image

Google gaat nieuwe advertentietechnologie onder Chrome-gebruikers testen

donderdag 31 maart 2022, 15:41 door Redactie, 8 reacties

Google gaat een nieuwe technologie voor het tonen van gerichte advertenties binnenkort onder Chrome-gebruikers testen. De technologie is vanaf vandaag beschikbaar in een vroege testversie van Chrome en zal binnenkort onder een "beperkt aantal" gebruikers van de bètaversie van de browser worden uitgerold. Wanneer de technologie in de bètaversie naar wens werkt zal Google die toevoegen aan de stabiele versie en met meer Chrome-gebruikers gaan testen. Dat heeft het techbedrijf vandaag bekendgemaakt.

De nieuwe advertentietechnologie van Google heet Topics en kijkt naar het browsegedrag van gebruikers om te bepalen welke onderwerpen ze interessant vinden om daar advertenties op af te stemmen. Het moet de omstreden trackingmethode FLoC vervangen. De feature zal standaard in Chrome worden ingeschakeld, maar het is mogelijk om die uit te schakelen.

Volgens Peter Snyder, privacydirecteur van de Brave-browser, is Topics nauwelijks een verbetering ten opzichte van Googles vorige idee en lost het de kernproblemen niet op. "Het probleem is Googles vasthoudendheid om informatie over de interesses en het gedrag van mensen met adverteerders, trackers en anderen op het web te delen die vijandig tegenover privacy staan. Het gaat deze groepen niets aan, en ze hebben ook geen recht, om dergelijke gevoelige informatie over je in handen te krijgen", aldus Snyder.

Google wil eind volgend jaar trackingcookies uitfaseren. Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden dergelijke cookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de "Privacy Sandbox", een verzameling van technologieën voor het laten zien van gepersonaliseerde advertenties.

Image

Reacties (8)
31-03-2022, 17:05 door Anoniem
Linksom of rechtsom dat is het verhaaltje. Het zal je door je strot geduwd worden en ze dulden geen tegenspraak.
31-03-2022, 23:29 door Anoniem
Op zich wel negatief om advertenties te blokkeren. Ondankbaar ook.

Juist gerichte advertenties voorkomen dat je tampon of babyreclame ziet als (jonge) man. Er zit ook iets van algehele verkoop/marketing haat achter.

Maar blogs bevatten ook veel info. De kwaliteit is sterk verbeterd de laatste jaren door de Google richtlijnen. Waarom dan nog adblockers?

GA4 is default anoniem. Het is wettelijk niet meer toegestaan een ip-nummer te herleiden tot een naam cq adres. Tenzij het door de gebruiker wordt aangevinkt.

De meeste slechte regel is dat bezoekers niet geblokkeerd mogen worden als ze cookies weigeren.

Maar marketeers moeten zich zeker gaan beraden op een nieuw imago. Mensen zouden niet standaard bang moeten zijn om gegevens achter te laten bij bedrijven.
Dus integere klantenliefde ipv uitbuiters en hypocriete salesfiguren.

Groet,
Wessel
01-04-2022, 08:33 door Anoniem
Ik snap ook niet hoe iemand deze malware vermomd als browser vrijwillig installeert en gebruikt ...
01-04-2022, 09:57 door Anoniem
Door Anoniem: Op zich wel negatief om advertenties te blokkeren. Ondankbaar ook.

Juist gerichte advertenties voorkomen dat je tampon of babyreclame ziet als (jonge) man. Er zit ook iets van algehele verkoop/marketing haat achter.

Maar blogs bevatten ook veel info. De kwaliteit is sterk verbeterd de laatste jaren door de Google richtlijnen. Waarom dan nog adblockers?

GA4 is default anoniem. Het is wettelijk niet meer toegestaan een ip-nummer te herleiden tot een naam cq adres. Tenzij het door de gebruiker wordt aangevinkt.

De meeste slechte regel is dat bezoekers niet geblokkeerd mogen worden als ze cookies weigeren.

Maar marketeers moeten zich zeker gaan beraden op een nieuw imago. Mensen zouden niet standaard bang moeten zijn om gegevens achter te laten bij bedrijven.
Dus integere klantenliefde ipv uitbuiters en hypocriete salesfiguren.

Groet,
Wessel

Als ik een NEE/NEE sticker op mijn brievenbus heb, wil ik dus geen enkel reklame ontvangen. Dat marketeers dat niet leuk vinden begrijp ik, maar ga niet via omwegen zoals "aan de bewonders van dit adres" toch nog dingen er door te drukken. De adblocker op mijn brouwser werkt wat dat betreft beter dan de brievenbus, want dan moet ik de envelop nog oppakken en in de shredder doen.
01-04-2022, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem: Op zich wel negatief om advertenties te blokkeren. Ondankbaar ook.
[...]
Maar blogs bevatten ook veel info. De kwaliteit is sterk verbeterd de laatste jaren door de Google richtlijnen. Waarom dan nog adblockers?

Alleen al omdat Google nog de marketeers keiharde garanties (durven te) geven dat via hun advertenties nooit malware op mijn computer terecht komt (met bijbehorende, hoge schadevergoedingen als het mis gaat, uiteraard). Als daar ooit verandering in komt kunnen we - misschien - verder praten. Tot die dag zijn adblockers gewoon een belangrijk onderdeel van de bescherming van mijn computers, net als een goede firewall e.d.
01-04-2022, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem:

Als ik een NEE/NEE sticker op mijn brievenbus heb, wil ik dus geen enkel reklame ontvangen. Dat marketeers dat niet leuk vinden begrijp ik, maar ga niet via omwegen zoals "aan de bewonders van dit adres" toch nog dingen er door te drukken. De adblocker op mijn brouwser werkt wat dat betreft beter dan de brievenbus, want dan moet ik de envelop nog oppakken en in de shredder doen.

Het jammere is, nadat Microsoft op IE8(kan ook 9 zijn geweest) de DoNotTrack header standaard aanzette voor alle gebruikers, Google een campaigne is begonnen die op het gehele internet de DNT header tot waardeloos heeft laten verklaren.

Waardoor geen enkele website zich er aan houd.

Terwijl het in principe, met de AVG/GDPR, een wettelijke basis binnen Europa heeft. Je geeft daarmee op voorbaat al aan dat je niet getracked wilt worden. Waarom moeten we dan op zo'n beetje elke website alsnog aangeven dat we niet getracked willen worden. Dat komt namelijk een beetje hetzelfde neer op de NEE NEE sticker.

Het AP zou hier eens werk van mogen maken, waarom praktisch niemand de DNT honoreert.
01-04-2022, 20:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op zich wel negatief om advertenties te blokkeren. Ondankbaar ook.
[...]
Maar blogs bevatten ook veel info. De kwaliteit is sterk verbeterd de laatste jaren door de Google richtlijnen. Waarom dan nog adblockers?

Alleen al omdat Google nog de marketeers keiharde garanties (durven te) geven dat via hun advertenties nooit malware op mijn computer terecht komt (met bijbehorende, hoge schadevergoedingen als het mis gaat, uiteraard). Als daar ooit verandering in komt kunnen we - misschien - verder praten. Tot die dag zijn adblockers gewoon een belangrijk onderdeel van de bescherming van mijn computers, net als een goede firewall e.d.
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op zich wel negatief om advertenties te blokkeren. Ondankbaar ook.
[...]
Maar blogs bevatten ook veel info. De kwaliteit is sterk verbeterd de laatste jaren door de Google richtlijnen. Waarom dan nog adblockers?

Alleen al omdat Google nog de marketeers keiharde garanties (durven te) geven dat via hun advertenties nooit malware op mijn computer terecht komt (met bijbehorende, hoge schadevergoedingen als het mis gaat, uiteraard). Als daar ooit verandering in komt kunnen we - misschien - verder praten. Tot die dag zijn adblockers gewoon een belangrijk onderdeel van de bescherming van mijn computers, net als een goede firewall e.d.

Je hebt gelijk dat malware in advertenties een risico is. Maar moeten dan alle advertenties worden geblokkeerd? Een geavanceerde virusscanner kan toch alleen de slechte advertenties blokkeren.

Bijvoorbeeld door alle advertenties een nieuwe extensie te geven. Vervolgens moet iedere gemaakte advertentie dmv blockchain zijn te identificeren. Dit kan allemaal op landelijk niveau worden teruggekoppeld en zo is malware beter te blokkeren.

Is zomaar een off-topic idee, maar wel verbetert dit het tonen van advertenties.


Groet ,
Wessel
03-04-2022, 14:39 door Anoniem
Gezien ik geen personalisatie wil - filter ik al die rotzooi gewoon weg. Google moet op mijn kap vooral niet te veel geld verdienen. En dat zeg ik ook over Apple, Microsoft, IBM, Oracle, Amazon, NVidia en veel anderen - vermijden waar het kan.
China kiest de kant van Rusland - ok - gaan we boycotten waar het nog mogelijk is! Dus beste producent u herlocaliseerd best uw productie - oh ja!
U heeft met uw uitgaven veel meer macht dan u denkt - gebruik dat dan ook!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.