De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF heeft het Amerikaanse congres gevraagd om een verbod van online gerichte advertenties waarbij gebruik wordt gemaakt van tracking. Volgens de EFF zijn gerichte advertenties gebaseerd op tracking en profielen verantwoordelijk voor de grootste privacyproblemen op internet.
Via trackers wordt nauwkeurig vastgelegd wat mensen op internet doen. Deze informatie wordt vervolgens gedeeld met datahandelaren en advertentiebedrijven die de data aan al aanwezige informatie en profielen van gebruikers koppelen. Aan de hand van de gemaakte profielen en verkregen informatie laten advertentiebedrijven gerichte advertenties zien.
De advertentie-industrie raakt mensen hierdoor op verschillende manieren, claimt de EFF. Naast allerlei privacyproblemen is verzamelde data niet alleen voor advertenties te gebruiken, maar ook voor andere doeleinden en kan met allerlei partijen worden gedeeld. Daarnaast hebben gerichte advertenties de ontwikkeling van technologie vervormd, waardoor apparaten nu standaard mensen bespioneren.
Zo worden telefoons standaard geleverd met een advertentie-ID dat alleen is ontwikkeld zodat third-party trackers gebruikers kunnen profileren op basis van hoe ze hun telefoon gebruiken, aldus de EFF. Vanwege de schade die het veroorzaakt wil de EFF dat het congres en alle Amerikaanse staten gerichte advertenties verbieden die zijn gebaseerd op het online gedrag van mensen.
Het gaat dan om zaken als zoekopdrachten, bezochte websites, gebruikte mobiele apps, bekeken digitale content en wanneer mensen online zijn, alsmede geolocatie en gezondheidsgegeven die niet meer voor advertenties mogen worden gebruikt. Ook traditionele identifiers zoals namen en e-mailadressen mogen advertentiebedrijven niet meer inzetten. De EFF wil een uitzondering voor contextuele advertenties, gebaseerd op de content die iemand op dat moment bekijkt, en iemands grove real-time locatie.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.