Google gaat een nieuwe technologie voor het tonen van gerichte advertenties binnenkort onder Chrome-gebruikers testen. De technologie is vanaf vandaag beschikbaar in een vroege testversie van Chrome en zal binnenkort onder een "beperkt aantal" gebruikers van de bètaversie van de browser worden uitgerold. Wanneer de technologie in de bètaversie naar wens werkt zal Google die toevoegen aan de stabiele versie en met meer Chrome-gebruikers gaan testen. Dat heeft het techbedrijf vandaag bekendgemaakt.
De nieuwe advertentietechnologie van Google heet Topics en kijkt naar het browsegedrag van gebruikers om te bepalen welke onderwerpen ze interessant vinden om daar advertenties op af te stemmen. Het moet de omstreden trackingmethode FLoC vervangen. De feature zal standaard in Chrome worden ingeschakeld, maar het is mogelijk om die uit te schakelen.
Volgens Peter Snyder, privacydirecteur van de Brave-browser, is Topics nauwelijks een verbetering ten opzichte van Googles vorige idee en lost het de kernproblemen niet op. "Het probleem is Googles vasthoudendheid om informatie over de interesses en het gedrag van mensen met adverteerders, trackers en anderen op het web te delen die vijandig tegenover privacy staan. Het gaat deze groepen niets aan, en ze hebben ook geen recht, om dergelijke gevoelige informatie over je in handen te krijgen", aldus Snyder.
Google wil eind volgend jaar trackingcookies uitfaseren. Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden dergelijke cookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de "Privacy Sandbox", een verzameling van technologieën voor het laten zien van gepersonaliseerde advertenties.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.