Door Anoniem: Het is wel degelijk onderhevig aan de AVG.
AVG gaat over alle digitale verwering van persoonsgegevens.
Artikel 2 Materieel toepassingsgebied 1
.Deze verordening is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking, alsmede op de verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
Als ik het zo lees worden deze beelden bekeken vanuit de handhavingstaak en dan is het geen AVG maar Wpg.
Dit is een separaat privacy regime met eigen regels.
Je doelt waarschijnlijk op de Wet politiegegevens (en niet op de Wet publieke gezondheid - Wpg). Jouw idee lijkt me onjuist. Het zou natuurlijk vreemd zijn als NS de AVG zomaar opzij kon schuiven door te zeggen: "Ja maar ik doe het om te handhaven." De NS is namelijk niet de politie. Ook Boa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) die in dienst zijn van NS, vallen niet onder de Politiewet.
Waarschijnlijker is dat NS vindt dat er geen persoonsgegevens worden verwerkt omdat de betreffende medewerkers alleen "kijken" naar beelden die toch al door beveiligingscamera's worden geregistreerd. Je ziet hier dus het plaatsvinden van function creep. Oorspronkelijk werd er gezegd: we verzamelen de beelden alleen en bewaren ze maar kort, en ze worden alleen bekeken als zich ergens een incident heeft voorgedaan. Het doel is het faciliteren van opsporing indien zich een incident heeft voorgedaan. Na zoveel uur worden de beelden automatisch gewist. Maar nu - en dat is de function creep - worden diezelfde beelden opeens ook gebruikt voor een nieuw doel, namelijk om "live" mee te kijken.
Waarschijnlijk is hiervoor een aanpassing nodig van de algemene voorwaarden die NS aan treinreizigers oplegt, omdat in die voorwaarden tot nu toe (voor zover mij bekend) niet was opgenomen dat het doel van de camera's ook het "live meekijken" was. Of was dat zg. nieuwe doel al wel stilletjes opgenomen in die voorwaarden? In dat geval zou er sprake zijn van iets wat NS al langer van plan was, maar waarvoor NS alleen nog een geschikte aanleiding zocht. Er zou in dat geval sprake zijn van "function creep by design", d.w.z. vooraf beraamde function creep.
Hoe dan ook, er is hier wel degelijk sprake van verwerking van persoonsgegevens, namelijk de camerabeelden die digitaal worden verwerkt. Van belang is dat het doel waarmee ze worden verwerkt, nu kennelijk is uitgebreid, en nu ook "preventief live meekijken" behelst.
Wat daar "preventief" aan is, is me niet duidelijk. Want de meekijkers kunnen het pas zien als het al gebeurt. Waarschijnlijk is de bedoeling om een "afschrikkend effect" te bewerkstelligen. Maar dat is slecht onderbouwd. Immers, als de beelden eerder ook al geregistreerd werden, is het niet duidelijk waarom het "live meekijken" een afschrikwekkend effect zou veroorzaken. Staan er handhavingsambtenaren klaar om eventuele daders in te rekenen zodra die willen uitstappen, als er "live meekijkend" een incident is geconstateerd?
Maar waarom zou een meldingsapp in dat geval niet voldoende zijn? Met zo'n app kan immers ook worden bewerkstelligd dat handhavers gewaarschuwd kunnen worden - en dan zonder dat onschuldige passagiers worden bespioneerd. Er is dan strijd met het subsidiariteitsbeginsel in combinatie met het beginsel van doelbinding, als je uitgaat van het oorspronkelijke doel van de camera's.
Ik vraag me ook af of er op de perrons waar deze treinen vertrekken, waarschuwingsbordjes staan: "De coupé's in de treinen die vanaf dit perron naar bestemming X vertrekken, worden live en real-time geobserveerd". Dat is wel nodig ter bescherming van de privacy van onschuldige passagiers.
Niet dat dat veel uitmaakt. Ga er maar van uit dat rechters het allemaal wel best zullen vinden. Nederlandse rechters hebben in mijn ervaring altijd of bijna altijd een zware vooringenomenheid ten gunste van overheid en grote bedrijven, als die gegevens willen verwerken. Camera's die ons overal bespieden, zijn inmiddels zodanig genormaliseerd dat geen rechter serieus zal willen onderzoeken of zo'n camera nu echt nodig is. En als NS dan met die persoonsgegevens "iets extra's" wil doen, dan vinden onze rechters dat ook wel best, dat noemen ze dan "proportioneel" en daarmee is de kous voor hen af.
NS weet dat, en weet dus dat het niet nodig is om hun actie juridisch geheel kloppend te maken. NS weet van te voren dat het vervoerbedrijf juridisch gedekt zal worden door behulpzame rechters.
M.J.