image

Belgische banken melden 25 miljoen euro schade door phishingaanvallen

woensdag 4 mei 2022, 09:39 door Redactie, 9 reacties

Vorig jaar hebben criminelen door middel van phishing 25 miljoen euro van Belgische bankklanten weten te stelen, zo meldt Febelfin, de overkoepelende organisatie van Belgische banken. Dit is een daling ten opzichte van 2020, toen er nog 34 miljoen euro door criminelen werd buitgemaakt.

Volgens Febelfin is de daling te danken aan betere monitoring van de banken, bewustzijnscampagnes onder het publiek en samenwerking tussen verschillende stakeholders. Wel stelt de koepelorganisatie dat er een belangrijke verschuiving plaatsvindt richting andere fraudevormen, zoals beleggings-, factuur-, hulpvraag- of kluisrekeningfraude, waarbij het slachtoffer wordt overgehaald om zelf geld over te maken.

De schade had nog veel hoger kunnen uitpakken. Ongeveer driekwart van alle frauduleuze overschrijvingen via phishing werd geblokkeerd of teruggevorderd. "25 miljoen euro is de netto buit, de effectief geleden schade, zonder de pogingen tot fraude meegerekend. Ongeveer 75 procent van deze frauduleuze – maar perfect ondertekende – overschrijvingen werd door de banken ongedaan gemaakt, zowel door ze tijdig te detecteren en te blokkeren als door de buitgemaakte bedragen terug te vorderen. Deze door de banken verhinderde fraudegevallen zijn niet opgenomen in het nettobedrag", stelt Febelfin.

Om het publiek te blijven waarschuwen voor phishing is er gisteren een nieuwe campagne gestart met de naam "Wees slimmer dan een phisher". Febelfin benadrukt dat eerdere campagnes met tips, zowel op sociale media als op tv en radio, een groot doelpubliek bereikten. "Maar het aantal fraudegevallen blijft hoog en dus is er nog werk aan de winkel."

Reacties (9)
04-05-2022, 10:19 door Anoniem
Merkwaardig dat ik hier rechts op de pagina nooit vacatures zie van banken. Maar goed, het is voor een bank ook gemakkelijker om de klant te melden dat die zelf dom is geweest en daar moet u het maar mee doen natuurlijk.
04-05-2022, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem: Merkwaardig dat ik hier rechts op de pagina nooit vacatures zie van banken. Maar goed, het is voor een bank ook gemakkelijker om de klant te melden dat die zelf dom is geweest en daar moet u het maar mee doen natuurlijk.
Als ik hier de gemiddelde reacties lees, verbaast mij dit eigenlijk niet!
04-05-2022, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem: Merkwaardig dat ik hier rechts op de pagina nooit vacatures zie van banken. Maar goed, het is voor een bank ook gemakkelijker om de klant te melden dat die zelf dom is geweest en daar moet u het maar mee doen natuurlijk.
Ja, de waarheid is hard om te horen, de schuld bij een ander leggen is makkelijker dan zelf bekennen, dat jij als enige fout zat.
04-05-2022, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem: Merkwaardig dat ik hier rechts op de pagina nooit vacatures zie van banken. Maar goed, het is voor een bank ook gemakkelijker om de klant te melden dat die zelf dom is geweest en daar moet u het maar mee doen natuurlijk.
Banken zijn al tientallen jaren bezig met computerveiligheid en hebben de personen die ze daarvoor nodig hebben al in dienst (waarschijnlijk intern opgeleid).
04-05-2022, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem: Merkwaardig dat ik hier rechts op de pagina nooit vacatures zie van banken. Maar goed, het is voor een bank ook gemakkelijker om de klant te melden dat die zelf dom is geweest en daar moet u het maar mee doen natuurlijk.

De advertentiekeuze is niet gecorreleerd aan de algemene voorwaarden van betaalproducten.
04-05-2022, 13:12 door Anoniem
Door Anoniem: Merkwaardig dat ik hier rechts op de pagina nooit vacatures zie van banken. Maar goed, het is voor een bank ook gemakkelijker om de klant te melden dat die zelf dom is geweest en daar moet u het maar mee doen natuurlijk.

Het gaat hier om phishing.
De beveiliging van de bank zelf zit daar voor niets tussen.

Wel doen banken een monitoring om verdachte transacties te blokkeren en een extra verificatie te vragen, maar er is ook wetgeving hierrond dat tegenhouden zomaar kan. Als de klant echt via de officiële app, na een melding over de mogelijk verdachte transactie, toch nog een gigantisch groot bedrag wil overmaken naar een wildvreemde rekening, dan mag de bank dat niet zomaar tegenhouden en dan is het inderdaad de verantwoordelijkheid van de klant.
04-05-2022, 14:04 door Briolet
Door Anoniem: Merkwaardig dat ik hier rechts op de pagina nooit vacatures zie van banken. …

Ik snap die negatieve reactie eigenlijk niet. Het brutto fraudebedrag bedroeg nml 100 miljoen. Zou je ook zo gereageerd hebben als de titel luidde: "Banken houden voor 75 miljoen euro aan frauduleuze transacties tegen.".
04-05-2022, 15:06 door Anoniem
We wilden graag een digitale samenleving,
meer en meer zie je de negatieve impact van deze
ontwikkeling.

Alles draait tegenwoordig om gedrag,controle,monitoring,
intussen zijn er privacy issues,hacks,beveiligings updates problemen
mensen raken hun geld kwijt door cybercrime wat alleen maar
meer wordt.

Ontmoedig de digitalisering,en keer terug
naar een samenleving door minder lots,smartsphones,
algoritmes,want we worden tegen elkaar opgezet,en keuren
elkaars gedrag af,er is veel meer negatieve energie
dan vroeger en stress door de digitale samenleving onstaan.

The Matrix
08-05-2022, 21:05 door Anoniem
Wees gerust de echte cijfers zijn nog veel hoger - want neemt men daar ook de afgewezen claims in op? Hoe vaak draait de bank de bewijslast niet om? Vaker dan u denkt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.