Door Anoniem: Geacht forum. Ik heb een paar maanden geleden een server gecancelled wegens pruts firma (nog niet een kleintje ook).
Zonder maar een seconde te vragen waarom ik daar dan gillend ben weggelopen, en met een al ruimschoots uitgezeten eerste periode daar, blijft men maar fucturen sturen. Ik heb al direct gemeld dat dat ten onrechte is. Waarop ook is geantwoord, ofwel het is ontvangen. Maar erop ingegaan is er niet. Typisch plaat voor de kop verhaal.
Nu kreeg ik gisteren een email dat ze de boel gaan overdragen aan een incasso bureau. Wat op zich wel prettig zou zijn, want misschien zit daar dan wèl iemand die kan lezen en schrijven. Anderzijds vraag ik me af, màg zo een firma wel zomaar zulke gevoelige informatie zomaar doorgeven aan zo een bureau van een paar ex-discotheek portiers en twee afgekeurde taxi-chauffeurs? Het zou natuurlijk wel ergens in verborgen voorwaarden onder de klik gestaan kunnen hebben, maar dan nog. Dat zelfde doen de grote internetsites al jaren, maar die hangen toch ook mooi wegens AVG schedingen en worden vet beboet. De AVG is zeker van toepassing want die bare metal server had ik privé geleasewebt (ja die eikels dus). Volgens mij telt dan de AVG helemaal!
Ja natuurlijk mag dat.
Verwerker, verwerkingsovereenkomst, gerechtvaardigd belang.
Niet lullen en de AVG proberen te gebruiken om onder je verplichting uit te komen.
Aangezien je hier al roept dat je voorwaarden niet gelezen hebt en alleen maar vind dat je enorm gelijk hebt omdat het bedrijf kut is - kans is groot dat je helemaal geen gelijk hebt qua betalingsverplichting.
Incassobedrijf mag alleen maar zeuren - maar als ze doorpakken en dagvaarden betaal je gewoon de kosten, de incassokosten en de procedure .
Voor wat betreft je vooroordeel over incassobedrijven - een deel ervan is gewoon de frontdesk van een deurwaarderskantoor. "Incasso en deurwaarderskantoor "bla bla BV" staat er dan in de brieven - en heeft dan een vrij goede praktische kennis van rechten en plichten .
Als stevig zeuren per brief niet helpt is de volgende optie (en naaste afdeling) die hun opdrachtgever mag kiezen dat ze dagvaarden - en met een vonnis in de hand trekken ze het geld - en hun eigen betaling - zeker binnen.
Zomaar een speculatie - je hebt een jaarcontract, en denkt dat je dat ook in het eerste jaar op maandbasis mag opzeggen. Nope, dat hoeft een leverancier helemaal niet te bieden. (Wet van Dam - per maand opzegbaar NA de eerste stilzwijgende verlenging).
Ben je een bedrijf(je) (Vof, eenmanszaak) - dan heb je dat recht op die basis ook niet.
Tip : ga je contract goed lezen, ga de algemene voorwaarden die je lekker hebt weggeklikt goed lezen, ga dan eens wat googlen op rechten van opzegging voortijdige beeindiging, in gebreke stelling etc , en trek DAARNA misschien een grote broek aan over "geen cent meer" .
Als je vindt dat de service niet voldeed - als je de toko niet in gebreke gesteld hebt, met een termijn om het te herstellen - dan was de service, juridisch gezien, helemaal niet slecht.
Alleen maar - achteraf - roepen "ja ik ging weg omdat het slecht was en daarom hoef ik niet meer te betalen" - als de leverancier dat niet erkent en stelt dat ze geen kans gekregen hebben om je klacht op te lossen - hebben ze juridisch helemaal gelijk en moet jij gewoon je contractuele verplichtingen volgen.