image

Vernieuwing MijnOverheid Berichtenbox moet versturen berichten vereenvoudigen

zondag 17 april 2022, 08:27 door Redactie, 24 reacties
Laatst bijgewerkt: 20-04-2022, 09:06

De technische backend van de MijnOverheid Berichtenbox wordt volledig vernieuwd, wat het eenvoudiger voor overheidsinstanties moet maken om berichten naar burgers te versturen. Dat laat Logius weten, de ict-dienstverlener van de overheid. Er is gekozen om naar het gebruik van microservices over te stappen.

Via de BerichtenBox van MijnOverheid kunnen burgers digitale post van de overheid ontvangen. Het gaat dan bijvoorbeeld om berichten van gemeenten, waterschappen, pensioenfondsen, ministeries, provincies, samenwerkingsverbanden en landelijke organisaties. Inmiddels hebben meer dan 9,2 miljoen mensen een MijnOverheid-account waar alleen al in februari bijna 11 miljoen berichten naar zijn toegestuurd.

De volledige backend van de MijnOverheid Berichtenbox word nu vervangen door het Federatief Berichten Stelsel (FBS). Via dit stelsel moet het eenvoudiger en efficiënter voor aangesloten instanties worden om berichten naar burgers en ondernemers te sturen. Ook moet het afnemers van de dienst meer keuze in de aansluitmogelijkheden geven.

"Met FBS staan berichten in een eigen magazijn of in het nieuwe gedeelde centraal berichtenmagazijn (BBO) van Logius. Zo is geen sprake meer van dubbele opslag van berichten", aldus Logius. "Een burger of ondernemer kan zelf aangeven hoe die door de overheid benaderd wil worden."

Abonnementsvoorkeur

Op dit moment controleert Logius/MijnOverheid de abonnementsvoorkeur van de burger voordat een aangeboden bericht wordt verwerkt. Heeft een burger aangegeven geen digitale post te willen ontvangen wordt een bericht ook niet verwerkt. Na de migratie wordt de afnemer van de dienst verantwoordelijk voor de controle op de abonnementsvoorkeuren.

Logius/MijnOverheid gaat alle aangeboden berichten verzenden, ongeacht de abonnementsvoorkeur die burgers hebben ingesteld. Mogelijke gevolgen van verkeerd aangeboden berichten zijn voor de afnemer, zo laat Logius weten. Onlangs verloren het UWV en de gemeente Amsterdam rechtszaken over berichten die in de Berichtenbox van burgers waren geplaatst.

Verder meldt Logius dat na de migratie naar FBS berichten na een bepaalde periode automatisch worden verwijderd uit de berichtenlijst van de burger. Deze bewaartermijn wordt door de afnemer van de dienst bepaald en moet ingevuld worden bij het aanbieden van een nieuw berichttype. Alle berichten die al in de berichtenlijst van de burger staan krijgen nadat ze gemigreerd zijn een bewaartermijn van minimaal 3 jaar.

Na de ontwikkeling van het Federatief Berichten Stelsel is de eerste stap in de invoering van het stelsel de migratie van alle dienstaanbieders naar de nieuwe Berichtenbox. De migratie staat gepland voor 2023.

Image

Reacties (24)
17-04-2022, 10:51 door Anoniem
Verplicht, verplicht, verplicht.. Laat ze gewoon briefpost versturen. Dat zie ik binnenkomen. Begin een dagje ouder te worden en ga niet dagelijks aan de pc zitten om te checken. Wordt GEEN rekening gehouden met ouderen.
17-04-2022, 10:52 door Anoniem
Dat is mooi dat ze aan die kant van het systeem werken, maar volgens mij zitten de problemen meer aan de andere kant.
Dwz hoe zorg je als burger dat je de voor jou bestemde berichten tijdig en betrouwbaar leest, zonder je over te geven
aan "een app" of je afhankelijk te maken van het immer aftakelende e-mail systeem.... ontwikkel bijvoorbeeld eens een
open standaard interface naar dit soort systemen, zodat iedereen ze naar eigen inzicht kan monitoren.

En waarom moeten berichten na verloop van tijd verwijderd worden? De in mijn ordner bewaarde brieven van de overheid
die verdwijnen toch ook niet ineens na 3 jaar?? Wie verzint dat soort onzin??
17-04-2022, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem: Verplicht, verplicht, verplicht.. Laat ze gewoon briefpost versturen. Dat zie ik binnenkomen. Begin een dagje ouder te worden en ga niet dagelijks aan de pc zitten om te checken. Wordt GEEN rekening gehouden met ouderen.

Je kunt gelukkig gewoon kiezen om Het niet te gebruiken? Dan moeten ze voorlopig nog gewoon brieven sturen. Ik help graag hopen dat dat ook zo blijft.
17-04-2022, 11:47 door Anoniem
ja doem denken ?.....allemaal leuk en aardig maar word het er ook zeer belangrijk veiliger er op een van mijn belangrijk ste
streven....
17-04-2022, 11:54 door Anoniem
Bewaartijd is minimaal drie jaar, en blijkbaar zelf aan te passen. Wel een beetje raar want sommige dingen moet je tien jaar bewaren...
17-04-2022, 11:54 door Anoniem
ja beste als je ouder wordt? maar alles via de post is ook niet veilig ....en je post zo maar in de vuilnisbak ......het gevolg
MIJN HEER ER STAAT NOG EEN REKENING OPEN DEZE REKENING IS NIET BETAALD HE!....SCHIT ZE HE BEN OP MIJN NAAM
GEKOCHT ??????
17-04-2022, 13:26 door Anoniem
Inmiddels hebben meer dan 9,2 miljoen mensen een MijnOverheid-account waar bijna 11 miljoen berichten naar zijn toegestuurd.
Dat kan niet kloppen lijkt me! Dat zou betekenen dat er gemiddeld maar 1 bericht per box is afgeleverd. Er moeten mensen zijn die vele berichten krijgen, dat zou dan betekenen dat grote hoeveelheden boxen nooit een bericht gehad hebben.
Zijn dat dan "spookboxen" die op de een of andere manier automatisch zijn aangemaakt maar nooit in gebruik genomen?
17-04-2022, 15:01 door Anoniem
Fijne overheid, de burger wint 'n keer en gelijk worden onvriendelijke maatregelen getroffen.

Daarnaast blijft het een vreemd systeem, bericht terugsturen kan niet. Dat zou ook vriendelijk en bovenal efficiënt zijn, moeten we natuurlijk niet willen.

Met zo'n overheid zou ik die verantwoordelijk niet willen accepteren. Gelukkig kun je nog altijd DigiD-loos door het 'leven'.
17-04-2022, 17:40 door Anoniem
Gelukkig gebruik ik dat ding niet.
Veel te onhandig. De brief ligt gewoon op de mat als ik thuis kom.
17-04-2022, 19:17 door Anoniem
Door Anoniem: Fijne overheid, de burger wint 'n keer en gelijk worden onvriendelijke maatregelen getroffen.
Maar de meeste burgers zijn juist heel blij met de berichtenbox.

Daarnaast blijft het een vreemd systeem, bericht terugsturen kan niet. Dat zou ook vriendelijk en bovenal efficiënt zijn, moeten we natuurlijk niet willen.
Omdat het daar niet voor ontwikkeld was?
Maar als ik iets terug stuur door mijn EIGEN brievenbus, komt die ook niet aan bij de overheidsinstantie.
18-04-2022, 01:46 door botbot - Bijgewerkt: 18-04-2022, 01:48
Berichtenbox Ahja zo'n heerlijke geldtrekkerij ten koste van de belastingbetaler. Een DigiD login kost de overheid 23ct. Je krijgt eerst een mailtje Uw Heeft een nieuw bericht in uw berichtenbox. Moet ik daar eerst inloggen: 23ct, om daar dan te zien: UWV heeft u een bericht gestuurd. Klik hier om in te loggen bij UWV: 23ct.
18-04-2022, 01:53 door botbot
Door Anoniem:
Inmiddels hebben meer dan 9,2 miljoen mensen een MijnOverheid-account waar bijna 11 miljoen berichten naar zijn toegestuurd.
Dat kan niet kloppen lijkt me! Dat zou betekenen dat er gemiddeld maar 1 bericht per box is afgeleverd. Er moeten mensen zijn die vele berichten krijgen, dat zou dan betekenen dat grote hoeveelheden boxen nooit een bericht gehad hebben.
Zijn dat dan "spookboxen" die op de een of andere manier automatisch zijn aangemaakt maar nooit in gebruik genomen?

Naja 9,2 miljoen. Is dat iedere Nederlander met een BSN van boven de 18 toevallig?
18-04-2022, 09:42 door Anoniem
Door Anoniem: Verplicht, verplicht, verplicht.. Laat ze gewoon briefpost versturen. Dat zie ik binnenkomen. Begin een dagje ouder te worden en ga niet dagelijks aan de pc zitten om te checken. Wordt GEEN rekening gehouden met ouderen.
Wel mooi, mijn moeder van 70 kan overweg met mijn overheid, maar iemand die geïnteresseerd in ICT is en security.nl bezoekt heeft moeite met een berichten box van de overheid te gebruiken. Iets in mij zegt me dat jouw verhaal niet helemaal eerlijk is en dat jij een situatie probeert te schetsen waarbij mogelijk een ouder persoon een rol speelt en door dit krijgt bij te zetten projecteer je het zo alsof jij die oudere persoon bent.
18-04-2022, 11:07 door majortom - Bijgewerkt: 18-04-2022, 11:08
Door botbot:
Door Anoniem:
Inmiddels hebben meer dan 9,2 miljoen mensen een MijnOverheid-account waar bijna 11 miljoen berichten naar zijn toegestuurd.
Dat kan niet kloppen lijkt me! Dat zou betekenen dat er gemiddeld maar 1 bericht per box is afgeleverd. Er moeten mensen zijn die vele berichten krijgen, dat zou dan betekenen dat grote hoeveelheden boxen nooit een bericht gehad hebben.
Zijn dat dan "spookboxen" die op de een of andere manier automatisch zijn aangemaakt maar nooit in gebruik genomen?

Naja 9,2 miljoen. Is dat iedere Nederlander met een BSN van boven de 18 toevallig?
Dat zou kunnen, maar dan is dit irrelevante informatie. Het gaat erom hoeveel er daadwerkelijk geactiveerd zijn en gebruikt worden. Nu probeert men er een soort van succesverhaal van te schetsen; als ik dan de 11 miljoen berichten zie die blijkbaar sinds de invoering in 2008 zijn verstuurd, dan is de enige conclusie die je kunt trekken dat het een enorme flop is en er bijna niemand gebruik van maakt.
18-04-2022, 12:56 door Anoniem
Als het belangrijk is krijg je wel een brief.
18-04-2022, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Wel mooi, mijn moeder van 70 kan overweg met mijn overheid, maar iemand die geïnteresseerd in ICT is en security.nl bezoekt heeft moeite met een berichten box van de overheid te gebruiken. Iets in mij zegt me dat jouw verhaal niet helemaal eerlijk is en dat jij een situatie probeert te schetsen waarbij mogelijk een ouder persoon een rol speelt en door dit krijgt bij te zetten projecteer je het zo alsof jij die oudere persoon bent.
Het probleem is denk ik meer dat mensen die geïnteresseerd zijn in ICT de issues met een dergelijk systeem zien, en
je moeder van 70 niet. Voor haar zijn er wellicht ook minder issues (geen veranderingen in situaties meer, geen
werkloosheid of ziekte, etc).
Kijk als je overstapt op die berichtenbox (terug naar de oude manier schijnt niet te kunnen) dan maak je je op dat moment
volkomen afhankelijk van het functioneren ervan. Problemen worden bij jou neergelegd, wie of wat de oorzaak ook is.
Gebruik je e-mail herrinneringen en werkt je e-mail niet meer (veranderd, spamfilter, storing): jammer voor jou.
Gebruik je een app en is je telefoon plotseling te oud om nog ondersteund te worden: koop maar een nieuwe.
Dacht je regelmatig te kijken en doe je dat een keer 3 maanden niet, dan staat er een bericht in waar je binnen 2 maanden
op had moeten reageren en is dat jouw fout.
In een asymmetrische gezagsverhouding zoals die van burger-overheid (als de overheid wat fout doet komt er hooguit
een discussie over in het parlement maar niemand wordt gestraft, als jij iets fout doet dan is het boetes, invorderingen,
of erger) is het gewoon niet handig om je aan zo iets over te leveren. Dan maar liever briefpost, komt ook niet altijd
aan maar de herhaling (herrinneringsbrief) meestal wel, terwijl als je die berichtenbox hebt sturen ze de herrinnering
ook via die berichtenbox dus daar heb je niks aan.
18-04-2022, 16:45 door Anoniem
Door Anoniem: Als het belangrijk is krijg je wel een brief.

Nou nee, als je gekozen hebt voor de berichtenbox krijg je geen brief meer.

Als je het genoeg laat liggen is je eerste indicatie dat het ECHT belangrijk is een dagvaarding betekent door een deurwaarder - dat gaat wel analoog - en dan zit je al fors in de shit en de kosten.
18-04-2022, 21:25 door Anoniem
Je kunt, eenmaal geactiveerd, het ook niet deactieveren. Dus als je dacht, ik kijk eens of ik daar zelf iets aan heb en je besluit dat het antwoord nee is, heb je dus pech en zit je er aan vast. (Voor het belastingdienst deel dan, deze kun je niet uitvinken)
19-04-2022, 00:02 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt, eenmaal geactiveerd, het ook niet deactieveren. Dus als je dacht, ik kijk eens of ik daar zelf iets aan heb en je besluit dat het antwoord nee is, heb je dus pech en zit je er aan vast. (Voor het belastingdienst deel dan, deze kun je niet uitvinken)
En de belastingdienst is juist nog degene, die nog een paar jaar, verplicht door de tweede kamer, ook de blauwe envelop nog steeds verstuurd.
19-04-2022, 00:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Verplicht, verplicht, verplicht.. Laat ze gewoon briefpost versturen. Dat zie ik binnenkomen. Begin een dagje ouder te worden en ga niet dagelijks aan de pc zitten om te checken. Wordt GEEN rekening gehouden met ouderen.
Wel mooi, mijn moeder van 70 kan overweg met mijn overheid, maar iemand die geïnteresseerd in ICT is en security.nl bezoekt heeft moeite met een berichten box van de overheid te gebruiken. Iets in mij zegt me dat jouw verhaal niet helemaal eerlijk is en dat jij een situatie probeert te schetsen waarbij mogelijk een ouder persoon een rol speelt en door dit krijgt bij te zetten projecteer je het zo alsof jij die oudere persoon bent.
Ik lees ook security.nl en ben 70 jaar, maar ik kijk niet iedere dag of er een berichtje in mijn berichtenbox staat. Eigenlijk kijk ik er nooit in, totdat ik een emailtje krijg met 'Er staat een belangrijk bericht in Mijn Berichtenbox'. 90% Van de berichten zijn oninteressant en ik lees net dat inloggen via Digid de belastingbetaler 23 cent kost. Geen idee wie dat geld krijgt. Sywert vd Linden of zo iemand? Inloggen op mijn berichtenbox is veel te ingewikkeld. Kunnen ze niet gewoon gelijk dat 'Belangrijke Bericht' naar mij toesturen? Mijn emailadres weten ze toch al.
19-04-2022, 10:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Wel mooi, mijn moeder van 70 kan overweg met mijn overheid,
Mooi voor je moeder dat die meekomt met de moderne techniek. Mijn moeder van 65 snapt er, ondanks alle uitleg en begeleiding die ze tot nu toe heeft gekregen, helemaal niets van en is als de dood dat ze een virus binnenhaalt vanaf het moment dat ze haar email of browser opent. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.
19-04-2022, 13:22 door Anoniem
Wat een onzin reacties weer. Het is een keuze om het te gebruiken. Als je inlogt krijg je ook gelijk de vraag voor welke diensten je het zou willen gebruiken. Punt is wel, als je daar aangeeft dat je het wil gebruiken voor die diensten en bedrijven dan krijg je inderdaad geen post meer. Maar daar kies je dan zelf voor. Dan achteraf gaan lopen klagen dat je geen post meer krijgt...tja daar ben je zelf mee akkoord gegaan. En dat zit niet eens in de kleine Apple agreement contracten die je ook altijd gewoon accepteert, ze zijn er bij de overheid juist vrij transparant in.

Ik krijg altijd netjes een mail, en een push-bericht op mijn telefoon, als er een nieuw bericht klaarstaat. En dat is helemaal niet zo vaak, een paar keer per jaar. Super handig, geen stomme post meer die ik moet versnipperen en moet weggooien. Geen fysieke brief meer vol met mijn persoonlijke gegevens die kwijt kan raken, die men zo in zijn geheel bij het oud papier stopt etc.

Maar goed, blijkbaar moet men gewoon schoppen...dus tja... schop dan maar hier op dit forum. Het heeft alleen geen enkel nut om dat hier te doen.
20-04-2022, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem: Ik krijg altijd netjes een mail, en een push-bericht op mijn telefoon, als er een nieuw bericht klaarstaat.
Je hebt dus de app het hele jaar door aan staan en dat voor een paar berichtjes.

Moet je echt niet willen: https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.rijksoverheid.mbb.pub/latest.
21-04-2022, 09:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik krijg altijd netjes een mail, en een push-bericht op mijn telefoon, als er een nieuw bericht klaarstaat.
Je hebt dus de app het hele jaar door aan staan en dat voor een paar berichtjes.

Moet je echt niet willen: https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.rijksoverheid.mbb.pub/latest.

Ik gebruik een iPhone en die rechten heeft de app bij mij niet gevraagd en ook niet gekregen. En zoals zoveel apps, want zo werkt je mobiel nu eenmaal, draait deze op de achtergrond en mag hij mij berichten sturen. Zo mis je dus nooit een bericht en krijg je geen overbodig papier meer binnen die je ook nog weer eens goed (versnipperd) moet afvoeren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.