Aanbieders van zogenaamde 'gratis' online diensten waarvoor gebruikers met hun persoonsgegevens betalen moeten zich straks aan het consumentenrecht houden. De Tweede Kamer heeft daarvoor ingestemd met het wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming.
Volgens ministers Micky Adriaansens van Economische Zaken en Franc Weerwind voor Rechtsbescherming maken mensen volop gebruik van 'gratis' diensten zoals sociale media, waarvoor zij eerst hun persoonlijke gegevens moeten opgeven. Gebruikers van deze diensten kunnen straks een beroep doen op het consumentenrecht.
Zo moeten aanbieders van dergelijke diensten meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Ook krijgen gebruikers het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens 'terugkrijgen', wat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt.
Het wetsvoorstel, dat ook het plaatsen van valse online recensies bij webwinkels en digitale platforms verbiedt, zal nu door de Eerste Kamer worden behandeld. Dezelfde regels moeten uiterlijk eind mei tegelijkertijd in de hele EU gelden, zodat gebruikers overal dezelfde bescherming hebben.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.