image

"Kabinetsplan voor rekeningrijden stuit op privacybezwaren"

donderdag 30 juni 2022, 11:33 door Redactie, 25 reacties

Het kabinet werkt aan een plan om rekeningrijden in 2030 in te voeren, maar dit stuit op praktische en privacybezwaren, zo laat De Telegraaf vandaag weten. De krant meldt op basis van bronnen dat er wordt gewerkt aan een systeem dat automobilisten voor elke afgelegde kilometer laat betalen. Daarbij zouden zowel alle gereden kilometers in Nederland als in het buitenland in rekening kunnen worden gebracht.

Hoe de overheid gaat bijhouden hoeveel kilometers iemand heeft gereden is nog de vraag. Daarvoor liggen volgens De Telegraaf verschillende opties op tafel. Zo zou de RDW bij de apk-keuring de nieuwe kilometerafstand kunnen registeren, maar loopt dit tegen praktische bezwaren aan. Een andere optie is het gebruik van een real-time registratie via kastjes in de auto of de mobiele telefoon, maar dit stuit op privacybezwaren.

Het gebruik van camera's langs de weg om gereden kilometers bij te houden is ook geen ideale oplossing, mede omdat niet langs alle wegen in Nederland camera's staan. Naar verluidt zou het kabinet de eerste plannen voor rekeningrijden morgen uit de doeken doen.

Reacties (25)
30-06-2022, 11:48 door Anoniem
Alsof de overheid zich stoort aan 'privacy'...
Het gaat gewoon weer gebeuren. En we accepteren het Chinese model. Over 20 jaar vraagt men zich af hoe 'we' nu zo vreselijk stom hebben kunnen zijn.
30-06-2022, 11:58 door Anoniem
Rekening rijden in buitenland ? Mogen andere landen dan ook in Nederland tol gaan heffen ? Dit voorstel slaat nergens op; in het buitenland gaat onze regering hier niet over.
30-06-2022, 12:24 door DDK
Mijn grootste zorg is dat een dergelijke registratie via ICT zal plaatsvinden, in welke vorm dan ook. De combinatie van ICT & Politiek zijn "niet heel solide"; dat is in een aantal gevallen aantoonbaar geen goede combinatie..

Ik vind het ook opmerkelijk dat er wordt aangegeven dat dit gaat gebeuren, maar niemand weet hoe? Is er geen vooronderzoek gedaan of wordt er nu maar iets geroepen in de hoop dat het probleem zichzelf oplost ? Proefballonnetje ?
30-06-2022, 13:02 door Anoniem
Het is heel goed mogelijk om anoniem tol te heffen.

Cryptograaf David Chaum heeft dat met zijn DigiCash protocol ongeveer 30 jaar geleden aangetoond. Zelfs Rijkswaterstaat was initieel geinteresseerd. Maar die koos toch voor kentekenscanners.

Gezien de eis van privacy-by-design zou Digicash nu toch wel de voorkeur genieten.

Zie: https://www.mail-archive.com/cryptography%40c2.net/msg00564.html
30-06-2022, 13:21 door Anoniem
En zo komt er nog een controle maatregel bij. We gaan mooi richting de totalitaire technocratie. Ze pakken alleen de praktische bezwaren aan en knallen het door je strot! Gelukkig is onze overheid goed in het uitvoeren van IT projecten.
30-06-2022, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem: Alsof de overheid zich stoort aan 'privacy'...
Daar dacht ik nou ook meteen aan.
30-06-2022, 14:28 door Anoniem
Iemand rekende voor dat de 2,5 euro benzine voornamelijk bestaat uit belastingen.
Haal je alle heffingen, milieuheffingen, kwartjes van Kok en de BTW weg, dan houd je € 0.97,= per liter over dat je moet betalen aan de pomp voor euro-95. Die belastingen gaan niet naar dat door links-uitgedacht-milieu, maar verdwijnt volgens de minister (Kaag) in de pot Algemene Middelen.

Maar u denkt nog niet voldoende belasting te hebben betaald? Vergissing hoor: als automobilist word je gewoon finaal door de citroenpers van de overheid uitgeperst, want er komt NOG een belasting aan: het REKENING-RIJDEN!!
30-06-2022, 14:29 door Anoniem
mmmmmmmmmmmm.
We passen de wet aan. Opgelost.
30-06-2022, 14:31 door Anoniem
Vroeger kon ik als oudere nog een stukje autorijden en autorijden vond ik echt leuk, maar sinds de bizarre woekerprijzen aan de pomp kan ik niet meer naar buiten. Ik heb namelijk huisarrest gekregen van meneer Rutte uit den haag. En nou krijgen we dus dit weer (rekeningrijden) over ons heen. Het is gewoon niet leuk meer.
30-06-2022, 14:37 door Anoniem
Rekeningrijden is niet het doel. Het is de doel dat zo een kastje in je wagen zit en straks je CO2-uitstoot wordt bijgehouden.
30-06-2022, 15:11 door Anoniem
Waarom nog een auto?,

Straks is het auto-delen of je bezit geen auto meer,
en er word voor jou gezorgd en er word voor jou gedacht.

No eigen creativiteit,No self repair (right to repair) You own Nothing)

Een auto die jou gedrag vastlegt,je gedrag in data opgeslagen/ shared,met verzekeringen,techbedrijven
en dat je meer,bekeken en geanalyseerd bent in je straks aluminium electrisch voertuig.
Oh ja niet vergeten er komt nog rekening rijden bij.

We maken alles duurder,we maken alles moeilijker,we zorgen ervoor
dat je niet eeen examinator nodig hebt voor je afrijden maar dat het nu moet
worden beoordeelt door twee examinatoren,kort om we maken de flessen hals
langer en dichter om uiteindelijk langzamer en veel duurder uit tot jou doel te mogen komen en dat is het
verkrijgen van je rijbewijs.

Het plastic pasje wat straks geen fuck meer voorstelt want je mag steeds minder in nederland,
maar moeten meer.

NLNU2022
30-06-2022, 15:45 door Anoniem
Mischien kan de overheid een 5g netwerk optuigen, het echte 5g met uiterst preciese locatiebepaling.... Het is maar een idee...
30-06-2022, 15:53 door Anoniem
Waarom vinden we dit steeds zo'n probleem bij auto's, maar is het in het OV ok? Translink perkt de anonieme ov-chipkaart steeds verder in, zonder dat daar ooit ophef over is.
30-06-2022, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom vinden we dit steeds zo'n probleem bij auto's, maar is het in het OV ok? Translink perkt de anonieme ov-chipkaart steeds verder in, zonder dat daar ooit ophef over is.

Wil je het echt weten? Omdat er genoeg autorijders zijn om een Tweede Kamerverkiezing eventueel een andere wending te geven.

Heel cru gezegd, als je merkt dat de overheid niet naar je luistert, weet je dat je geen machtsfactor van betekenis meebrengt.
30-06-2022, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom vinden we dit steeds zo'n probleem bij auto's, maar is het in het OV ok? Translink perkt de anonieme ov-chipkaart steeds verder in, zonder dat daar ooit ophef over is.

Wil je het echt weten? Omdat er genoeg autorijders zijn om een Tweede Kamerverkiezing eventueel een andere wending te geven.

Heel cru gezegd, als je merkt dat de overheid niet naar je luistert, weet je dat je geen machtsfactor van betekenis meebrengt.

En nog een factor. De meeste ministers en parlementariers zijn autorijders. Zij ervaren de pijn niet en die is daardoor voor hun onvoorstelbaar. Datzelfde fenomeen zie je bij de gasbevingen, de toeslagenaffaire, en andere zaken.
30-06-2022, 17:19 door abj61
Door Anoniem: Het is heel goed mogelijk om anoniem tol te heffen.

Cryptograaf David Chaum heeft dat met zijn DigiCash protocol ongeveer 30 jaar geleden aangetoond. Zelfs Rijkswaterstaat was initieel geinteresseerd. Maar die koos toch voor kentekenscanners.
Benelux tunnel jaren '70 : kontant geld (1 gulden?) in de automaat gooien.
30-06-2022, 17:38 door Anoniem
Ze willen graag dat je inlogt in je auto, simpel.
30-06-2022, 18:27 door Anoniem
De term ‘kilometerheffing’ is misleidend.
Een kilometerheffing betalen we al dmv accijns.

Wat ze bedoelen is een tijd en/of locatie heffing of piekurenheffing.
30-06-2022, 18:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar u denkt nog niet voldoende belasting te hebben betaald? Vergissing hoor: als automobilist word je gewoon finaal door de citroenpers van de overheid uitgeperst, want er komt NOG een belasting aan: het REKENING-RIJDEN!!
Op zich is dat wel goed, want anders worden degenen die electrisch rijden niet belast. Dat is even leuk als stimuleringsmaatregel, maar uiteindelijk zullen zij toch ook eerlijk moeten meebetalen.
Het enige wat even onzeker is, is of bij de invoering van rekeningrijden ook daadwerkelijk de andere belastingen zullen worden verminderd. Daar zullen vast wel allerlei redenen voor verzonnen worden om dat niet te doen.
01-07-2022, 08:48 door Anoniem
Net als bij het stikstofprobleem werd er al ver in de vorige eeuw over rekeningrijden gesproken.
Oplossingen voor problemen worden in Nederland wel bedacht maar nooit uitgevoerd.
01-07-2022, 10:23 door Anoniem
Door Anoniem: Net als bij het stikstofprobleem werd er al ver in de vorige eeuw over rekeningrijden gesproken.
Oplossingen voor problemen worden in Nederland wel bedacht maar nooit uitgevoerd.
Soms is dat ook wel goed. Ik was toevallig werkzaam bij een bedrijf wat wel wilde inschrijven voor die 1e versie en ik
kan me de discussies nog wel herrinneren.... "dat zou 4GB data per dag opleveren, dat is totaal onhaalbaar!".
Ook dacht men toen nog aan transponders in iedere auto die uitgelezen zouden moeten worden door portalen op
strategische plekken. Foeilelijke portalen, met grote constructies eraan om voldoende lokaal EM veld te maken om
die dingen op afstand van voeding te voorzien en er mee te communiceren.
Maar goed dat die vorm nooit is doorgegaan, want het zou geleid hebben tot "tolwegen" ipv een eerlijke verdeling van
kosten over het hele wegennet, en het zou erg duur geworden zijn waardoor er weliswaar hetzelfde "sturende" effect
zou zijn, maar geen netto opbrengsten.
Dan was even wachten tot de techniek wat verder is toch wel een goed idee.
01-07-2022, 11:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom vinden we dit steeds zo'n probleem bij auto's, maar is het in het OV ok? Translink perkt de anonieme ov-chipkaart steeds verder in, zonder dat daar ooit ophef over is.

Wil je het echt weten? Omdat er genoeg autorijders zijn om een Tweede Kamerverkiezing eventueel een andere wending te geven.

Heel cru gezegd, als je merkt dat de overheid niet naar je luistert, weet je dat je geen machtsfactor van betekenis meebrengt.

En nog een factor. De meeste ministers en parlementariers zijn autorijders. Zij ervaren de pijn niet en die is daardoor voor hun onvoorstelbaar. Datzelfde fenomeen zie je bij de gasbevingen, de toeslagenaffaire, en andere zaken.

Er is op zich wel ophef over geweest: https://www.privacyfirst.nl/aandachtsvelden/mobiliteit/item/1155-rechtszaak-over-privacy-anonieme-ov-chipkaart.html. Het ligt nu bij het Europese mensenrechtenhof. Maar dat is niet genoeg. De surveillance-technocraten drammen door, zowel met surveillance in het OV als met auto´s. Al die mensen die denken "Dan ga ik wel met de auto" steken hun kop in het zand. Met auto's gebeurt het linksom of rechtsom ook, de technocraten blijven het proberen, stukje bij beetje, zoals de Russen meter voor meter in de Donbas optrekken waarbij alles wordt gesloopt. Pas als een meerderheid van de bevolking beseft dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en daar allemaal last van hebben/krijgen, ontstaat er misschien genoeg druk om dat tegen te houden. Alleen: hoe verander je een volk van struisvogels in een volk van "Oekraïners" die zichzelf serieus gaan verdedigen?
01-07-2022, 16:11 door Anoniem
en dan wil de overheid (CBS) ook nog toegang tot de OV-chip. Als er teveel mensen de auto laten staan en geen hoge rekening hebben van het rekening rijden wordt het tijd om de 50ct van Kaag in te voeren op het gebruik van de ov-chip ;-)
04-07-2022, 13:36 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom vinden we dit steeds zo'n probleem bij auto's, maar is het in het OV ok?
In het OV is het ook niet OK. Er is een reden dat ik OV sinds een aantal jaren weiger. Die 3x dat ik er niet aan ontkwam: cash betaald kaartje en niet uitchecken.
04-07-2022, 20:19 door eduardEtc
Door Anoniem: Het is heel goed mogelijk om anoniem tol te heffen.

David Chaum heeft dat met zijn DigiCash protocol ongeveer 30 jaar geleden aangetoond. Zelfs Rijkswaterstaat was initieel geinteresseerd. Maar die koos toch voor kentekenscanners.

Gezien de eis van privacy-by-design zou Digicash nu toch wel de voorkeur genieten.

Zie: https://www.mail-archive.com/cryptography%40c2.net/msg00564.html

DigiCash BV is opgericht 1990 met een opdracht van Rijkswaterstaat voor het ontwikkelen van een digitaal betaalsysteem voor rekeningrijden. David Chaum heeft de toenmalige minister ervan overtuigd dat zijn "blind signature" protocol anoniem electronisch geld maken kan. Dat deed hij ondermeer aan de hand van een prototype dat door een stel studenten van de TUE was geprogrammeerd.

De bezorgdheid over privacy was er toen ook net zo hevig als nu, en David ook de minister een uitweg. Twee en een half miljoen gulden had ze daar voor over plus geld voor project toezicht en TNO om de boel te beoordelen.

De eerste versie van e-cash die DigiCash in 1991 opleverde kom binnen 100 ms een anonieme digitale betaling doen met electronisch geld dat op een smartcard was opgeslagen.

Anoniem betalen is privacy-by-design, er is helemaal geen registratie nodig, en er komt gewoon geld binnen.

Inmiddels is er een veel efficiënter protocol voor razendsnel anoniem betalen. Kennelijk weet de minister niet dat bestaat.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.