Door AnoniemDoor Anoniem
Jij zal best wel goed zijn in jouw vakgebied, maar
van mensen begrijp je niet veel.
En dat kun jij zeggen terwijl je me niet kent? Als ik niet veel over mensen
schrijf wil dat nog niet zeggen dat ik niet veel van mensen begrijp. Mensen
oordelen vaak aan de hand van de dingen die ze zien of ervaren, maar niet
aan de dingen die ze niet zien of ervaren. Dus ik kan het wel begrijpen dat je
dat zo schrijft...... ;-)
- Unomi -
Goed ik had het misschien niet zo zwart/wit moeten brengen, maar je veegde
mijn eerste reactie op dit artikel wel erg makkelijk aan de kant.
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van digitale beveiliging, maar heb
wel veel ervaring met beveiliging in de fysieke wereld. Uit die ervaringen heb
ik geleerd dat de ``Human-Factor´´ een cruciale rol speelt, en ik mis in veel
artikelen betreffende security en in gesprekken met IT´ers deze belangrijke
rol. Veel securityexperts proberen, vanwege de kennis die zij in een relatief
korte tijd hebben opgedaan op hun vakgebied en het gat dat daardoor is
ontstaan met de eindgebruikers, vanuit hun ``hoge toren´´ de onkundigen
kundiger te maken. Het resultaat hiervan is dat beide alleen maar
gefrustreerd raken en daarmee de motivatie wegvalt bij de mensen die juist
gemotiveerd moeten worden om de problemen te helpen oplossen. Verder is
de weerwar van softwarematige en hardwarematige oplossingen die er nu
geboden worden ondoorzichtig en eenzijdig (gericht op alleen de technische
mogelijkheden) en dus niet efficient. Dat de huidige situatie zo is ontstaan
door de stormachtige ontwikkelingen die de IT heeft doorgemaakt, en nog
gaat doormaken, is zo klaar als een klontje. Ik vraag me alleen af wat er
nodig zou kunnen zijn en speculeer over oplossingen die niet alleen
technisch van aard zijn.
Met vriendelijke groet, Age.