image

Ombudsman hekelt hoe Autoriteit Persoonsgegevens omgaat met klachten burgers

dinsdag 21 december 2021, 09:52 door Redactie, 15 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat niet goed om met burgers die ontevreden zijn over de behandeling van hun privacyklachten, zo stelt de Nationale ombudsman. In de afgelopen vier jaar klaagden ruim tweehonderd burgers bij de ombudsman over hoe de privacytoezichthouder omgaat met hun privacyklacht en de werkwijze van de AP. De klachten gingen vooral over de behandelduur van privacyklachten en de informatieverstrekking en de behandeling door de AP.

Bij de Autoriteit Persoonsgegevens lagen eind vorig jaar 9.800 privacyklachten van burgers 'op de plank'. Als de toezichthouder de privacyklacht vervolgens behandelt en er een beslissing over neemt, is het voor burgers niet duidelijk wat ze kunnen doen als ze het er niet mee eens zijn. Zo is er onduidelijk hoe er bezwaar tegen een beslissing kan worden gemaakt. En burgers die ervoor kiezen hun ongenoegen daarover te uiten, lijken daar vaak niet verder mee te komen.

Volgens de ombudsman denkt de Autoriteit met name vanuit regels en onmogelijkheden en te weinig vanuit oplossingen of het perspectief van de burger, waardoor de klachtprocedure stokt. De ombudsman stelt dat de privacytoezichthouder onder druk staat, maar dat capaciteitsproblemen geen excuus mogen zijn voor de manier waarop er met ontevreden burgers wordt omgegaan. "Niet het belang van burgers, maar dat van de organisatie lijkt voorop te staan", zegt ombudsman Reinier van Zutphen.

Van Zuthpen stelt dat de overheid op een behoorlijke manier met burgers moet omgaan. "Door problemen met burgers waar mogelijk te voorkomen of anders professioneel op te lossen. De manier waarop de Autoriteit nu werkt, voldoet niet aan wat we van hen mogen verwachten." Om de situatie te verbeteren doet de ombudsman verschillende aanbevelingen. Zo moeten burgers kunnen opkomen tegen beslissingen op privacyklachten en moet de AP openstaan voor klachten over het eigen handelen.

Image

Reacties (15)
21-12-2021, 10:17 door Anoniem
Ik heb een kleine ~2jr geleden een melding gedaan bij het AP van een toch best serieus probleem, nog nooit wat van teruggehoord. Geef ze de voordeel van de twijfel mbt capaciteitsprobleem, maar zou wel leuk zijn om te weten of ze hier naar gekeken hebben of niet.
21-12-2021, 12:26 door Anoniem
Als bij de AP een klacht wordt ingediend, welke geclassificeerd kan worden als “laag hangend fruit”, m.a.w. een zaak welke relatief makkelijk is op te lossen dan is de AP redelijk snel. Indien echter een klacht wordt ingediend welke redelijk complex is dan geeft de AP vaak niet thuis. Een voorbeeld is hierbij een klacht tegen een overheid instantie. Klachten tegen overheid instanties worden over het algemeen niet opgelost en de klager krijgt daar eigenlijk geen terug koppeling over. Het lijkt er op dat de AP overheid klachten liever niet behandeld. Waar zou dat door komen ? Iets in de trant wie betaalt die bepaald?
21-12-2021, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem: Als bij de AP een klacht wordt ingediend, welke geclassificeerd kan worden als “laag hangend fruit”, m.a.w. een zaak welke relatief makkelijk is op te lossen dan is de AP redelijk snel. Indien echter een klacht wordt ingediend welke redelijk complex is dan geeft de AP vaak niet thuis. Een voorbeeld is hierbij een klacht tegen een overheid instantie. Klachten tegen overheid instanties worden over het algemeen niet opgelost en de klager krijgt daar eigenlijk geen terug koppeling over. Het lijkt er op dat de AP overheid klachten liever niet behandeld. Waar zou dat door komen ? Iets in de trant wie betaalt die bepaald?
Wie beschuldigd, die bewijst!! Stop met dat onderbuikreactie's geven, geef feiten!
21-12-2021, 14:02 door Anoniem
Mooi gezegd door de ombudsman "de Autoriteit denkt vanuit onmogelijkheden". Dat is zeker mijn ervaring ook. Meer dan een jaar gewacht op een antwoord. Dat antwoord was maar half. En naar de rest van het antwoord kon ik fluiten. Klacht ingediend, daar hebben ze niks mee gedaan. Zo'n instelling die niet wil werken verdiend geen miljoenen extra.
21-12-2021, 14:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als bij de AP een klacht wordt ingediend, welke geclassificeerd kan worden als “laag hangend fruit”, m.a.w. een zaak welke relatief makkelijk is op te lossen dan is de AP redelijk snel. Indien echter een klacht wordt ingediend welke redelijk complex is dan geeft de AP vaak niet thuis. Een voorbeeld is hierbij een klacht tegen een overheid instantie. Klachten tegen overheid instanties worden over het algemeen niet opgelost en de klager krijgt daar eigenlijk geen terug koppeling over. Het lijkt er op dat de AP overheid klachten liever niet behandeld. Waar zou dat door komen ? Iets in de trant wie betaalt die bepaald?
Wie beschuldigd, die bewijst!! Stop met dat onderbuikreactie's geven, geef feiten!

Dit forum is niet geschikt om een uitgebreid verslag te doen van de vele omissies bij AP. Het volstaat om uit te dragen dat zaken bij AP niet goed gaan. Graag verwijs ik naar onderstaand artikel (zie link)
https://nieuws.nl/algemeen/20211221/burger-vaak-voor-dichte-deur-bij-privacywaakhond-ap/
21-12-2021, 15:42 door Briolet
De ombudsman stelt dat de privacytoezichthouder onder druk staat, maar dat capaciteitsproblemen geen excuus mogen zijn

Het AP in 2020:
FTE: 179
Aantal klachten : 25.590
Aantal datalekmeldingen: 24.055
Bron: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/publicaties/feiten-en-cijfers-over-de-ap

Samen zijn dat zo'n 50 000 aangekaarte zaken in 2020, wat neerkomt op 1,1 zaak per medewerker per dag. In elk geval is er genoeg tijd om even een korte reactie te kunnen geven voor elke binnenkomende melding/klacht.
21-12-2021, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als bij de AP een klacht wordt ingediend, welke geclassificeerd kan worden als “laag hangend fruit”, m.a.w. een zaak welke relatief makkelijk is op te lossen dan is de AP redelijk snel. Indien echter een klacht wordt ingediend welke redelijk complex is dan geeft de AP vaak niet thuis. Een voorbeeld is hierbij een klacht tegen een overheid instantie. Klachten tegen overheid instanties worden over het algemeen niet opgelost en de klager krijgt daar eigenlijk geen terug koppeling over. Het lijkt er op dat de AP overheid klachten liever niet behandeld. Waar zou dat door komen ? Iets in de trant wie betaalt die bepaald?
Wie beschuldigd, die bewijst!! Stop met dat onderbuikreactie's geven, geef feiten!

Dit forum is niet geschikt om een uitgebreid verslag te doen van de vele omissies bij AP. Het volstaat om uit te dragen dat zaken bij AP niet goed gaan. Graag verwijs ik naar onderstaand artikel (zie link)
https://nieuws.nl/algemeen/20211221/burger-vaak-voor-dichte-deur-bij-privacywaakhond-ap/

Dit forum is prima geschikt om de problemen bij de AP te bespreken. En waarom link je naar een artikel dat verder niets toevoegt ten opzichte van het artikel van de Redactie? Wat is je werkelijke doel met deze reactie?
21-12-2021, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als bij de AP een klacht wordt ingediend, welke geclassificeerd kan worden als “laag hangend fruit”, m.a.w. een zaak welke relatief makkelijk is op te lossen dan is de AP redelijk snel. Indien echter een klacht wordt ingediend welke redelijk complex is dan geeft de AP vaak niet thuis. Een voorbeeld is hierbij een klacht tegen een overheid instantie. Klachten tegen overheid instanties worden over het algemeen niet opgelost en de klager krijgt daar eigenlijk geen terug koppeling over. Het lijkt er op dat de AP overheid klachten liever niet behandeld. Waar zou dat door komen ? Iets in de trant wie betaalt die bepaald?
Wie beschuldigd, die bewijst!! Stop met dat onderbuikreactie's geven, geef feiten!

Dit forum is niet geschikt om een uitgebreid verslag te doen van de vele omissies bij AP. Het volstaat om uit te dragen dat zaken bij AP niet goed gaan. Graag verwijs ik naar onderstaand artikel (zie link)
https://nieuws.nl/algemeen/20211221/burger-vaak-voor-dichte-deur-bij-privacywaakhond-ap/
Artikel zegt niets meer dan er al in bovenstaande staat. Dus wat zijn de bewijzen!
21-12-2021, 17:13 door Anoniem
NO is een dingetje vergeten, AP voldoet niet aan de AVG. Verzamelen van onnodige persoonsgegevens is toch niet toegestaan?
21-12-2021, 17:17 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb een kleine ~2jr geleden een melding gedaan bij het AP van een toch best serieus probleem, nog nooit wat van teruggehoord. Geef ze de voordeel van de twijfel mbt capaciteitsprobleem, maar zou wel leuk zijn om te weten of ze hier naar gekeken hebben of niet.
Mijn gemelde datalek, bij de grootste kabelaar van Nederland, is ook nooit behandeld. Het lek bestaat nog steeds.
21-12-2021, 23:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb een kleine ~2jr geleden een melding gedaan bij het AP van een toch best serieus probleem, nog nooit wat van teruggehoord. Geef ze de voordeel van de twijfel mbt capaciteitsprobleem, maar zou wel leuk zijn om te weten of ze hier naar gekeken hebben of niet.

Gedurende meerdere keren ( jarenlang ) deed ik meldingen v.w.b. criminele activiteiten die nog steeds doorgaan.
Zo erg is het gesteld in dit land.
22-12-2021, 07:15 door Anoniem
Tsja, ik heb een melding gedaan van ontbreken van 2FA bij een zorginstelling. Eerst bij die zorginstelling een aantal keer aan de bel getrokken (‘ja maar het is zo lastig voor oudere mensen’), daarna zoals aangekondigd bij AP, en daar werd het prima afgehandeld. De zorginstelling heeft zijn beleid (vermoedelijk na een aanwijzing) aangepast. De communicatie vanuit AP was prima, inclusief terugkoppeling. Het kan dus wel.
22-12-2021, 08:24 door Anoniem
Door Anoniem: Graag verwijs ik naar onderstaand artikel (zie link)
https://nieuws.nl/algemeen/20211221/burger-vaak-voor-dichte-deur-bij-privacywaakhond-ap/
Technisch puntje: dat is geen link, dat is een URL in kale tekst. Een link maak je door de url-bbcode te gebruiken zodat een lezer erop kan klikken.

Je hoeft maar 11 extra tekens in te typen om er een link van te maken, en de kleine extra moeite die dat jou kost is al bij een paar lezers die die pagina bekijken kleiner dan de opgetelde extra moeite die je bij hun neerlegt door het niet te doen.

Sta eens stil bij de consequentie daarvan: de totale moeite neemt af als je als schrijver een klein beetje extra doet. En als dat kleine beetje extra door genoeg mensen wél wordt gedaan neemt ook jouw totale moeite af, want je leest ongetwijfeld meer reacties dan je er schrijft. Als je wel meegeniet van anderen die dat wel doen maar niet bereid bent die anderen van jouw kant dat gemak te gunnen dan ben je, al is het maar op een heel kleine manier, een tikje asociaal bezig.

Voor mij is dat een overtuigend argument om wel bbcodes te gebruiken. Voor jou niet?
22-12-2021, 23:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb een kleine ~2jr geleden een melding gedaan bij het AP van een toch best serieus probleem, nog nooit wat van teruggehoord. Geef ze de voordeel van de twijfel mbt capaciteitsprobleem, maar zou wel leuk zijn om te weten of ze hier naar gekeken hebben of niet.

Gedurende meerdere keren ( jarenlang ) deed ik meldingen v.w.b. criminele activiteiten die nog steeds doorgaan.
Zo erg is het gesteld in dit land.
Moet je de meldingen nooit bij de juiste instantie doorgeven. Criminele activiteiten horen niet bij het AP thuis!
24-12-2021, 16:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als bij de AP een klacht wordt ingediend, welke geclassificeerd kan worden als “laag hangend fruit”, m.a.w. een zaak welke relatief makkelijk is op te lossen dan is de AP redelijk snel. Indien echter een klacht wordt ingediend welke redelijk complex is dan geeft de AP vaak niet thuis. Een voorbeeld is hierbij een klacht tegen een overheid instantie. Klachten tegen overheid instanties worden over het algemeen niet opgelost en de klager krijgt daar eigenlijk geen terug koppeling over. Het lijkt er op dat de AP overheid klachten liever niet behandeld. Waar zou dat door komen ? Iets in de trant wie betaalt die bepaald?
Wie beschuldigd, die bewijst!! Stop met dat onderbuikreactie's geven, geef feiten!

Wat dan? De AP valt gewoon onder de ministerie van JenV. Oud nieuws dat AP niet indirect onderdeel is van de overheid.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.