Atento, één van de grootste dienstverleners ter wereld op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) en Business Process Outsourcing (BPO), heeft door een ransomware-aanval 38 miljoen euro moeten afschrijven. Vorig jaar oktober raakten systemen van Atento besmet met de Lockbit-ransomware. Vanwege de infectie besloot Atento systemen uit te schakelen, wat gevolgen had voor de dienstverlening aan klanten.
In een kwartaalrapport laat Atento weten dat de ransomware-aanval het bedrijf 38 miljoen euro heeft gekost. Het bedrag bestaat uit 31,4 miljoen euro aan misgelopen inkomsten in Brazilië en 6,6 miljoen euro aan kosten die met de aanval samenhangen. Naar aanleiding van de aanval zegt het bedrijf de digitale beveiliging te hebben aangescherpt, zowel bescherming, detectie als herstel. Daarnaast zijn er overeenkomsten gesloten met securitybedrijven waaronder CrowdStrike en Microsoft. Atento telt 150.000 medewerkers en heeft vestigingen in veertien landen. De omzet bedroeg vorig jaar 1,3 miljard euro.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.