Door Anoniem: Wat wordt er weer heerlijk vanuit de heup geschoten hier… Zoals zo vaak: de beste stuurlui staan aan wal. Het is natuurlijk ook gemakkelijk raak schieten, op zo’n groot target.
De GGD’s hebben in nog geen twee jaar tijd (dus geen drie, meneer/mevrouw Anoniem) bijna 25 miljoen testen afgenomen en in zo’n 13 maanden tijd 29 miljoen prikken gezet. Dat is een project van ongekende omvang.
Hoeveel grote organisaties kent u, die in omvang verdrievoudigden in slechts enkele maanden tijd en daarbij altijd alles perfect voor elkaar hadden? Geen? Dat dacht ik al.
Hoeveel organisaties kent u, waar op vrijdagmiddag (door de minister in dit geval) besloten werd dat er met ingang van de maandag daarop plots dingen moesten gebeuren, of juist niet, of compleet anders moesten, en dat dan ook voor elkaar kregen? Geen? Dat dacht ik al.
Hoeveel organisaties kent u, die in no-time een callcenter overeind trokken dat op piekdagen 1.000.000 telefoontjes afhandelde? Geen? Dat dacht ik al.
Hoeveel organisaties kent u, die de afgelopen 12 jaar door de overheid compleet kapotbezuinigd zijn, net zoals bijvoorbeeld (andere) zorg, politie en onderwijs? Die dus alleen hebben kunnen focussen op hun primaire proces en daarom geen geld hadden voor het op niveau houden van hun bedrijfsvoering? En toch deze mega-operatie uitvoerden? Geen? Dat dacht ik al.
Zeker zijn er dingen fout gegaan en gaan ze ook nu niet goed. En het duurt allemaal te lang. En dat is niet goed te praten. Maar wel enigszins te begrijpen, als je kijkt naar de omvang van deze totale operatie. Als er maar vooruitgang in zit, en die indruk heb ik wel. Ik heb veel respect voor wat de GGD’en de afgelopen twee jaar neergezet en gepresteerd hebben. Want dat zou de meeste andere organisaties (zelfs commerciële) niet gelukt zijn. En dat mag ook gezegd worden. Want van alleen maar schoppen wordt het zeker niet beter.
Wat exact heeft de hoeveelheid prikken te maken met het gekozen beleid en beveiligings protocol?
Of ik nu 5 medewerkers inzet of 5000 als er templates liggen is het een kwestie van schalen daar zijn gewoon berekenings methodes voor en zowat alles wat niet fysiek is kan je automatiseren.
Het opschalen van server infra stelt tegenwoordig echt niks meer voor tenzij je niet nadenkt over wat je voor infra gebruikt.
Als je rond 2020 signalen krijgt dat je infra de verwerking qua capaciteit niet aankan dan herzie je het opschalings plan.
Verdrievoudigen van capaciteit is echt niet bijzonder meer in dit decenia. Menig bedrijf activeerd nieuwe server clusters per week of maand we hebben niet voor niks een booming datacenter industrie. Extra schijfruimte, Cores, Geheugen? 2 minuten en online. Deployment script 5 minuten. snapshot clonen? 30 minuten. Nieuwe IP range en domein actief 2 tot 4 uur. Als ik wil kan ik nu een telefoonje plegen en binnen paar weken is er exabyte aan data gemigreerd van locatie naar een nieuw datacenter. Duur? Oh ja absoluut maar mogelijk definately en ook in het budget van de overheid.
Callcenter optuigen? Alsjeblieft dat heeft GGDGHOR niet gedaan die hebben opdracht gegeven en toen zijn de aasgieren er boven op gedoken en zijn ze goed beet genomen omdat ze wederom geen enkel toezicht deden op aanbesteding en eisen. https://www.ftm.nl/artikelen/cashen-corona-callcenters
Moeten we dat een noemenswaardige prestatie noemen? Verkeerde aanbesteding niet controleren van marktconform tarief?
Organisaties die kapot bezuinigd zijn en mega operaties moeten uitvoeren? Wel wat dachten we van ziekenhuizen en revalidatie klinieken? Hoor geen klachten over administratie problemen bij hun wel over capaciteit issues met beschikbaar personeel maar ongeacht de enorme groei aan administratie zelden gehoord in de afgelopen crisis van een IT storing in die sector.
Fouten worden overal gemaakt het is niet meer dan menselijk maar risico analyse hoort er ook bij en het is een feit dat GGD, GGDGHOR en VWS alle regels en protocollen aan hun laars hebben gelapt ze zijn er meerdere keren nu al op aangesproken. Het afdoen als dat het enkel komt door opschaling is onzin HPzone lite en CoronIT waren al vanaf begin bekend als niet efficient inzetbaar en niet veilig genoeg maar die audits zijn weggewuifd en pas nadat alles is uitgelekt is inclusief het actieve misbruik is er haast gezet achter uitfasering to safe face.
Ik geef je op een briefje over enkele maanden lekt er ook weer uit dat het nieuwe systeem niet in orde is en dan met het excuus dat men tijdens crisis tijd moest migreren.
Alle respect richting de reguliere medewerkers en betrokken partners maar top ambtenaren, middel management en hoger management hebben simpelweg gefaald. Als we dat stel onkunde wegschoppen kan het wel degelijk beter erop worden.
We hadden meeste van deze hele infra niet nodig gehad als men gewoon ging prikken en het gele vacinatie boekje en ID tonen accepteerde als bewijs van vacinatie en vertrouwde op de eerlijkheid van de meerderheid aan mensen want die kleine groep fraudeurs die hou je toch nooit tegen. Dat in combi met het hele bron contact onderzoek meteen op de schop gooien na bleek dat het realistisch niet eens haalbaar was in plaats van elke keer tijdelijk te pauzeren.
Instead zitten we nu met een registratie systeem dat lek als een mandje is waar fraudeurs in kunnen grasduinen zonder effectief toezicht. We te maken hebben met enorme wantrouwen door het opvoeren van een buiten proportioneel registratie systeem en applicatie uit een think thank van KPMG maar verkocht als wetenschappelijk onderbouwd.
https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/nl/pdf/2021/services/hoe-verder-in-2021.pdf
Keep It Simple Stupid maak er geen rocketscience van als het niet nodig is.