image

Ziggo en VodafoneZiggo op vingers getikt voor niet volledig vrije modemkeuze

donderdag 2 juni 2022, 10:21 door Redactie, 23 reacties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Ziggo en VodafoneZiggo op de vingers getikt voor het niet overal aanbieden van een vrije modemkeuze. Iets dat sinds 28 januari verplicht is. In het geval van VodafoneZiggo is de vrije modemkeuze niet beschikbaar voor eindgebruikers in de vroegere UPC regio’s.

Om ervoor te zorgen dat de telecomprovider dit zo snel mogelijk verhelpt heeft de ACM een last onder dwangsom opgelegd van 12.500 euro per dag met een maximum van 500.000 euro. VodafoneZiggo dient deze last uiterlijk 1 juli 2022 te hebben uitgevoerd en de overtreding volledig te hebben beëindigd.

Er zijn volgens de ACM ook nog steeds gebieden waar Ziggo geen vrije modemkeuze biedt. "Ziggo overtreedt daarmee de regels die begin dit jaar zijn ingegaan", aldus de toezichthouder. Die heeft het bedrijf nu een last opgelegd om uiterlijk 1 juli 2022 aan de regels te voldoen, anders volgt daarna een dwangsom van 12.500 euro per dag met een maximum van 500.000 euro.

"Vrijwel alle internetaanbieders voldoen inmiddels aan de regels voor vrije modemkeuze", zegt ACM-bestuurslid Manon Leijten. "We hebben alleen geconstateerd dat het voor sommige klanten van Ziggo nog steeds niet mogelijk is om een modem of router van eigen keus aan te sluiten. Omdat we het belangrijk vinden dat iedereen die keuze heeft, hebben we in februari al aangekondigd dat we daar mogelijk handhavend tegen gaan optreden."

De regels voor vrije modemkeuze zijn bedoeld om innovatie en concurrentie op de markt voor eindapparaten te stimuleren. Ook wordt het volgens de ACM laagdrempeliger voor particulieren om naar een andere internetaanbieder over te stappen wanneer ze hun eigen modem kunnen blijven gebruiken.

Reacties (23)
02-06-2022, 10:42 door Anoniem
en dan verhoogd ziggoV volgend jaar de abo kosten met €7.50 ipv €2.50 en dan is het de klant die de dwangsom betaald.
02-06-2022, 10:45 door Anoniem
dit verhaal klopt in Rotterdam zuid op post code check bij ziggo geen vrije modem mogelijk.
02-06-2022, 10:58 door Anoniem
En de cookie muur?
02-06-2022, 11:24 door Anoniem
Het is een hele heisa om dit te doen, er zijn ook verschillende manieren, je kan er voor kiezen het Ziggo modem in bridge mode te zetten, je Ziggo modem wordt dan echt alleen een kabel modem en de router die je zelf koopt sluit je dan aan op de eerste poort en de andere poorten en wifi staan dan allemaal uit. Dit is nog de makkelijkste optie. Je kan ook zelf een modem / router combinatie aanschaffen die dan aan de Docsis 3.1 standaard moet voldoen, je hebt hoe dan ook te maken met de Ziggo klantenservice, ze moeten bepaalde MAC adressen voor je modem en voor telefonie aan de netwerkkant voor je in het systeem zetten. Met dat gemakkelijk overstappen moet ik het ook nog zien, ga je dan terug naar ADSL / VDSL of naar een aanbieder met glasvezel en ondersteund je eigen apparatuur dat dan allemaal?
02-06-2022, 11:32 door Anoniem
Door Anoniem: en dan verhoogd ziggoV volgend jaar de abo kosten met €7.50 ipv €2.50 en dan is het de klant die de dwangsom betaald.

Dan stap je toch over op de concurrent? Vrije markt toch?
02-06-2022, 11:53 door Anoniem
Tja UPC had het hele beveiligingssysteem opgebouwd rond gesloten standaards en zelf verhuurde apparatuur.
Casema had open systemen en je mocht je eigen apparatuur kopen en aansluiten.

Die twee gaan nu samen onder de naam Ziggo de markt op maar er is nog steeds veel uit de oude tijd over.
02-06-2022, 12:08 door Anoniem
Door Anoniem: En de cookie muur?
De ACM vind dat ze daar niet over gaan. En in tegenstelling tot de AP die er eigenlijk niet maar indirect toch wel over gaat, is de ACM niet verplicht om meldingen in behandeling te nemen.
02-06-2022, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: en dan verhoogd ziggoV volgend jaar de abo kosten met €7.50 ipv €2.50 en dan is het de klant die de dwangsom betaald.

Dan stap je toch over op de concurrent? Vrije markt toch?

Hahaha.. Ja, inderdaad. Vrije markt. Ik meen me te herinneren dat er een aantal jaren geleden rechters waren die vonden dat er voldoende keuze was en dat concurrentie niet nodig was, alleen voel ik me niet genegen om er moeite in te steken om na te pluizen hoe dat ook alweer precies zat.
02-06-2022, 12:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: en dan verhoogd ziggoV volgend jaar de abo kosten met €7.50 ipv €2.50 en dan is het de klant die de dwangsom betaald.

Dan stap je toch over op de concurrent? Vrije markt toch?
Alleen is die veelal een stuk duurder*, terwijl Ziggo al extreem prijzig is (met daarnaast een absurd slechte klantenservice, zij stevenen bijna de NS voorbij).

*en ja ik weet wanneer je perse 1 Gbit wil en enkel internet dat het elders wel goedkoper kan. Echter heb je die snelheid helemaal niet nodig.
02-06-2022, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: en dan verhoogd ziggoV volgend jaar de abo kosten met €7.50 ipv €2.50 en dan is het de klant die de dwangsom betaald.

Dan stap je toch over op de concurrent? Vrije markt toch?
Ja, erg lastig in veel gebieden. Of Ziggo of ADSL die door de grote afstand niet snel genoeg is, laat
staan dat er (nog) geen glasvezel aanwezig is.
02-06-2022, 13:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: en dan verhoogd ziggoV volgend jaar de abo kosten met €7.50 ipv €2.50 en dan is het de klant die de dwangsom betaald.

Dan stap je toch over op de concurrent? Vrije markt toch?

Hahaha.. Ja, inderdaad. Vrije markt. Ik meen me te herinneren dat er een aantal jaren geleden rechters waren die vonden dat er voldoende keuze was en dat concurrentie niet nodig was, alleen voel ik me niet genegen om er moeite in te steken om na te pluizen hoe dat ook alweer precies zat.

Gelukkig zie je tegenwoordig op steeds meer plaatsen glasvezel, wat een gelijkwaardige concurrent voor kabel is.
Dan heb je de keuze tussen Ziggo en KPN (of KPN als onderaannemer). En je kunt als je dat wilt volledig eigen
apparatuur gebruiken (niet dat dat verstandig is, maar sommigen willen dat nou eenmaal zo graag).

Ziggo merkt dit wel, die zitten nu in een krimp scenario (ieder kwartaal minder klanten).
02-06-2022, 13:43 door Anoniem
Voormalig UPC 20-50 eurocent jaarlijkse verhoging,
na de overname door ziggo 2,50 jaarlijkse verhoging
nu twee jaar geen verhoging gehad,maar nu in juli as wel verhoging
argumenten gestegen prijzen dankzij de oorlog

NLNU2022
02-06-2022, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: en dan verhoogd ziggoV volgend jaar de abo kosten met €7.50 ipv €2.50 en dan is het de klant die de dwangsom betaald.
Dat is uiteraard altijd het geval. Uiteindelijk worden de kosten opgebracht door degene die achteraan in de keten zitten.

Keerzijde is dat je als klant niet bij deze provider hoeft te blijven, je kan overstappen naar een andere provider. Concurrentie voorkomt dat partijen te gekke dingen doen (mits de markt geen monopolie is).
02-06-2022, 16:12 door Anoniem
Wat mij ook tegenstaat is dat je geen vrije DNS keuze hebt en dat de connectbox niet werkt als deze via een eigen NAT router loopt met afwijkend DNS. Ook dit is onderdeel van een vrije keuze. Ik zit in een oud gebied en kan ook het modem niet zelf in Bridge zetten als ik dat zou willen.
02-06-2022, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: Wat mij ook tegenstaat is dat je geen vrije DNS keuze hebt en dat de connectbox niet werkt als deze via een eigen NAT router loopt met afwijkend DNS. Ook dit is onderdeel van een vrije keuze. Ik zit in een oud gebied en kan ook het modem niet zelf in Bridge zetten als ik dat zou willen.
Dan bel je toch naar Ziggo of ze de modem in bridge mode zetten.
02-06-2022, 19:03 door Anoniem
Door Anoniem: Wat mij ook tegenstaat is dat je geen vrije DNS keuze hebt en dat de connectbox niet werkt als deze via een eigen NAT router loopt met afwijkend DNS. Ook dit is onderdeel van een vrije keuze. Ik zit in een oud gebied en kan ook het modem niet zelf in Bridge zetten als ik dat zou willen.

Ik geloof niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt. Heb je:
1. Aansluitpunt -> NAT router -> Connectbox
2. Aansluitpunt -> Connectbox -> NAT router

1. gaat sowieso niet werken

Hoezo geen vrije DNS keuze? Ik heb zelf jarenlang een connectbox gehad met daarachter een Pi-Hole. IPv6 uit laten schakelen via de klantenservice (vanwege den zeer beperkte instelmogelijkheden). De Pi-Hole ook ingesteld als DHCP server (uiteraard op de connectbox uit gezet). In de Pi-Hole aangeven welke upstream DNS resolver(s) je wilt gebruiken (bijvoorbeeld openDNS, Google, etc. etc.) Werkt als een tierelier.

Gelukkig heb ik inmiddels wel vrije modemkeuze bij Ziggo, dus gelijk een Fritz!Box aangeschaft. IPv6 doet het weer met de instellingen die ik wil.

Hopelijk komt bij jou ook snel vrije keuze.
03-06-2022, 11:06 door Anoniem
Na een keer of 5 onderhoud in het voormalig UPC gebied afgelopen maand met geregeld nieuw IP adres (en steeds de IP configuratie correcties die zo'n gaar dynamisch IP ISP netwerk afdwingt). hebben ze het nu met het laatste onderhoud voor elkaar, de DNS/routing vanaf WAN op zijn gat(achter bridged modem/losse router is de vraag enkel ipv4, krijg ipv6, met ipv4 routing, het onbetrouwbare ziggo ipv6 wil ik niet, krijgt dan wel IPv6+IPv4 routing, waarvan de toewijzing er steeds uit lijkt te klappen, dus dat werkt ook niet), kan ik backup/reset lopen troubleshooten wat er naar de cholera geholpen is bij een WAN op DHCP, want support geeft nul nuttige info.

T-mobile kom dr maar in met je glasvezel, dan kunnen we Ziggo EINDELIJK de deur uit trappen en hopelijk voorgoed afzwaaien, en als het dan even kan via Freedom internet, zodoende standaard met een vast IPv4+IPv6 https://newsroom.t-mobile.nl/freedom-internet-wordt-provider-op-glasvezelnetwerk-van-t-mobile-nederland/
Ben onderhand helemaal klaar met die schijt kabel ISP, met z'n alles inclusieve hoge kut prijzen met jaarlijkse verhoging ook al is de keuze internet only, de beroerde upload verhouding, ondermaatse modems met de beruchte verwerpelijke Intel chipsets, en dan nog even los gezien van het jarenlange gestuntel met die gare IPTV dienst van ze, want dat gebruik ik niet meer.
03-06-2022, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem: Na een keer of 5 onderhoud in het voormalig UPC gebied afgelopen maand met geregeld nieuw IP adres (en steeds de IP configuratie correcties die zo'n gaar dynamisch IP ISP netwerk afdwingt). hebben ze het nu met het laatste onderhoud voor elkaar, de DNS/routing vanaf WAN op zijn gat(achter bridged modem/losse router is de vraag enkel ipv4, krijg ipv6, met ipv4 routing, het onbetrouwbare ziggo ipv6 wil ik niet, krijgt dan wel IPv6+IPv4 routing, waarvan de toewijzing er steeds uit lijkt te klappen, dus dat werkt ook niet), kan ik backup/reset lopen troubleshooten wat er naar de cholera geholpen is bij een WAN op DHCP, want support geeft nul nuttige info.

T-mobile kom dr maar in met je glasvezel, dan kunnen we Ziggo EINDELIJK de deur uit trappen en hopelijk voorgoed afzwaaien, en als het dan even kan via Freedom internet, zodoende standaard met een vast IPv4+IPv6 https://newsroom.t-mobile.nl/freedom-internet-wordt-provider-op-glasvezelnetwerk-van-t-mobile-nederland/
Ben onderhand helemaal klaar met die schijt kabel ISP, met z'n alles inclusieve hoge kut prijzen met jaarlijkse verhoging ook al is de keuze internet only, de beroerde upload verhouding, ondermaatse modems met de beruchte verwerpelijke Intel chipsets, en dan nog even los gezien van het jarenlange gestuntel met die gare IPTV dienst van ze, want dat gebruik ik niet meer.
Wat heeft jouw gescheld nu met een modem keuze te maken?
03-06-2022, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem: *en ja ik weet wanneer je perse 1 Gbit wil en enkel internet dat het elders wel goedkoper kan. Echter heb je die snelheid helemaal niet nodig.

Dat zeggen dan altijd mensen die geen gigabit UP EN DOWN hebben...

Ik heb het nu een jaartje of 10 en ik vraag me altijd af hoe mensen het doen zonder, zeker wanneer ik bij Ziggo mensen over de vloer kom...

#1 heej, jullie DNS server doet het niet (ja, Ziggo DNS heeft de afgelopen 30 jaar nog nooit goed gewerkt)
#2 heej, mijn VPN verbreekt nu voor de 3de keer in een half uur (ja, die verbindingen zijn zo brak dat ze zelfs UDP pakketjes vermorzelen)
#3 heej, mijn backup van de foto's die ik zojuist genomen heb staan nog steeds in de queue (ja, de upload van Ziggo is dramatisch, dus het oploaden van 20 foto's genomen met een brakke iphone resolutie camera is al genoeg om de verbinding te choken van Ziggo)
#4 heej, mijn VOIP valt weg (ja, zie #2)
#5 heej, op 5m afstand van je modem heb ik al geen 5Ghz wifi meer?
#6 hoeveel betaal je hiervoor ?!?!?! daar heb ik dus wel 1Gbps up&down voor
#7 of ik korting heb op spook-factuur-vodafoon? nee, waarom zou ik dat willen?
#8 heb ik overal wifi ? nee, ik heb gewoon werkende 5G, iets wat ik nu ook weer ga gebruiken want die Ziggo bagger werkt niet.
03-06-2022, 13:06 door Briolet
"We hebben alleen geconstateerd dat het voor sommige klanten van Ziggo nog steeds niet mogelijk is om een modem of router van eigen keus aan te sluiten.

Ik vraag me af of dit de schuld van Ziggo is. Het lijkt me meer dat deze klanten een motorische beperking hebben om het stekkertje in de router te steken. Want technisch gezien hebben klanten van Ziggo altijd al de mogelijkheid gehad om een eigen router aan te sluiten.
03-06-2022, 18:28 door Anoniem
Door Anoniem: Na een keer of 5 onderhoud in het voormalig UPC gebied afgelopen maand met geregeld nieuw IP adres (en steeds de IP configuratie correcties die zo'n gaar dynamisch IP ISP netwerk afdwingt). hebben ze het nu met het laatste onderhoud voor elkaar, de DNS/routing vanaf WAN op zijn gat(achter bridged modem/losse router is de vraag enkel ipv4, krijg ipv6, met ipv4 routing, het onbetrouwbare ziggo ipv6 wil ik niet, krijgt dan wel IPv6+IPv4 routing, waarvan de toewijzing er steeds uit lijkt te klappen, dus dat werkt ook niet), kan ik backup/reset lopen troubleshooten wat er naar de cholera geholpen is bij een WAN op DHCP, want support geeft nul nuttige info.
Je hebt geen fix IP, dus ga dan niet zeuren dat je IP veranderd na onderhoud.

T-mobile kom dr maar in met je glasvezel, dan kunnen we Ziggo EINDELIJK de deur uit trappen en hopelijk voorgoed afzwaaien, en als het dan even kan via Freedom internet, zodoende standaard met een vast IPv4+IPv6 https://newsroom.t-mobile.nl/freedom-internet-wordt-provider-op-glasvezelnetwerk-van-t-mobile-nederland/
Ben onderhand helemaal klaar met die schijt kabel ISP, met z'n alles inclusieve hoge kut prijzen met jaarlijkse verhoging ook al is de keuze internet only, de beroerde upload verhouding, ondermaatse modems met de beruchte verwerpelijke Intel chipsets, en dan nog even los gezien van het jarenlange gestuntel met die gare IPTV dienst van ze, want dat gebruik ik niet meer.
Als er een ISP momenteel slecht aangeschreven is, is het wel TMobile.
Er zijn trouwens ook maar weinig kabelmodems die zonder de puma chipset werken en enterprise ready zijn.
04-06-2022, 16:09 door _Martin_
Wat is nu precies het voordeel van de vrije modemkeuze? Ik heb hier gewoon een Fritz!Box via de ethernetpoort aangesloten op de Ziggo-modem. Bridge-mode is dan ook eigenlijk niet eens nodig. Het nadeel van enkel een eigen modem gebruiken, is dat je òf een modem hebt voor DSL òf een modem voor glasvezel nodig hebt. Je bent daarmee meteen een stuk minder flexibel.

Hier laatst een ander modem van Ziggo geplaatst en het was slechts een kwestie van het ethernetstekkertje in de nieuwe modem prikken om de boel weer draaiende te krijgen.
04-06-2022, 20:13 door Anoniem
Door _Martin_: Wat is nu precies het voordeel van de vrije modemkeuze? Ik heb hier gewoon een Fritz!Box via de ethernetpoort aangesloten op de Ziggo-modem. Bridge-mode is dan ook eigenlijk niet eens nodig. Het nadeel van enkel een eigen modem gebruiken, is dat je òf een modem hebt voor DSL òf een modem voor glasvezel nodig hebt. Je bent daarmee meteen een stuk minder flexibel.

Hier laatst een ander modem van Ziggo geplaatst en het was slechts een kwestie van het ethernetstekkertje in de nieuwe modem prikken om de boel weer draaiende te krijgen.
Mensen, die klagen over het stroomverbruik van een bepaalde modem/router, maar thuis wel tig systemen hebben draaien.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.