat nog te veranderen, want dan loop je het risico op gezichtsverlies. Dan is het makkelijker om door te zetten en je in te graven.
02-06-2021, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom reageren er altijd spuit 11'en die alle oplossingen hebben, maar niet weten hoe de vork in de steel steekt?

Een student met een grondige IT kennis kan de VM detectie omzeilen, maar ik zou dat risico niet nemen. Veel eenvoudiger is om thuis of op je kamer gewoon legaal een aparte PC of reserve laptop te gebruiken voor het maken van de tentamens, zodat je de proctor fysiek buitensluit van je eigen apparatuur met daarop jouw privézaken.

Ergens moet men namelijk de streep tussen het mijn en dijn trekken, als je over principes en ruggenggraat beschikt.

Je moet en zal je onderwerpen aan de monitoring die men vereist en bij technische problemen of twijfel is het de student die aan het kortste eind trekt.

In een rechtstaat ligt de bewijslast niet bij de student, maar bij de onderwijsinstelling. Veel succes met je studie.
07-06-2021, 10:52 door Anoniem
Door Anoniem: Bizar hoe deze uitspraken lijnrecht indruisen tegenover vrijwel alle jurisprudentie op dit vlak, juist nu het om een relatief kwetsbare groep gaat. Beelden van personen en hun interieur vallen steevast in de extra beschermde groep, daar deze behoorlijk wat weggeven over hun etniciteit, religie, geaardheid en meer. Om nog maar te zwijgen van de extra stress en belasting die studenten deze opzet oplevert. Je zou toch zeggen dat het het onderwijsstelsel er veel aan gelegen is om studenten niet nog verder te belasten in een al bijzonder pittige tijd.

Je hebt het hier over de social media generatie...

Dus een controleur kan zien aan iemands interieur wat de geaardheid is van de student en dat zou hem interesseren want?
15-12-2021, 11:31 door Anoniem
Lek in surveillancesoftware Proctorio maakte toegang tot webcam mogelijk
woensdag 15 december 2021, 10:41 door Redactie

https://www.security.nl/posting/734256/Lek+in+surveillancesoftware+Proctorio+maakte+toegang+tot+webcam+mogelijk
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.