Nederlanders met weinig zelfcontrole worden vaker slachtoffer van fraude, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Twente onder ruim 2800 mensen dat werd gefinancierd door Stichting Achmea Slachtoffer & Samenleving (SASS), International Card Services (ICS), de Nationale Politie en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Uit het onderzoek blijkt dat 15,7 procent van de Nederlanders van 16 jaar en ouder in 2020 slachtoffer van fraude is geworden. 6,3 procent was bovendien vaker dan één keer slachtoffer. Aankoopfraude, waarbij een betaald product niet wordt geleverd, kwam het vaakst voor. Bijna 42 procent van de Nederlanders van 16 jaar en ouder heeft in 2020 tenminste één fraudepoging meegemaakt. Het gaat zowel om succesvolle als niet succesvolle fraudepogingen.
In slechts 11,8 procent van de gevallen nemen slachtoffers contact op met de politie. Dit gebeurt vaker als het geldverlies hoger is. Melders zijn tevreden over het contact met de politie, maar vaak ontevreden over de uitkomst. Respondenten die geen contact opnemen met de politie geven vooral als reden dat ze denken dat de politie niets doet. Met andere professionele organisaties, zoals banken en creditkaartmaatschappijen, wordt vrijwel nooit contact opgenomen.
Zelfcontrole en kennis over fraude zijn volgens het onderzoek de belangrijkste voorspellers voor slachtofferschap: personen met weinig zelfcontrole worden vaker slachtoffer, terwijl personen met kennis over fraude vaker fraudepogingen kunnen weerstaan. "Voor preventie betekent dit dat het verminderen van snelle beslissingen, hoewel lastig, preventief zou kunnen werken", aldus het onderzoek (pdf).
"Kijkend naar slachtofferschap in zijn algemeen is lage zelfcontrole de belangrijkste voorspeller. Wanneer alleen naar pogingen wordt gekeken dan speelt naast zelfcontrole ook fraudekennis een belangrijke rol. Vrijwel alle type fraude hangt samen met lage zelfcontrole, met uitzondering van baanfraude, prijsfraude en identiteitsfraude. Maar ook fraudekennis speelt een rol en vermindert de kans om slachtoffer te worden bij 8 van de 12 fraudecategorieën", laat het onderzoek verder weten.
De onderzoekers stellen dat meer voorlichting over de werkwijzen van fraudeurs, en ook de procedures van legitieme organisaties, waarschijnlijk de beste manier is om te voorkomen dat mensen slachtoffer van fraude worden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.