Webwinkels en andere online partijen die klanten op basis van bijvoorbeeld klantgegevens of persoonlijke kenmerken een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten dit vanaf morgen verplicht melden. Vanaf 28 mei gelden namelijk nieuwe regels voor partijen die online producten en diensten aanbieden. Ook worden internetgebruikers beschermd die met persoonlijke gegevens voor een dienst betalen en zijn nepreviews niet meer toegestaan.
"Bedrijven die consumenten online een gepersonaliseerd aanbod doen, moeten de consument daarover informeren vóór de aankoop. Een aanbod kan bijvoorbeeld gepersonaliseerd zijn op basis van de gegevens van de consument, zoals zijn persoonlijke kenmerken, zoekopdrachten of eerdere aankopen", zo stelt de Autoriteit Consument & Markt. Online marktplaatsen en online platformen moeten gebruikers vóór de aankoop ook informeren met wie zij zaken doen.
Bij het afnemen van een online dienst waarbij niet met geld maar met persoonlijke gegevens wordt betaald gaan de nieuwe consumentenbeschermingsregels ook gelden. Dit houdt in dat de gebruiker bijvoorbeeld dan ook recht heeft op alle relevante informatie voorafgaand aan de aankoop en bedenktijd heeft. Naast het plaatsen van nepreviews is vanaf morgen ook het geautomatiseerd aankopen van grote hoeveelheden tickets voor concerten of evenementen tegelijkertijd, bijvoorbeeld via ‘bots, om zo ingestelde limieten te omzeilen, niet meer toegestaan.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.