image

Wetsvoorstel voor aanpak telefoonspoofing in eerste kwartaal 2022 verwacht

woensdag 1 december 2021, 10:38 door Redactie, 6 reacties

Het wetsvoorstel dat telecomproviders verplicht om telefoonspoofing aan te pakken zal naar verwachting in het eerste kwartaal van volgend jaar via Internetconsultatie.nl worden aangeboden. Oorspronkelijk was het plan dat het wetsvoorstel in het derde kwartaal van dit jaar zou verschijnen. Dat laat demissionair minister Grapperhaus in een brief aan de Tweede Kamer weten.

Bij telefoonspoofing krijgt de persoon die wordt gebeld een ander telefoonnummer te zien dan het werkelijke nummer van de beller. Hier wordt onder andere misbruik van gemaakt bij bankhelpdeskfraude. Hierbij bellen oplichters mensen op en doen zich voor als bankmedewerker. Daarbij zorgen ze ervoor dat bij het slachtoffer het telefoonnummer van de bank wordt getoond. Vervolgens wordt het slachtoffer misleid om een groot geld bedrag naar een rekening van de bank over te maken. In werkelijkheid gaat het om een rekening van een katvanger.

In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg de schade door bankhelpdeskfraude 16,5 miljoen euro, aldus de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Het kabinet wil de Telecommunicatiewet gaan aanpassen met aanvullende maatregelen tegen phishing, onder meer door een effectievere werking van het spoofingverbod. De regels voor nummerdoorgifte, de afzenderinformatie van een oproep of bericht, zullen daarbij worden aangepast. Ook zullen er regels voor alfanumerieke informatie gaan gelden.

"De ambitie is om de keten van signaleren, melden en aangifte te verbeteren. Onder deze actielijn wordt in aanvulling op bestaande preventieve en repressieve maatregelen in kaart gebracht wat nog meer mogelijk is binnen de bestaande wettelijke kaders, zoals de uitvoering van het spoofingverbod", laat Grapperhaus weten. Het gaat dan specifiek om het spoofingverbod in de Telecommunicatiewet aan te scherpen. Het wetsvoorstel dat dit mogelijk maakt, alsmede "flankerende maatregelen" om online fraude tegen te gaan, zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 gereed zijn voor internetconsultatie, aldus de minister. Dan kunnen publiek en organisaties op het voorstel reageren.

Reacties (6)
01-12-2021, 11:47 door Anoniem
Nou nog duidelijk zien te krijgen wat er bedoeld wordt met "het spoofingverbod". Is dat het verbod om een ander dan je eigen nummer mee te sturen bij een oproep (DUH!) of bedoelt de minister een verbod voor telecomaanbieders om gespoofte nummers door te sturen, zowel waar deze afkomstig zijn van hun klanten als waar deze naar hun klanten gestuurd worden?
01-12-2021, 11:50 door Anoniem
Het blijft een hele rare gedachtenkronkel dat een provider hier wat aan moet doen.
De kern van het probleem blijft dat mensen denken dat een nummer op een display identificerend is. Terwijl het daar helemaal nooit voor bedoeld geweest is.
Zo direct ook met een paspoort naar het postkantoor om een brief te versturen. Daar kun je tenslotte ook 'zomaar' op zetten dat die van Jan Klaassen is, terwijl je eigenlijk Zwarte Piet bent.
01-12-2021, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het blijft een hele rare gedachtenkronkel dat een provider hier wat aan moet doen.
De kern van het probleem blijft dat mensen denken dat een nummer op een display identificerend is. Terwijl het daar helemaal nooit voor bedoeld geweest is.

Telecom-providers en telefoonbouwers zijn op een bepaald momnet heel enthosiast nummerhernning-functionaliteit in teelfoons gaan inbouwen en ondersteunen.

Als iemand een nummer op zijn display ziet, dan is de aanname dat dat het nummer is dat je belt, voor de hand liggend.
Je hebt er weinig aan als Jan Klaassen belt, dat je het nummer van Pietje Puk ziet.

Van een leek kun je dan vervolgens niet verwachten dat hij dan gaat denken, "Oh het is het nummer van de bank, dan zal het wel een oplichter zijn." Of "Oh, het nummer van jan Klaassen, dan is het Pietje Puk."


Ën als het 'spoofen" alleen bedoeld was voor grote bedrijven om een algemeen nummer te kunnen tonen, dan hadden de telecom-providers dat vanaf het begin dicht moeten timmeren (aan de verzendende kant).
Ze hebben willens en wetens een gat gecreeerd, en dit, in de decennia dat deze techniek nu al bestaat, nooit gedicht.
01-12-2021, 20:53 door Anoniem
Door Anoniem: Het blijft een hele rare gedachtenkronkel dat een provider hier wat aan moet doen.

Het is ook een rare gedachtenkronkel dat de veroorzaker van het probleem (of het in ieder geval faciliteert) dit niet zou moeten oplossen.
Het probleem is niet het mis-intergreteren van getoonde nummers, maar van het kunnen spoofen van deze nummers door jan en alle man.

Dat er organisaties zijn die dit nodig hebben, betekent niet dat alles en iedereen er misbruik van mag en kan maken.

Dit is een kwetsbaarheid die gedicht moet worden. Daarvoor zijn de providers aan zet.
Burgers kunnen dat niet. (Dat zou het paard achter wagen spannen zijn)
Dit probleem vereist een centrale aanpak (1 oplossing), van de providers.
02-12-2021, 08:36 door Anoniem
Word zelf regelmatig door de overheid gebeld, wel vanuit India. Dat is wel netjes met een +31 nummer. Wat ik me afvroeg, kan er dan sprake zijn van verborgen kosten voor bellen met het buitenland? Ik weet dat een NL nummer opnemen nooit geld kan kosten, maar dit ligt dan wellicht wel anders...
06-12-2021, 16:36 door Anoniem
Opnemen kost nimmer geld, je wordt immers gebeld. Dat is anders als je aan het roamen bent (kortgezegd: in een ander land dan waar de simkaart vandaan komt actief zijn). Terugbellen daarentegen wel, veelgebruikte truc in het verleden, een duur nummer gebruiken als nummer wat zichtbaar was om mensen te verleiden terug te bellen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.