Een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is voortaan ook als qr-code beschikbaar die burgers meteen na de aanvraag kunnen ontvangen en de onderliggende technologie zal mogelijk op meer plekken worden gebruikt. "Het opvragen van een uittreksel is voor gemeenten een tijdrovende klus én voor de aanvrager een lastig en onnodig ingewikkeld proces", zo stelt Digitale Overheid, een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Onder regie van gemeentevereniging Dimpact, en met budget van het ministerie van Binnenlandse Zaken, werkten gemeenten en marktpartijen aan een oplossing om uittreksels te digitaliseren en gemakkelijker aan inwoners aan te bieden. Het resultaat is een uittreksel als qr-code. Deze qr-code kan na een aanvraag meteen worden ontvangen en is ook te printen. Vervolgens kan de vragende partij de qr-code door middel van een validator-app scannen.
"Een ander interessant voordeel is dat de aanvrager regie krijgt op de eigen gegevens. Hij of zij bepaalt zelf welke gegevens er ingezien kunnen worden. Bij het aanvragen kan aangegeven worden voor welke doel je een uittreksel aanvraagt. En welke gegevens je wilt prijsgeven", zegt Jaap van Vliet, regisseur samenwerking bij Dimpact.
De voor het digitale uittreksel ontwikkelde techniek kan voor meer doeleinden worden toegepast. Alle gemeentelijke informatie waarvan de echtheid en authenticiteit gecontroleerd moet worden zou er gebruik van kunnen maken. Zo kijkt de gemeente Utrecht of de techniek voor haar virtueel inkomensloket is te gebruiken en heeft de gemeente Buren plannen om het in te zetten voor het verstrekken van een taxipas aan inwoners.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.