image

NS en Arriva starten proef met reizen op basis van gps-gegevens

vrijdag 4 februari 2022, 11:14 door Redactie, 24 reacties

Treinvervoerders NS en Arriva starten volgende week een proef waarbij reizigers niet meer hoeven in te checken met een ov-chipkaart, maar op basis van hun gps-gegevens en een nieuwe app voor hun reis kunnen betalen. In 2018 voerden NS en Connexxion al een pilot uit met het treinreizen met gps.

Voor het afrekenen van de reis wordt er naar de gps-coördinaten met bijbehorende tijdstippen gekeken. Reizigers schakelen de app in op het beginstation, waarna er een qr-code verschijnt om door de poortjes te kunnen. Bij het eindstation wordt de app gesloten en stopt het verzamelen van de gps-gegevens. "Privacy is belangrijk bij dit plan, we zijn niet op zoek naar extra data waar we niets mee kunnen", zegt programmadirecteur Bas van Weele tegenover Trouw.

Volgens Van Weele is het gps-systeem op dit moment de beste oplossing voor reizigers die met meerdere vervoerders reizen, omdat het geen verplichting is. Vanaf 14 februari start de proef waarbij ongeveer honderd reizigers met de nieuwe gps-functie gaan experimenteren. Hoewel treinvervoerders al jaren met gps-reizen bezig zijn is de proef van volgende week een voorzichtige eerste stap. "Als het omarmd wordt door treinreizigers kunnen we het misschien uitbreiden, maar het blijft voor nu een eerste proef", merkt Van Weele op.

Bart Schermer, hoogleraar privacy en cybercrime aan de Universiteit van Leiden, stelt dat het belangrijk is dat de data niet voor andere doeleinden wordt gebruikt. "De politie kan de gegevens bijvoorbeeld opvragen, zo kunnen ze precies zien wie er allemaal op het station aanwezig waren tijdens een overval of incident." Mogelijkheden als het gps-reizen vragen volgens de hoogleraar om een breder maatschappelijk debat. "We gaan hoe langer hoe meer toe naar een gemonitorde samenleving, maar moeten ons afvragen hoe wenselijk dat is."

Reacties (24)
04-02-2022, 11:30 door Anoniem
Ja! Lekker. Nog meer data aan het OV.
Nou ja, OV is sinds alles wat je doet toch al wordt opgeslagen hoe dan ook geen acceptabel vervoermiddel meer. Die inschatting blijkt maar weer eens terecht te zijn.

Jammer hoor. Toen je gewoon aan het loket een kaartje kon kopen, was een trein of bus nog wel eens handig.
04-02-2022, 11:33 door Anoniem
Een voor de klant nog simpelere oplossing zou zijn om maar 1 keer in te checken en 1 keer uit te checken gedurende een reis.
Vervolgens wordt de meest efficiënte route berekend, en dat wordt bij de klant in rekening gebracht. Het geïnde geld wordt navenant verdeeld over de vervoerders. (de berekende route is bekend, dus ook het aantal verreden kilometers)

Minder gemiste overstap-handelingen voor gebruikers, geen volgen met gps nodig. (met alle bijkomende privacy issues die weer opgelost moeten worden)

De vervoerders maken het systeem onnodig ingewikkeld, omdat ze zichzelf centraal stellen en niet de reiziger (de klant).
De vervoerders zouden eens een cent mislopen. De teveel betaalde gelden door reizigers die een fout maken, zijn een bijkomstig voordeel voor de vervoerders (extra inkomsten).
04-02-2022, 11:38 door Anoniem
Mogelijkheden als het gps-reizen vragen volgens de hoogleraar om een breder maatschappelijk debat. "We gaan hoe langer hoe meer toe naar een gemonitorde samenleving, maar moeten ons afvragen hoe wenselijk dat is."
Helemaal mee eens.
Ik denk daarbij ook aan de monitoring van verplaatsingen van iOS & Android telefoons die Hugo de Jonge graag wilde. Bedenk hierbij dat die is ingesteld ruim vóórdat het TU-Delft rapport het 2G effectiviteit(CTB) goed en wel kraakte.
Dat betekent dus dat het QR initiatief - monitoring op toegang op beperkte locaties - al niet werkt en dus onvoldoende kritisch is beoordeeld. Eigenlijk is de Qr-code fundamenteel onzorgvuldig ingeleid en opgestart dat het buiten werking gesteld zou moeten worden. Om ongetwijfeld gelijksoortige bezwaren van afwezig effect zijn in Engeland, Denemarken, Finland, Tsjechië en delen van Spanje de maatregelen ook afgeschaft.

Al met al worden dus gegevens verzameld voor gestelde doeleinden die monitoring instelt maar de toets der kritiek nauwelijks tot niet kunnen doorstaan. Er is dus geen maatschappelijk urgent belang dat de NS gps monitoring zou moeten nastreven. Massa surveillance ligt echter wel om de hoek als ze het toch willen invoeren.
04-02-2022, 11:44 door Anoniem
Veelvoudig gebruik gemaakt van het OV in het verleden, maar ik reis enkel nog met de auto na de invoering van die verlopende, zo niet even verwerpelijke persoonsgebonden OV kut pas, nog los gezien van al die camera's overal, en nu dit.

Dit zijn niet de methodes om meer mensen naar het OV te halen.

Bijzonder jammer voor die gene die er afhankelijk van zijn zonder een keuze gelaten en het er maar mee te doen hebben.
04-02-2022, 11:58 door majortom
Brr, enge big brother ontwikkeling. Ik reis alleen per OV wanneer ik een los kaartje kan kopen. Vraag me dan ook overigens af hoe dit gaat werken op de stations waarbij je niet door een poortje hoeft om in te checken.

Volgens Van Weele is het gps-systeem op dit moment de beste oplossing voor reizigers die met meerdere vervoerders reizen, omdat het geen verplichting is.
Die zinsnede snap ik niet. Waarom is het de beste oplossing omdat het geen verplichting is?
04-02-2022, 13:00 door Anoniem
Door Anoniem: Een voor de klant nog simpelere oplossing zou zijn om maar 1 keer in te checken en 1 keer uit te checken gedurende een reis.
Vervolgens wordt de meest efficiënte route berekend, en dat wordt bij de klant in rekening gebracht. Het geïnde geld wordt navenant verdeeld over de vervoerders. (de berekende route is bekend, dus ook het aantal verreden kilometers)

Minder gemiste overstap-handelingen voor gebruikers, geen volgen met gps nodig. (met alle bijkomende privacy issues die weer opgelost moeten worden)

De vervoerders maken het systeem onnodig ingewikkeld, omdat ze zichzelf centraal stellen en niet de reiziger (de klant).
De vervoerders zouden eens een cent mislopen. De teveel betaalde gelden door reizigers die een fout maken, zijn een bijkomstig voordeel voor de vervoerders (extra inkomsten).

Precies, dit roepen reizigers al jaren!
04-02-2022, 13:00 door Anoniem


De vervoerders maken het systeem onnodig ingewikkeld, omdat ze zichzelf centraal stellen en niet de reiziger (de klant).
De vervoerders zouden eens een cent mislopen. De teveel betaalde gelden door reizigers die een fout maken, zijn een bijkomstig voordeel voor de vervoerders (extra inkomsten).

Ja en ook als je moet omreizen omdat er ergens een storing is mag je als reiziger dus extra betalen, of er moeite voor
doen om het teveel betaalde terug te krijgen.

Mooi uitgedrukt: "De vervoerders maken het systeem onnodig ingewikkeld, omdat ze zichzelf centraal stellen en niet de reiziger (de klant)."
04-02-2022, 13:01 door Anoniem
Ik reis alleen nog met lots kaartjes. Helaas is dat wel een stuk duurder.
04-02-2022, 13:10 door Anoniem
Door majortom: Vraag me dan ook overigens af hoe dit gaat werken op de stations waarbij je niet door een poortje hoeft om in te checken.
Officieel: Je schakelt de App in als je het perron oploopt.
In de praktijk: Je schakelt de App in wanneer je in de trein de conducteur jouw kant ziet oplopen, of als je bij het station voor je bestemming bent, zodat je een code hebt om bij je eindstation door de poortjes te kunnen.
04-02-2022, 13:31 door Anoniem
Geef mij maar gewoon de oude, vertrouwde strippenkaart en treinkaartjes weer terug. Met meerdere vervoerders reizen was nooit een probleem. Werkte feilloos. Datzelfde geldt voor de parkeermeters met muntjes.
Tegenwoordig nodeloos ingewikkeld, vooral voor iemand die geen smartphone heeft.
04-02-2022, 13:39 door Anoniem
"Bij het eindstation wordt de app gesloten en stopt het verzamelen van de gps-gegevens."
Ongeloofwaardig, dit doet de NS app al niet. Die kun je namelijk niet afsluiten (vanuit de app) en blijft continu data op de achtergrond delen, ook met Google https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.ns.android.activity/latest.

Sowieso voldoet de NS niet aan de AVG, probeer maar eens jouw data/persoonsgegevens te laten verwijderen. Overigens qua overige zaken is de NS klantenservice sowieso al decennia een Fort Knox.
04-02-2022, 14:57 door majortom - Bijgewerkt: 04-02-2022, 14:58
Door Anoniem: Ik reis alleen nog met lots kaartjes. Helaas is dat wel een stuk duurder.
1 EUR per rit duurder dacht ik als je ze bij het automaat koopt en niet online (maar online geef je weer meer persoonlijke gegevens weg). Vraag me dan weer af of je nog met cash geld kunt betalen in zo'n automaat of dat alles met PIN-pas/creditcard moet.
04-02-2022, 15:18 door Anoniem
We willen niet vastzitten aan een smartphone (een smartphone is gedrags-controle)
maar met deze methode is dat dus wel het geval.

NLNU2022
04-02-2022, 15:50 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem: Ik reis alleen nog met lots kaartjes. Helaas is dat wel een stuk duurder.
1 EUR per rit duurder dacht ik als je ze bij het automaat koopt en niet online (maar online geef je weer meer persoonlijke gegevens weg). Vraag me dan weer af of je nog met cash geld kunt betalen in zo'n automaat of dat alles met PIN-pas/creditcard moet.
In de kaartjesautomaat kon je vanaf het begin niet met cash betalen. Cash kon alleen aan het loket.
04-02-2022, 16:50 door spatieman
en dan opeens zit je met een GPS drift die idioot is, ga je lekker meer betalen.
04-02-2022, 17:11 door DLans
Door Anoniem: Een voor de klant nog simpelere oplossing zou zijn om maar 1 keer in te checken en 1 keer uit te checken gedurende een reis.
Vervolgens wordt de meest efficiënte route berekend, en dat wordt bij de klant in rekening gebracht. Het geïnde geld wordt navenant verdeeld over de vervoerders. (de berekende route is bekend, dus ook het aantal verreden kilometers)

Minder gemiste overstap-handelingen voor gebruikers, geen volgen met gps nodig. (met alle bijkomende privacy issues die weer opgelost moeten worden)

De vervoerders maken het systeem onnodig ingewikkeld, omdat ze zichzelf centraal stellen en niet de reiziger (de klant).
De vervoerders zouden eens een cent mislopen. De teveel betaalde gelden door reizigers die een fout maken, zijn een bijkomstig voordeel voor de vervoerders (extra inkomsten).


Hoe wil je dat gaan doen met het "inchecken"? Persoon A pakt de bus van Breda naar Utrecht voor zijn werk, check in bij de bus. Persoon B pakt dezelfde bus maar heeft al eerder ingecheckt omdat die vanaf een ander station kwam. Die hoeft dan niet meer gecontroleerd te worden of in te checken? Dat maakt zwartrijden wel heel makkelijk
04-02-2022, 19:32 door Anoniem
Door Anoniem: "Bij het eindstation wordt de app gesloten en stopt het verzamelen van de gps-gegevens."
Ongeloofwaardig, dit doet de NS app al niet. Die kun je namelijk niet afsluiten (vanuit de app) en blijft continu data op de achtergrond delen, ook met Google https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.ns.android.activity/latest.

Sowieso voldoet de NS niet aan de AVG, probeer maar eens jouw data/persoonsgegevens te laten verwijderen. Overigens qua overige zaken is de NS klantenservice sowieso al decennia een Fort Knox.

Inderdaad. Jammer genoeg kan het onze zogenaamde "rechters" (ha ha ha ha, lmfao) geen f*ck schelen dat NS zich niet aan de AVG houdt, dat vinden ze juist prima en toetsen ze gewoon een beetje minder aan de wet. https://www.security.nl/posting/731134/Privacyactivist+verliest+hoger+beroep+over+anonieme+OV-chipkaart Bij wie staan ze eigenlijk op de payroll, dezelfde "werkgevers als Rutte en Schwab?
05-02-2022, 11:53 door Anoniem
Door DLans:
Hoe wil je dat gaan doen met het "inchecken"? Persoon A pakt de bus van Breda naar Utrecht voor zijn werk, check in bij de bus. Persoon B pakt dezelfde bus maar heeft al eerder ingecheckt omdat die vanaf een ander station kwam. Die hoeft dan niet meer gecontroleerd te worden of in te checken? Dat maakt zwartrijden wel heel makkelijk
Bedoel je "dan weet de chauffeur niet of je wel incheckt" of "dan kun je niet gecontroleerd worden"?
Want als er een controleur komt dan kan die gewoon de kaart lezen en zien of deze persoon die dag ergens ingechecked is.
Bovendien gaat het denk ik meer om uitchecken dan om inchecken. Je zou best kunnen vereisen dat reizigers bij ieder vervoermiddel inchecken, als maar die rare eis dat je dan in het vorige vervoermiddel ook moet uitchecken vervalt.
Als je haast nooit met de trein reist en je wilt gewoon van A naar C via tussenstation B dan is het gewoon idioot om eerst uit te moeten zoeken "of je met dezelfde vervoerder reist". Trein is trein.
05-02-2022, 12:43 door Anoniem
Weet je wat een gaaf idee zou zijn:
dat je bij een automaat iets op papier kunt kopen, zonder lastige electronica, en dat daarop staat van waar naar waar je recht hebt om te reizen.

Wat zou dat goedkoop uit te rollen zijn zeg. Meteen ook geen privacy issues meer.
05-02-2022, 15:22 door Anoniem
Ik ga niet mijn batterij cycles verspillen aan een absoluut prehistorisch systeem als GPS.
Er is geen enkele controle mogelijk voor de eindgebruiker dat een applicatie niet op de achtergrond toch nog data verzameld en doorpushed op dat moment of moment dat het weer in range komt van een station.

Daarnaast waarom eigenlijk GPS en geen GNSS (Galieo) als zit dit zo graag willen. GPS is naar huidige maatstaven inacuraat. Btw ging EU niet over naar recht van offline zijn hoe valt dat te rijmen met dit exact?

Nee F that die ov-chipkaart was al een mislukking maar als de NS dit gaat eisen mogen ze me een gratis telefoon leveren voor gebruikt want er komt niks op mijn prive toestel van enige maatschapij.
05-02-2022, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Daarnaast waarom eigenlijk GPS en geen GNSS (Galieo) als zit dit zo graag willen. GPS is naar huidige maatstaven inacuraat. Btw ging EU niet over naar recht van offline zijn hoe valt dat te rijmen met dit exact?
Het is een beetje onduidelijk of GPS een algemene benaming is voor een wereldwijd plaatsbepalingssysteem, waarvan systemen als NAVSTAR, Galileo, Glonass en Beidou dan implementaties zijn.
Wat wel zeker is dat is dat of een telefoon NAVSTAR of Galileo gebruikt niet interessant is voor een app als deze.
Je codeert voor een plaatsbepaling API, niet specifiek voor NAVSTAR (het systeem wat velen gelijkstellen aan GPS).
06-02-2022, 04:21 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Ik reis alleen nog met lots kaartjes. Helaas is dat wel een stuk duurder.

Iets wat ook geen enkele zin heeft want op elk station staan minstens een miljoen camera's. En dat bedrijf is groot genoeg om recht tegen de wet in te kunnen opereren. Daarmee doel ik op gezichtsherkenning. (zover dat ondertussen al niet gewoon kan volgens de wet)
07-02-2022, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem: Ja! Lekker. Nog meer data aan het OV.
Nou ja, OV is sinds alles wat je doet toch al wordt opgeslagen hoe dan ook geen acceptabel vervoermiddel meer. Die inschatting blijkt maar weer eens terecht te zijn.

Jammer hoor. Toen je gewoon aan het loket een kaartje kon kopen, was een trein of bus nog wel eens handig.

Dat kan nog steeds hoor, maar wel aan een automaat dat je pinpas leest ;-)
08-02-2022, 12:55 door Anoniem
Corona App was stap 1

Stap twee is een digitale wallet waarin je Corona App zit en je OV app en je Digitale ID kaart

Stap drie is een digitale euro en je bankrekening gekoppeld aan je digitale wallet en afschaffing contant geld in verband met "veiligheid"

Stap vier is totale staatscontrole over de burger middels een social credit systeem.

Als je teveel minpunten hebt dan wordt je digitale wallet uitgeschakeld en ben jij wettelijk geen persoon meer.

Ja het klinkt science fiction achtig maar dit is wel de richting die we op gaan
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.