De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een campagne gestart om ouderen veiliger op internet te laten zoeken. Ouderen weten namelijk niet altijd dat het bovenste zoekresultaat niet altijd te vertrouwen is. Uit onderzoek van ouderenbond ANBO en de ACM blijkt dat één op de drie 65-plussers niet weet dat bedrijven betalen om bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen.
Verder zegt bijna veertig procent van de 65-plussers dat ze het moeilijk vinden om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat. Een kwart zegt niet te kijken of het zoekresultaat een advertentie is of niet. Wel geeft ruim de helft van de respondenten aan dat ze risico’s zien in het aanklikken van advertenties.
"Terwijl veel consumentenproblemen beginnen met een online zoekactie en het aanklikken van een advertentie die leidt naar een onbetrouwbare partij", aldus de ACM. In de campagne waarschuwt de toezichthouder dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is. De bovenste zoekresultaten zijn volgens de ACM meestal advertenties en daarmee niet altijd het beste aanbod voor internetgebruikers.
"“Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online informatie kunnen zoeken. Deze campagne is erop gericht om advertenties te herkennen naast de andere zoekresultaten. Zeker als je snel iets nodig hebt, is het belangrijk om goed te kijken, te vergelijken en dan zorgvuldig te kiezen. Daarmee kun je voorkomen dat je terecht komt bij een onbetrouwbare partij en achteraf een onverwacht hoge rekening krijgt", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.
De ACM ontvangt naar eigen zeggen geregeld meldingen van mensen die via een advertentie terecht kwamen bij een onbetrouwbare partij als zij een bedrijf voor een spoedklus zochten of een document of toeslag bij de overheid aanvroegen. "Deze advertenties zijn een risico voor kwetsbare consumenten die digitaal minder vaardig zijn, zoals sommige ouderen", zo waarschuwt de toezichthouder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.