image

Politie waarschuwt voor bankhelpdeskfraude via TeamViewer en AnyDesk

donderdag 26 augustus 2021, 13:15 door Redactie, 4 reacties

De politie heeft een waarschuwing afgegeven voor fraudeurs die zich voordoen als bankpersoneel en slachtoffers vragen om de programma's TeamViewer of AnyDesk te installeren, zodat ze op afstand de computer kunnen overnemen en de bankrekening legen. De afgelopen weken deden alleen in Zeeland meer dan tachtig mensen aangifte van deze fraude. Met name oudere mensen werden slachtoffer van de fraudeurs.

Net als bij andere vormen van bankhelpdeskfraude worden slachtoffers gebeld, waarbij de oplichters zich voordoen als de fraudehelpdesk van de bank. Ze stellen dat er is geprobeerd om geld van de bankrekening te halen. Om dit te stoppen moet het slachtoffer TeamViewer of AnyDesk downloaden. Daarmee kan de oplichter de computer van het slachtoffer overnemen.

Vervolgens vraagt de oplichter om de pincode of responscode van een identificatiemiddel van de bank. Daarna gaat het beeldscherm op zwart, zodat het slachtoffer niet ziet wat er gebeurt. De oplichter laat weten dat dit normaal is en het slachtoffer zich geen zorgen hoeft te maken. "Na een gesprek dat vaak wel een uur duurt wordt de verbinding verbroken en blijft het slachtoffer achter met een lege, of soms meer dan lege bankrekening", aldus de politie. Sommige slachtoffers zijn voor duizenden euro's gedupeerd.

De politie adviseert om met oudere mensen over deze vorm van fraude te praten. "Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde 'kluisrekening' te zetten."

Reacties (4)
26-08-2021, 15:06 door Anoniem
De politie adviseert om met oudere mensen over deze vorm van fraude te praten. "Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde 'kluisrekening' te zetten.

Banken moeten deze kwetsbare groepen niet dwingen om via internet te bankieren, maar gewoon hun handelingen aan een loket kunnen doen.Ook in de kleinere dorpen.
Dat voorkomt een hoop problemen. De bank-app of website kan dan voor die mensen geblokkeerd worden.

Tijd voor een staatsbank, met loketten in de diverse gemeentehuizen (en waar nodig de wijkgebouwen).
Of de commerciele banken eindelijk dwingen hun maatschappelijke rol goed op te pakken.
26-08-2021, 16:09 door Anoniem
Door Anoniem:
De politie adviseert om met oudere mensen over deze vorm van fraude te praten. "Laat hen weten dat een bank nooit vraagt om software te downloaden, uw pincode te geven, of toestemming om uw geld op een zogenoemde 'kluisrekening' te zetten.

Banken moeten deze kwetsbare groepen niet dwingen om via internet te bankieren, maar gewoon hun handelingen aan een loket kunnen doen.Ook in de kleinere dorpen.
Dat voorkomt een hoop problemen. De bank-app of website kan dan voor die mensen geblokkeerd worden.

Ja, want mensen -en zeker ouderen - staan bekend om hun zelfkennis van dingen die ze niet (meer) kunnen, en waarvoor ze graag vrijwillig afstand doen van mogelijkheiden en kiezen voor beperkte en lastiger opties.

Zo hebben ouderen bijvoorbeeld nooit een probleem om afstand te doen van hun auto als ze niet meer geweldig kunnen rijden., je hoort nooit dat dat een discussiepunt is met de kinderen , dat iedereen vindt dat het niet meer gaat behalve de betrokkene.
Ook de overstap naar beschermd wonen gaat altijd soepel en ruim op tijd.

Evenzeer weten mensen heel goed van zichzelf dat ze makkelijk op te lichten zijn. Ze hebben geen enkel probleem om dit onder ogen te zien en zichzelf te laten beperken .
Het ligt echt alleen maar aan de banken dat de kantoren verdwenen zijn, want het was altijd druk totdat het kantoor zomaar opeens gesloten werd.

Een dwingende optie vanuit bank of overheid is ook geen precair juridisch probleem, want is het voor het bestwil van iemand.
26-08-2021, 20:48 door Anoniem
Door Anoniem: Banken moeten deze kwetsbare groepen niet dwingen om via internet te bankieren, maar gewoon hun handelingen aan een loket kunnen doen.Ook in de kleinere dorpen.
Dat voorkomt een hoop problemen. De bank-app of website kan dan voor die mensen geblokkeerd worden.

Tijd voor een staatsbank, met loketten in de diverse gemeentehuizen (en waar nodig de wijkgebouwen).
Of de commerciele banken eindelijk dwingen hun maatschappelijke rol goed op te pakken.
Dan verschijnen de "bankmedewerkers" gewoon aan de voordeur van die kwetsbare oudere. Dus ik vermoed dat uw plan niet zal werken.
27-08-2021, 10:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Banken moeten deze kwetsbare groepen niet dwingen om via internet te bankieren, maar gewoon hun handelingen aan een loket kunnen doen.Ook in de kleinere dorpen.
Dat voorkomt een hoop problemen. De bank-app of website kan dan voor die mensen geblokkeerd worden.

Tijd voor een staatsbank, met loketten in de diverse gemeentehuizen (en waar nodig de wijkgebouwen).
Of de commerciele banken eindelijk dwingen hun maatschappelijke rol goed op te pakken.
Dan verschijnen de "bankmedewerkers" gewoon aan de voordeur van die kwetsbare oudere. Dus ik vermoed dat uw plan niet zal werken.

Ja, want dat gebeurde ook massaal toen er nog geen pin-apparaten en inetrnetbankieren bestond.
Toen werden massa's mensen aan de deur opgelicht door "bankmedewerkers".
De oplossing bestond al (kantoren en persoonlijk contact, en visuele check van ID en persoon/handtekening). De banken moeten hem alleen weer afstoffen.
Maar dat kost ze geld. Dus dat gaan ze pas doen, als de oplichting ze meer kost dan de oplossing. Of als ze gedwongen worden. (Bv doordat de schade niet meer op de andere klanten afgewenteld wordt, maar op de bonussen van de directeuren en het rendement van de aandeelhouders).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.