Door Planeten Paultje: Moeilijk te geloven na alle publiciteit die hieraan besteed is (en nog wordt) en de waarschuwingen die de banken zelf hebben doen uitgaan. Hoe dik moet je hunebed wel niet zijn om dat allemaal te missen? En één telefoontje naar je bank is voldoende om duidelijkheid te verkrijgen.
Voer voor psychologen.....
Door grizzler: Nee, je neerbuigende reactie naar de eerste poster slaat nergens op. Hij heeft immers zonder meer gelijk. Er is echt iets mis met mensen die zich zo makkelijk laten foppen, na alle aandacht in de media.
Zo'n oplichter valt mensen koud op hun dak met een zeer alarmerend bericht. In paniekmodus stoppen mensen met zorgvuldig nadenken en zijn ze erop gericht dat er nu meteen iets gedaan moet worden. Ze weten alleen niet wat, maar de oplichter werpt zich dan op als degene die overziet wat er gedaan moet worden om de crisis goed te doen aflopen.
Stel dat jij opeens ontdekt dat je je middenin een grote brand bevindt, misschien in een groot winkelcentrum, misschien ergens in de natuur. Je snapt opeens dat je zwaar in de problemen zit maar het is onduidelijk hoe je er weer uit kan komen. En dan duikt iemand op met een brandweerpak aan en die vertelt je welke kant je op moet lopen om in veiligheid te komen. Wat doe je dan? De aangegeven kant op lopen natuurlijk. Maar heb je wel gecontroleerd of dit een echte brandweerman is en of de brand wel echt is? Heb je daar wel tijd voor?
Natuurlijk is het bij een brand wel duidelijk dat er echt wat gaande is. Als het gaat om de dataverwerking die een bank toepast om je geld te beheren is voor veel mensen volstrekt onzichtbaar en onduidelijk hoe dat eigenlijk in zijn werk gaat. Maar opeens krijgen ze de mededeling dat er een noodsituatie is en dat hun spaargeld in gevaar is. Als ze zich daar te pletter van schrikken en geen idee hebben hoe je zoiets aanpakt dan is de kans groot dat ze heel gevoelig zijn voor iemand die rustig en zelfverzekerd, ongenschijnlijk kundig en professioneel, aangeeft wat er gedaan moet worden. En net als bij de aanwijzing van de brandweerman doen ze wat er gezegd wordt. Paniek heeft dat effect, en meestal is dat een goede reactie, een ondoordachte maar snelle reactie pakt in een noodsituatie vaak beter uit dan een doordachte reactie die niet op tijd komt.
Als je mensen dom vindt omdat ze dergelijke reacties vertonen dan heb je nog heel wat te leren over menselijk functioneren, inclusief je eigen functioneren.
Als je mensen dom vindt omdat ze niet weten hoe IT eigenlijk werkt, hoe een geautomatiseerd administratief systeem eigenlijk werkt, hoe een bank eigenlijk werkt, bedenk dan dat dat specialistische kennis is. Weet jij hoe een kankergezwel zijn eigen bloedvoorziening regelt? Weet jij hoe de beveiligingssystemen van een tunnel nou precies werken? Snap jij waarom het vermogen van een windmolen niet evenredig is met de lengte van de wieken maar met de oppervlakte van de cirkel die ze al ronddraaiend beslaan? Ken jij het oevereffect dat er mede voor zorgde dat dat grote containerschip in het Suezkanaal was vastgelopen? Heb jij paraat welke bewerkingen verse theebladeren allemaal ondergaan om omgezet te worden in die donkerbruine snippertjes waar jij thee van zet?
Of weet je zelf ook niet alles? Kijk andere mensen er dan ook niet op aan dat ze niet alles weten en erken dat specialistische kennis niet algemeen is maar specialistisch. Vraag je eens af hoe het komt dat je het kennelijk normaal vindt dat systemen voor algemeen gebruik toch van een specialistisch kennisniveau afhankelijk zijn om veilig gebruikt te kunnen worden. Besef dat daar iets niet klopt. En als je zelf IT'er bent, besef dan dat je waarschijnlijk zelf systemen bouwt of beheert waar dit soort dingen niet aan kloppen.