Door Quink: Past precies in het neo-liberale beleid dat Nederland al 30 jaar teistert:
Maak daar maar 40 jaar van, Lubbers zat al in die hoek.
gebruik van commerciële partijen door de overheid.
Van het UWV (Uitkeringsorgaan Werknemers Verzekeringen)
Daar sla je de plank mis. UWV is een zelfstandig bestuursorgaan. Als inkomsten hebben ze premies (voor de diverse werkgeversverzekeringen) en rijksbijdragen, en een kleine post "overigen" waar geen commerciële activiteit in te ontwaren valt.
Dat een regionaal politiecorps voor Whatsapp kiest zal komen omdat nou eenmaal veel mensen dit gebruiken. Dat is het netwerkeffect dat sociale mediaplatforms zo groot helpt maken.
Ik vind al sinds ruim voor die platforms bestonden dat bedrijven, overheden en individuele mensen niet zouden moeten "standaardiseren" op een of andere leverancier maar op open standaards die door meerdere partijen geïmplementeerd worden of in ieder geval kunnen worden, en waar ook vaak een open source-implementatie van zal bestaan. Denk aan HTTP(S), HTML, MIME, SMTP etc, etc, etc. Het internet is groot geworden door open standaards, en
pas toen dat een succes werd stortten commerciële partijen zich erop die gesloten "standaards" aan de man gingen brengen.
Het is doodzonde dat die commerciële partijen daarin geslaagd zijn. Dat is gelukt omdat ze een hoop geld kunnen steken in dingen die cool en gelikt overkomen en in marketing. Dat een keuze die minder cool en gelikt lijkt wel eens een betere keuze kan zijn als je het grote plaatje en de lange termijn bekijkt is aan heel veel mensen niet uit te leggen. En omdat al die mensen kiezen voor dingen als Whatsapp krijg je een netwerkeffect dat maakt dat menigeen Whatsapp wel zal moeten gebruiken om al die mensen te bereiken. Dat is dat netwerkeffect.
Ik zie hier indirect wel effect van neoliberaal beleid: de overheid heeft zich lang niet voldoende sterk gemaakt voor open standaards (want de markt lost het wel op) en dat heeft ongetwijfeld bijgedragen aan het ontstaan van deze situatie. Maar de keuze van dit politiecorps voor Whatsapp zal geen "laten we kiezen voor een commerciële partij want dat is beleid" zijn geweest maar eerder "laten we kiezen voor iets waarmee we zo veel mogelijk mensen zo makkelijk mogelijk kunnen bereiken". En dan wint het netwerkeffect.