De Autoriteit Persoonsgegevens heeft vorig jaar zo'n 25.000 meldingen van datalekken ontvangen, zo laat de privacytoezichthouder vandaag in het jaarverslag over 2021 weten (pdf). Daarnaast kwamen er 19.000 klachten binnen van mensen over organisaties die hun privacy schenden. In 2020 ontving de AP nog zo'n 24.000 datalekmeldingen. Niet alleen ging het vorig jaar om meer meldingen, maar waren die volgens de toezichthouder ook meer impactvol.
De AP is naar eigen zeggen niet voldoende uitgerust om effectief te zijn als toezichthouder. Zo kon het slechts bij enkele honderden datalekmeldingen actie ondernemen, bijvoorbeeld door organisaties aan te spreken op hun werkwijze en hen te helpen deze te verbeteren. Of door een onderzoek te starten naar de mate waarin een bedrijf voldoende beveiligingsmaatregelen had getroffen.
Hoewel er vorig jaar meer datalekmeldingen binnenkwamen, nam het aantal privacyklachten af. In 2020 ging het om bijna 26.000 klachten tegenover 19.000 in 2021. De klachten gaan over organisaties die de AVG niet naleven. De Autoriteit Persoonsgegevens moet deze klachten behandelen, maar is naar eigen zeggen onvoldoende in staat om organisaties waarover wordt geklaagd aan te spreken op hun gedrag. Of om er door middel van onderzoek en handhaving voor te zorgen dat zij de AVG alsnog gaan naleven.
De toezichthouder komt nog met een apart rapport waar het ingaat op de ontwikkelingen op het gebied van datalekken in de afgelopen jaren. Vorig jaar legde de AP elf boetes op voor het overtreden van de AVG, een recordaantal. Onder meer de Belastingdienst, TikTok, UWV, Booking.com en de gemeente Enschede kregen een boete.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.