Door Anoniem: Door botbot: Ik zou het graag willen, maar het is nog steeds niet gelukt om verder te komen dan: "Sorry het is te druk". Faalhazen. Dit had gewoon voorzien kunnen worden. Eerst heel Nederland praktisch verplichten tot het gebruik van zo'n app, en dan niet kunnen inspelen op de drukte. Terwijl je beschikt over een praktisch oneindig budget om de app te ontwikkelen.
Je snapt toch hopelijk wel dat de bottleneck niet de app zelf is maar de server?
Je snapt toch wel dat ik met een app schaalbaar opstellen, bedoel dat de achterliggende infrastructuur, het inloggen met de DigiD, gebeurt op servers die schaalbaar ingezet kunnen worden. Dit gebeurde op hun eigen infrastructuur. De server tvs.coronacheck.nl had het te druk, daarop hing ie. Zie ook onder. (het detectiemechanisme voor drukte is er *daarna* pas ingezet)
En waar zou jij de capaciteit op afstemmen? Op de eenmalige piekbelasting als hele volksstammen die die QR-codes helemaal niet op korte termijn nodig hebben het gaan uitproberen omdat ze het willen zien werken
Ja. Ik zou het in ieder geval instellen op de eenmalige piekbelasting. Simpelweg omdat ze wisten! dat de registratie van gevaccineerden en gestestte mensen bij de GGD's de instellingen en de ziekenhuizen niet vlekkeloos gegaan is. Dus het is niet zo "dat mensen hun QR code ophalen terwijl ze hem niet nodig hebben", het is dat "iedereen die gevacineerd of gestest moet kijken of ze uberhaupt een QR code
kunnen ophalen" ...
Het is maar goed dat ik dat gedaan heb overigens, want hoewel ik gevacineerd ben bij een overheidsinstelling, is mijn vaccinatie samen met alle vacinnaties van mijn collega's *niet* doorgegeven of doorgekomen bij het RIVM. Gelukkig heb ik dat nu gezien.. En niet straks met mijn koffers op Schiphol. Bij wijze van spreken.
Ze wisten dat dat niet altijd kon. Want die boodschap zat ook al in de app verwerkt: "Er zijn geen gevevens van u bekend. Als u wel gevaccineerd of getest bent neem dan contact op met de instantie waar u getest of gevaccineerd bent, en vraag of ze de gegevens alsnog willen registereren". Ze wisten het. Dus ze hadden simpwelweg ook kunnen weten dat
iedereen die gevaccineerd is potentieel zou inloggen om te kijken of ze uberhaupt een QR konden opvragen. En dat niet op de gok met de koffers in hun hand op het vligeveld pas voor de eerste keer zouden proberen.
, of misschien op de veel lagere belasting die je krijgt als die eerste piek voorbij is en mensen voornamelijk QR-codes opvragen als ze die ook echt gaan gebruiken?
Ja ook. In 2021 is het mogelijk om dingen in te regelen via dingen als autoscaling groups (aws), producten als Terraform en andere om snel bij te kunnen veel dynamischer op kunt schalen indien de capcateit onvoldoende is, en weer af kunt schalen als je overcapaciteit hebt.
Wie weet hebben ze de app en website wel een week voor de eigenlijke startdatum geactiveerd omdat ze die piek aan zagen komen en verwachten dat die voorbij is tegen de tijd dat de beschikbaarheid er werkelijk toe doet.
Fout gedacht dus. Want zoals ik al zei: "
...tegen de tijd dat de beschikbaarheid er werkelijk toe doet.", dat was dus gisteren al. Want het is namelijk niet zeker of mensen uberhaupt een QR code
kunnen ophalen. Omdat de gegevens niet bekend zijn. Omdat de instelling die hen getest of gevacicneerd heeft het niet heeft doorgegeven, etc. Dat was bekend.
Mij lijkt dat niet onwaarschijnlijk. Op de website (ik heb geen smartphone) krijg ik die melding namelijk op het punt dat ik met DigiD zou moeten gaan inloggen, zonder slome responsetijden of andere indicaties van overbelaste servers. Dat duidt erop dat ze een mechanisme hebben ingebouwd dat de toegang tot het eigenlijke systeem (en tot DigiD) doseert, gebaseerd op de drukte, en dus dat ze uitgebreid hebben nagedacht over hoe ze met piekbelasting omgaan. Dat is niet bepaald hoe faalhazen het zouden doen die niet eens op het idee zouden komen er rekening mee te houden.
Eerst, gisteren, bleef hij eindeloos hangen op tvs.coronacheck.nl, om vervolgens een timeout te geven. Vanochtend is het aangepast naar direct een melding dat het te druk is. Dat mechanisme wat dosseert op basis van drukte, waar ze volgens jou zo goed ver van te voren over hebben nagedacht, hebben ze er vannacht ingestopt toen ze zagen dat het allemaal in de soep liep, en er honderden negatieve berichten verschenen over de app in de playstore. Oftewel ze hadden er voor die tijd helemaal geen rekening mee gehouden.
Want nog een puntje: we hebben het hier over een app die al maanden en maanden onder vuur ligt of het uberhaupt wel willen, dan zorg je alleen uit marketing technisch oogpunt er al voor dat het niet compleet mis gaat.
Dat als je je infrastructuur niet zo hebt geregeld dat je gebruk kunt maken van een autoscaling functionaliteit of een Terraform achtig iets waarmee je dynamisch je infrastructuur kunt op-, en afschalen, je dan maar zorgt voor een flinke lading overcapaciteit. Het is niet zo dat een miljoen euro extra aan servers kostentechnisch nou zo'n probeleem hadden geweest. Op de miljarden en miljarden die links en rechts in deze coronacrisis verdwijnen. Alleen de marketingtechnische kant van het verhaal kost ze door dat niet werken al meer dan die paar extra servers zouden kosten.