De VVD wil dat er een coulanceregeling komt voor slachtoffers van WhatsAppfraude, net zoals voor slachtoffers van telefoonspoofing bestaat. VVD-Kamerlid Michon-Derkzen diende hiervoor gisteren een motie in bij de Tweede Kamer. Sinds april vorig jaar kunnen slachtoffers van WhatsAppfraude of mensen waarbij geprobeerd is om op deze manier geld te stelen online aangifte doen. De politie ontving sindsdien ruim 25.000 online aangiftes.
Bij de Fraudehelpdesk kwam vorig jaar 12.100 meldingen dat er geprobeerd was om WhatsAppfraude te plegen. In 1340 gevallen waren deze pogingen succesvol. Slachtoffers die bij de Fraudehelpdesk aanklopten verloren bijna 3,9 miljoen euro, met een gemiddelde schade van zo'n 2900 euro per slachtoffer. Die hoeven echter niet bij hun bank aan te kloppen voor een schadevergoeding.
Banken kwamen eerder wel een coulanceregeling overeen voor slachtoffers van telefoonspoofing die door een zogenaamde bankmedewerker worden gebeld en hun geld vervolgens naar de rekening van een katvanger overmaken. Vorig jaar wisten criminelen op deze manier 26,7 miljoen euro van bankklanten te stelen. Bijna alle slachtoffers van bankhelpdeskfraude hebben hun geld teruggekregen.
Het VVD-Kamerlid wil dat er ook een dergelijke regeling voor slachtoffers van WhatsAppfraude komt. Via een motie roept ze het kabinet op in gesprek te gaan met Nederlandse banken om te komen tot een coulanceregeling voor slachtoffers van WhatsAppfraude die te goeder trouw aangifte hebben gedaan bij de politie. Er is nog niet in de Tweede Kamer over de motie gestemd.
In mei oordeelde het financiële klachteninstituut Kifid dat de Rabobank een slachtoffer van WhatsAppfraude niet hoeft te vergoeden. Het slachtoffer had geëist dat de bank haar schade vergoedt, net zoals het doet bij slachtoffers van telefoonspoofing. De bank weigerde dit en kreeg gelijk van het Kifid, mede omdat de coulanceregeling voor een andere vorm van oplichting is opgesteld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.