image

Avira onder vuur over toevoegen van cryptominer aan virusscanner

maandag 10 januari 2022, 09:59 door Redactie, 26 reacties

Antivirusbedrijf Avira is onder vuur komen te liggen over een cryptominer die het maanden geleden aan de eigen antivirussoftware toevoegde en standaard staat uitgeschakeld. Vorig jaar oktober kondigde Avira aan dat het een nieuwe feature aan de virusscanner had toegevoegd genaamd Avira Crypto. Via deze cryptominer, bij de lancering alleen beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten, Canada en het Verenigd Koninkrijk, wordt de rekenkracht van de computer gebruikt voor het delven van cryptovaluta.

Avira brengt hiervoor kosten in rekening, namelijk vijftien procent van de gedolven cryptovaluta. Gebruikers moeten de feature zelf inschakelen. Dit weekend kwam it-journalist Brian Krebs met een artikel over de cryptominer, waarna Avira door Twitteraars en lezers van Hacker News onder vuur kwam te liggen. Zo wordt de feature "crimineel" en "hebzuchtig" genoemd. Ook zeggen mensen dat ze Avira voortaan links laten liggen.

Eerder kwam ook NortonLifeLock onder vuur te liggen vanwege het toevoegen van een cryptominer aan de antivirussoftware. Sommige virusscanners beschouwen een onderdeel van deze cryptominer als kwaadaardig of potentieel ongewenste software. Eind 2020 werd Avira nog voor een bedrag van 360 miljoen dollar door NortonLifeLock overgenomen. Of Avira van dezelfde cryptominer gebruikmaakt is onbekend. Ook heeft het antivirusbedrijf nog niet gereageerd op de ontstane commotie.

Image

Reacties (26)
10-01-2022, 10:09 door Anoniem
Potentially unwanted. Alleen als je het als ''wanted'' beschouwt, schakel je de functionaliteit in. Da's je eigen keuze, en je eigen verantwoordelijkheid. Zolang je zelf de controle er over hebt, storm in een glas water.
10-01-2022, 10:10 door Anoniem
Norton ook....

https://tweakers.net/nieuws/191584/norton-gebruikers-klagen-over-lastig-te-verwijderen-cryptominer-norton-crypto.html
10-01-2022, 10:14 door Anoniem
Ik zal het wel missen... maar... wat moet je met een crypto miner in een anti-virus-tool???
10-01-2022, 10:45 door Anoniem
Taak van software zoals de Avira Virusscanner is juist om cryptominers, die ik zelf niet heb geïnstalleerd, te ontdekken en uit te schakelen. En dus niet ongevraagd te installeren, al staat die uit. Wie garandeert mij, dat deze niet in de toekomst door een update wordt ingeschakeld en de opbrengst dan voor 100% aan Avira over te dragen? Of dat kwaadwillende partijen deze weten te activeren en de opbrengst af te romen, zelfs met de afdracht naar Avira gewoon actief?
10-01-2022, 10:45 door Anoniem
De vraag is, hoeveel voormalige Avira gebruikers deze nieuwe feature inschakelen, en hoe snel het moederbedrijf de investering van 360 miljoen dollar terug heeft verdient met de 15% fee.

De rest doet niet ter zake.
10-01-2022, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: Norton ook....
Ja, zo ken ik Norton toch echt niet. Herinneringen uit die goeie ouwe tijd komen boven aangezien dit de eerste virusscanner was die op mijn systeem alarm sloeg wegens een computervirus. Maar het ziet er nu naar uit dat die goeie ouwe tijd voorbij is.

Echt jammer dit.
10-01-2022, 11:35 door Briolet
Door Anoniem: Ik zal het wel missen... maar... wat moet je met een crypto miner in een anti-virus-tool???

Mensen zijn hebzuchtig en dit ding levert geld op. 15% gaat naar Avira, dus de resterende 85% is eigen winst. Blijkbaar denkt Avira dat ze een miner van hen wel vertrouwen. Er zullen nml ook veel miners zijn die stiekem malware installeren.
10-01-2022, 11:42 door Anoniem
Uit interesse, wat is precies het probleem hier? De functie staat standaard uit en gebruikers maken zelf de keus of ze iets willen verdienen door mining in te schakelen. Is het hele probleem dat mensen zonder verstand van mining niet weten wat er precies gebeurt?
10-01-2022, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Norton ook....
Ja, zo ken ik Norton toch echt niet. Herinneringen uit die goeie ouwe tijd komen boven aangezien dit de eerste virusscanner was die op mijn systeem alarm sloeg wegens een computervirus. Maar het ziet er nu naar uit dat die goeie ouwe tijd voorbij is.

Echt jammer dit.

Uhm, ik herinner me dat Norton Anti-Virus alarm sloeg over cookies in je browsergeschiedenis. Het kan echter ook een ander product zijn geweest dat dit deed.

Cookies zijn op zich niet gevaarlijk voor je computer.

Wat ik vrij zeker weet is dat Norton Anti-Virus elk jaar stilzwijgend je abonnement verlengt. Dat is de reden dat ik het nooit gebruikt heb. Vroeger was ik heel tevreden met Avast en AVG. Toen Microsoft Defender even goed werd als die twee heb ik natuurlijk daarvoor gekozen. De beste manier om virusinfectie te voorkomen is updaten en nergens op klikken. Dat kan met elke scanner.

Ook werd een trail versie van Norton Anti-Virus of McAfee vaak voorgeïnstalleerd op nieuwe computers. Ik weet niet of dit nog steeds zo is.
10-01-2022, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Norton ook....
Ja, zo ken ik Norton toch echt niet. Herinneringen uit die goeie ouwe tijd komen boven aangezien dit de eerste virusscanner was die op mijn systeem alarm sloeg wegens een computervirus. Maar het ziet er nu naar uit dat die goeie ouwe tijd voorbij is.

Echt jammer dit.
Maar Norton is al lang geen Norton meer.
Eerst opgegaan in Symantec en recent overgenomen door Broadcom. Marketingafdelingen leiden dit soort bedrijven, niet de ingenieurs.....
10-01-2022, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem: Uit interesse, wat is precies het probleem hier? De functie staat standaard uit en gebruikers maken zelf de keus of ze iets willen verdienen door mining in te schakelen. Is het hele probleem dat mensen zonder verstand van mining niet weten wat er precies gebeurt?
Het is closed source. Binnenkort staat het default aan omdat de fabrikant bepaalt en niet jij.
10-01-2022, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem: Uit interesse, wat is precies het probleem hier?

Het probleem is dat het niet hoort in antivirus...
Beetje krom maar is een beetje alsof je een bewakingsdienst in huurt en dan je een optie aan kunt zetten waarbij de bewakingsdienst bepaalde zaken uit je huis kan halen en verkopen via heling waarbij jij dan 85% van de opbrengsten krijgt...

Cpu is van mij..
10-01-2022, 13:48 door Anoniem
Vraag is meerdelig.

Avira free of betaald. Staat het bij beide automatisch uit? En deze kan natuurlijk door een update aangezet worden.

15% is wel heel veel wat ze vragen. Krijg je dan de betaalde versie gratis? als je dit aan zet. en nogmaals 15% is heel hebberig ze hoeven er helemaal niets voor te doen.

Weet verder niet hoe het gebruikt wordt. Alles in 1 grote wallet of elke gebruiker een aparte wallet.

Met 1 grote wallet hebben zij nog de controle hierover. Vraag is ook ALS je een eigen wallet met keys etc kan/mag aan maken dat die data niet gewoon doorgestuurd wordt. Ze zeggen wel 15% maar dat kunnen ze ook zo veranderen en onderwater is dat misschien wel veel meer.
10-01-2022, 14:14 door Anoniem
We hebben straks geen banken meer nodig maar crypto
zoals Mr J.Mc Afee het beschreef,en deze ontwikkeling
zal niet stoppen,en dit is weer een ultiem bewijs hiervan

The Matrix
10-01-2022, 14:34 door [Account Verwijderd]
Cryptominer in de virusscanner....?

Ik moest er even bij nadenken maar al snel kwam bij mij de al of niet stadslegende in het hoofd van de dooie muis in de melkfles.(*) Neen die hoort er niet in.

(* Jaren '60 vorige eeuw)
10-01-2022, 14:58 door Nescio
Norton was in zijn ontstaan goed en dan bedoel ik niet het product als virusscanner, maar uit het DOS tijdperk als Norton commander want dat was in die tijd echt een juweeltje.
10-01-2022, 15:04 door spatieman
lekker je stroom rekening omhoog jagen en de levensduur van je gfx slopen..
10-01-2022, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem: Potentially unwanted. Alleen als je het als ''wanted'' beschouwt, schakel je de functionaliteit in. Da's je eigen keuze, en je eigen verantwoordelijkheid. Zolang je zelf de controle er over hebt, storm in een glas water.
Klinkt goed, dan installeer je ook nog een wiskundeprogramma, een spreadsheet, ... en kom je aan antivirus software van 500 megabytes, met 90% van de features gedisabled.
Waarom moet je software erbij krijgen die je helemaal niet nodig hebt, voor het product dat je wél wilt hebben?
10-01-2022, 18:12 door Anoniem
Het begon met bloatware, toen werden het pups en dan wordt het ads (admob). U blijft het product.
10-01-2022, 20:46 door [Account Verwijderd]
Door Nescio: Norton was in zijn ontstaan goed en dan bedoel ik niet het product als virusscanner, maar uit het DOS tijdperk als Norton commander want dat was in die tijd echt een juweeltje.

Was Norton Utilities 3.1 t/m 3.5 voor Mac ook.
Ik ben toen bij, of na v.4.0 afgehaakt. Iets met het Progje FileSaver. Dat deugde helemaal niet, of niet meer.

(Goh... dat is al dik 25 jaar geleden... pfff)
10-01-2022, 21:12 door Anoniem
Avira en Norton-av staan nu op de zwarte lijst, ze komen er nooit meer in - how sad...
10-01-2022, 22:04 door waterlelie - Bijgewerkt: 10-01-2022, 22:33
Ik heb Norton Security Ultra, en is zie dat het bestand NCrypt.exe zich ook op mijn computer bevind, maar ik zie nergens een optie in de instellingen die hier naar verwijst. C:\Program Files\Norton Security\Engine\22.21.11.46.
Ik lees dat het programma een grafische kaart van Nvidia kaart met minimaal 6 GB geheugen vereist, en gelukkig is mijn computer in dit geval niet geschikt voor deze ongevraagde dienst.
10-01-2022, 23:10 door Anoniem
Vroeger gebruikte ik hem omdat hij lekker snel was. De gratis versie kwan regelmatig met een vervelende popup window. Daar had ik een scriptje voor geschreven om die te killen.
Met de cryptominer erbij is de snelheid helemaal weg. Kan je net zo goed een willekeurig andere nemen.
11-01-2022, 05:50 door Anoniem
@ waterlelie,

Kunnen we niet terug naar de tijd van voor de globale overname door Big Tech, Vanguard etc.?
Uiteindelijk worden we dan allemaal het product of zijn we de sjaak (ergo digitale slaaf).

luntrus
11-01-2022, 08:14 door Anoniem
Door Anoniem: Maar Norton is al lang geen Norton meer.
Eerst opgegaan in Symantec en recent overgenomen door Broadcom. Marketingafdelingen leiden dit soort bedrijven, niet de ingenieurs.....
Broadcom heeft in 2019 het enterprise-deel van Symantec overgenomen. Het resterende deel, met daarin de Norton-producten, ging verder als NortonLifelock. Dat bedrijf heeft in januari 2021 de Duitse maker van Avira overgenomen. Beide virusscanners maken dus nu onderdeel uit van hetzelfde concern.

In dat licht lijkt het geen toeval te zijn dat beide virusscanners nu een cryptominer aan boord hebben.
11-01-2022, 16:46 door Anoniem
ik heb Norton altijd als malware gezien als het op mijn computer stond die ik kocht. Het feit dat ze een cryptominer optie toevoegen aan hun eigen en hun net aangekochte virusscanner bevestigd dit maak weer al te zeer.

Rede waarom ik Norton malware noem is dat het mijn computer altijd super traag wordt en dat je niet in staat was ( heb recent geen windows laptop meer gekocht dus weet niet hoe het nu is) om hun antivirus programma op normale wijze te verwijderen. Ik moest eerst naar hun website om daar een programma te downloaden waarmee je het kon verwijderen...
Verder kon je het wel uitschakelen maar alsnog blokkeerde Norton elke andere antivirus programma dat ik probeerde te activeren.

Dit bericht maakt hun "antivirus" software en alle andere door hun aangeboden "antivirus" software als... onbetrouwbaar en dus op de BLACKLIST
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.