image

Webshops die gepersonaliseerd aanbod doen moeten klanten hierover informeren

vrijdag 27 mei 2022, 14:26 door Redactie, 2 reacties

Webwinkels en andere online partijen die klanten op basis van bijvoorbeeld klantgegevens of persoonlijke kenmerken een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten dit vanaf morgen verplicht melden. Vanaf 28 mei gelden namelijk nieuwe regels voor partijen die online producten en diensten aanbieden. Ook worden internetgebruikers beschermd die met persoonlijke gegevens voor een dienst betalen en zijn nepreviews niet meer toegestaan.

"Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen", zo stelt de Autoriteit Consument & Markt. Online marktplaatsen en online platformen moeten gebruikers vóór de aankoop ook informeren met wie zij zaken doen.

Bij het afnemen van een online dienst waarbij niet met geld maar met persoonlijke gegevens wordt betaald gaan de nieuwe consumentenbeschermingsregels ook gelden. Dit houdt in dat de gebruiker bijvoorbeeld dan ook recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft. Naast het plaatsen van nepreviews is vanaf morgen ook het geautomatiseerd aankopen van grote hoeveelheden tickets voor concerten of evenementen tegelijkertijd, bijvoorbeeld via ‘bots, om zo ingestelde limieten te omzeilen, niet meer toegestaan.

Reacties (2)
27-05-2022, 15:04 door Anoniem
Online marktplaatsen en online platformen moeten gebruikers vóór de aankoop ook informeren met wie zij zaken doen.

Bij het afnemen van een online dienst waarbij niet met geld maar met persoonlijke gegevens wordt betaald gaan de nieuwe consumentenbeschermingsregels ook gelden. Dit houdt in dat de gebruiker bijvoorbeeld dan ook recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft.
Dat geldt lijkt mij dus ook voor sociale mediabedrijven (die exploiteren platforms) wiens diensten je inderdaad met persoonsgegevens betaalt. Als ik dat goed zie betekent dat dat bedrijven als Facebook voortaan niet alleen met AP maar ook met ACM te maken hebben. ACM wordt niet belemmerd door de bepaling in de AVG dat de toezichthouder in het land van hun Europese hoofdvestiging de leiding over het onderzoek heeft (dat is Ierland, en Ierland is nogal terughoudend in optreden tegen de Amerikaanse bedrijven die ze binnen hebben gehaald om de Ierse economie uit het slop te krijgen).

Dit zou daarom wel eens een heel interessante ontwikkeling kunnen zijn.
28-05-2022, 11:07 door Anoniem
Maar wat is dan "een gepersonaliseerd aanbod"?
Dat ze je een paar producten laten zien die je eerder bekeken hebt op die site of die passen bij producten die je eerder
gekocht hebt? (maar waarbij niks speciaal voor jou is aangepast, bijvoorbeeld een korting ofzo)

Of bedoelen ze dan "u betaalt 499 voor dit ticket omdat het nu al de 3e keer is dat u kijkt wat het kost, en de vlucht
datum nu al volgende week is dus u vast wel een beslissing moet nemen. anderen krijgen het voor 449".
Want dat is wel nuttige informatie over een "gepersonaliseerd aanbod" natuurlijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.