Door Toje Fos:
Jáááá, daar is hij wéér! De herinstallatie om problemen met Windows op te lossen. Want anders duurt het al snel te lang. Want anders moet je er wel heel veel tijd in steken om het uit te zoeken ('troubleshooten'). Want anders weet je uiteindelijk nog niet of het opgelost is of niet. Enzovoort, enzovoort, enzovoort gaan de rationalisaties om de belabberde kwaliteit van het spaghetticodebouwwerk Windows te bagatelliseren en goed te praten en de eigen onmacht en onbegrip te camoufleren. Zie hierboven (de respondenten komen met ellenlange verhalen, weten het uiteindelijk óók niet en suggereren een herinstallatie)
Grappig weet je wie er ook klaagt over spaghetti code constant ? Linus Torvald in de door hem ontwikkelde kernel. Moet maar eens de mailinglists lezen uit verleden waar hij nog net niet Gordon Ramsay speelt tegen mede kernel ontwikkelaars all the time. En ik geef hem in meeste gevallen ook groot gelijk ik loop ook dagelijks tegen crap gemaakte code.
Hier heb je een leuke repository eraan https://github.com/corollari/linusrants
Of in simpel readable format https://github.com/corollari/linusrants/blob/master/table.md
*Vergeet niet de popcorn en favoriete drankje voor je eraan begint.*
Maar dat ranten gaat niks veranderen aan de realiteit dat er altijd bugs zullen zijn en slecht doordachte code in welke standaard programmatuur dan ook door ontwetendheid door arrogantie door kennisgebrek of door dat het opgedragen is. Het dichts dat je bij strikt onderhouden systeem code komt was UNIX en daar was het zelfs een nachtmerrie (De UNIX wars)
Omtrent je betoog over kennis gebrek en onbegrip. Zal je een geheimpje vertellen over de IT.
Ik (en velen andere in de sector) worden niet betaald als IT professionals omdat we alles kunnen oplossen of overal kennis van bezitten maar wegens analytisch inzicht en wat de beste strategie betreft per sitiuatie met oog op tijd, kosten, veiligheid en haalbaarheid voor klant en bedrijf.
Wil je aan uren, dagen problem solving doen prima have fun dat is niet mijn insteek nog privé nog beroepsmatig en dat geldt ook voor de NIX type systemen waar ik 95% van mijn tijd in besteed in one form or another.
De enige keren dat ik dat wel doe is als het expliciet een eis is van opdrachtgever (betaald 220 excl. BTW per uur) Het niet anders kan omdat bevoorbeeld een systeem zo kritisch is dat het onderbreken van een service voor duizenden als niet tonnen schade zorgt. Of als ik iets moet leren voor mezelf of voor een project. Ik besteed mijn persoonlijke tijd liever aan productieve zaken en ik heb te veel respect voor de tijd van mijn opdrachtgegevers en werkgevers omdat ik moet en zal weten waarom iets niet lukt terwijl hun duimen lopen te draaien omdat ze afhankelijk zijn van mijn expertise.
Omtrent ellenlange verhalen het is net zo lang als ik nodig acht om informatie uit te dragen. Als je dit lang noemt dan zul je vast vaak geen leuke tijd hebben in de meeste technische fora's. De enige waar ik begrip voor kan hebben dat ze lange verhalen vervelend vinden zijn de moderators ieder ander heeft namelijk de luxe om mijn teksten te negeren.
Door Toje Fos: [
Indien je zelf onvoldoende kennis van automatisering hebt is het wellicht verstandig om iemand anders, met kennis van zaken, een eenmalige installatie en configuratie van je computer te laten doen. Daarna heb je er geen omkijken meer naar (i.g.v. Linux).
Er bestaan geen install and forget systemen zonder dat er competent beheer achter zit. Vroeg of laat gaat er iets mis en kom je met zelfde vraagstellingen te zitten en zul je of de gene moet inschakelen die je systeem heeft opgezet, community vragen, iemand inhuren of zelf via trial and error het oplossen. Daarnaas weten we niks over de environment waar de vraagsteller nu in werkt we weten niet welke applicaties er draaien of die overzetbaar zijn naar Linux of er alternatieven bestaan met dataconversie.
Ik beschouw daarnaast persoonlijk de vraagsteller niet onder de onbekwame categorie die een externe beheerder nodig heeft voor zijn haar en omgeving de digitale veiligheid. Iemand die weet dat hij, zij nog niet vol zijn,haar systeem kent is al gauw goed op weg dat wel te worden.
Door Anoniem:
In het verre verleden heb ik Linux geprobeerd, na eerst live-CD proberen en daarna op HDD installeren.
Dat liep nogal rampzalig af.
Ik had diverse ernstige problemen, of de Distro-eigenaar hield langzaam of plotseling op met het onderhoud, en nogal eens arrogante en brutale reakties op vragen via de fora.
In arren moede ben ik weer terug gegaan naar Windows. Die heeft, naast ook nogal wat problemen, ook veel meer probleem-oplossende/voorkomende hulpprogrammas en veel meer info m.b.t. probleem-aanpak/-oplossing.
Dat gezegd hebbende is het door de jaren heen stukken makkelijkere geworden om met Linux te werken en bevind je je als huis tuin keuken gebruiker, hobbyist bijna nooit in de terminal meer tenzij je dat wilt. (tot iets niet werkt) Als je liever daar weer aan waagt dan kunnen we daar altijd basis informatie over uitdragen maar ik adviseer ten zeerste om dan te oefenen op een los systeem niet virtueel en niet liveOS. Je leert niet correct omgaan met hardware installaties als je enkel oefent via die methodes en zeker als je een multiboot wil opzetten wil je dondersgoed weten waar je tegen aan loopt bij hardware installaties alvorens je het op je hoofdsysteem zet.
Verder adviseer ik dan met klem eerst bij een van de grotere distros te blijven. Ubuntu, Fedora, of OpenSuse.
Er zijn natuurlijk andere populaire maar die zijn weer een subdistro vaak afhankelijk van de hoofd-distro voor patching en vol met troep.
Wat echter niet heel erg veranderd is is de community. Je zult veel tough love tegenkomen als je je begeeft richting de mainstream IT forums, lists en boards. Zelfde dat het hier gebeurd. Mijn advies negeer het als je zeker weet dat de gene bewezen kennis heeft op het vlak waar je vragen over hebt of problemen ondervind. Wat vaak al helpt is problemen en vraagstellingen goed definiëren. Lees hun handtekening of ze een faq hebben hoe ze ondersteuning bieden en waarop en lees ook de algemene regels van een fora.
Dan nog hoef je zeker niet alles te pikken maar de meeste toughlove komt door niet luisteren of in lezen binnen een situatie. Ik ben biased hierin maar door de 15+ jaren dat ik te maken heb met ondersteunen van mede ITers en klanten heeft een beetje toughlove vaak meer opgeleverd dan iemand enkel aanmoedigen en oneindig geduld opbrengen. Dat gezegd altijd respectvol open communiceren.
Je innervoice gooi je enkel in de IT roddel groepen ;) https://www.reddit.com/r/talesfromtechsupport/