/dev/null - Overig

Creativiteit en right to repair

22-08-2022, 16:36 door Anoniem, 20 reacties
Vandaag weer een typisch voorbeeld:

"Schoenmakers stoppen", want sneakerdragers komen niet langs.

Steeds meer ambachten verdwijnen,
ga maar programmeren is het motto en onze huidige vrijheden en privacy die
verder onder druk komen te staan.

Dit is weer een goed voorbeeld waar
dat ambachten verdwijnen,en creativiteit en"right to repair" verder onder druk komen te staan.

Zoals we weten is het straks alleen nog maar nieuw kopen
of forse bedragen voor onderdelen als het stuk is
i.p.v repareren.

Maar dat je het alleen nog maar mag gebruiken.

You own nothing!

Waarom nog ontevreden programmeren,met
in het achterhoofd dat je hiermee de vrijheden van de samenleving
verder onder druk zet.

Open source

Wordt een programmeur,en ga anders programmeren
en software schrijven om de vrijheden en privacy terug
te brengen naar de devices,hardware,software die we tegenwoordig gebruiken,
en waar programmeurs weer blij van worden een omslag is hard nodig.

The Matrix
Reacties (20)
22-08-2022, 18:27 door Anoniem
Dingen veranderen. Het feit dat je een commentaar op een website intypt bewijst dat je meedoet aan in ieder geval sommige veranderingen. Het zit er dik in dat je niet op klompen loopt, wel eens boodschappen doet in een supermarkt, auto rijdt, noem maar op. Allemaal veranderingen waar je aan mee hebt gedaan en die hele bedrijfstakken de kop hebben gekost. Je bent daarmee zelf deel van het probleem. Vraag je eens af of je selectieve verontwaardiging over sommige veranderingen niet een beetje wringt in dat licht.
22-08-2022, 19:39 door Anoniem
Het zal niet bevorderd worden, naar ik verwacht. Alles wat het domhouden van de massa's, sturen middels bepaalde educatieve (voor)programmering en automatiseren kan bevorderen, dus ook via geaugmenteerde toevoegingen, daar zal op aangestuurd worden.

Wearables internaliseren, chippen, IoT verbinden met IoH. We gaan naar een generatie die het chippen van kinderen adviseerbaar zal achten.

Ik wil ook liever een betere privacy, gegarandeerde anonimiteit waar het mijn menings- en mijn infogaring betreft, Google hoeft niet over iedere schouder mee te kijken en daarom ook NSA en Homeland Security niet alles te surveilleren. Hooggradige encryptie voor elke wereldburger.

Maar dat schijnt roeien tegen de richting der geprefereerde stroom in. Maar goed MATRIX dat je er aandacht voor vraagt. Ik vind je dus geen wap of verkeerde activist. Ze zullen beweren dat er een stille meerderheid tegen is, zoals met alle huidige plannetjes, die ons zullen gaan opbreken.

Eigenlijk wil ik niet weg van een wereld waar ieder zich senang kan voelen of zou moeten voelen. Jij denk ik ook en met ons ontelbaar vele wereldburgers, die weg willen van vijanden van de mensheid en/of menselijkheid.

#observator
22-08-2022, 20:11 door Anoniem
Maar alle verandering is geen verbetering, of spreekt anoniem van 18:27 als lid van de stille meerderheid ter ondersteuning van wat overheid en pers dienen te vertellen? En achteraf wisten we ook niet dat kolentreinen weer voorang gingen krijgen op personentreinen in Duitsland vanwege een voor de burger verkeerd lopende energie- en ecologie-transitie, wat nodig is voor mens, plant en dier moeten we ons voortaan gaan ontzeggen volgens denktanks van diegenen die het zogenaamd altijd het beste met ons voor hebben.
23-08-2022, 05:24 door Anoniem
Door Anoniem: Maar alle verandering is geen verbetering,
Nee, niet alle verandering is verbetering. Maar degenen die op niet te repareren sneakers lopen kiezen, of je het daar nou mee eens bent of niet, wel voor die dingen. Kennelijk hebben die dingen eigenschappen die veel mensen aantrekkelijk vinden. Als je het aan die mensen zou vragen zou je vermoedelijk ontdekken dat voor hun sneakers wel een verbetering zijn ten opzichte van andere schoenen. Je hebt te maken met het feit dat niet iedereen er precies zo over denkt als jij, en dat niet iedereen dezelfde opvattingen heeft over wat wel of geen verbetering is.

of spreekt anoniem van 18:27 als lid van de stille meerderheid ter ondersteuning van wat overheid en pers dienen te vertellen?
Kan je het nou echt alleen maar zo interpreteren? Om te beginnen ben ik niet stil maar reageer ik op je. En als ik qua opvatting hierover lid ben van een meerderheid (geen idee of dat zo is en dat interesseert me ook niet) dan betekent dat nog niet dat ik mijn mening geef om de pers of de overheid naar de mond te praten.

Heb je trouwens door dat je de mening van de meerderheid (want die term gebruik je) met een dooddoener diskwalificeert en daarmee suggereert dat je schijt hebt aan wat de meerderheid vindt? Hoe sta je tegenover democratie?
23-08-2022, 05:33 door Anoniem
Door Anoniem: You own nothing!

...

Open source
Iets om over na te denken:

Open source software is het perfecte voorbeeld van "you will own nothing and be happy". Open source software is namelijk iets waar iedereen over kan beschikken, zonder restricties, maar zonder het te bezitten; waar iedereen die wil aan bijdraagt zonder achteraf te kunnen zeggen dat een ander het niet kan gebruiken omdat het "van mij" is. En het levert de mensheid een enorme hoeveelheid vrijheid op.
23-08-2022, 10:07 door Anoniem
You own nothing!
Van wie is het internet?
23-08-2022, 10:16 door Anoniem
We praten wel langs elkaar heen. Open source prachtig, maar niet als Google Chrome/chromium propriety android of tablet closed software.

We zitten op hetzelfde spoor, hopelijk ook binnen de oppositie geconditioneerde Big Tech monopolistische onderdrukking versus open source free as in free Beer software. Ik ben je medestander, one who does not want to fence you in further. Op het eind van de dag zijn Alphabet en Meta niet onze vriendjes.

Daarom zoveel problemen met onzichtbare Flash drives bij het verbinden van een USB stick op een tablet zonder directe USB aansluiting. Te zwak voorgeprogrammeerd of andere euvels, niet compatibel.

#observator
23-08-2022, 10:32 door Anoniem
Volgens de Yanks van Darpa en de NSA, de CIA en de 14 eyes etc.
Volgens de Russen weer even niet en als het goed was van ons allemaal. Maar dat zien Bill Gates en M.Z. vast weer anders.
23-08-2022, 16:15 door Anoniem
Door Anoniem:
You own nothing!
Van wie is het internet?
Je mag internet gebruiken. Het is geen bezit.
Maar You will own nothing and you will be happy is niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Een paar voorbeelden:
- je hebt geen films meer. Netflix heeft films.
- je hebt geen muziek meer. Spotify heeft muziek.
En dat is nog maar het begin....
Het is al een tijdje bezig, en men valt er voor.
Hook, line and sinker.
23-08-2022, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: You own nothing!

Spotify, NetFlix, Personal Lease....
23-08-2022, 16:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar alle verandering is geen verbetering,
Nee, niet alle verandering is verbetering. Maar degenen die op niet te repareren sneakers lopen kiezen, of je het daar nou mee eens bent of niet, wel voor die dingen. Kennelijk hebben die dingen eigenschappen die veel mensen aantrekkelijk vinden. Als je het aan die mensen zou vragen zou je vermoedelijk ontdekken dat voor hun sneakers wel een verbetering zijn ten opzichte van andere schoenen. Je hebt te maken met het feit dat niet iedereen er precies zo over denkt als jij, en dat niet iedereen dezelfde opvattingen heeft over wat wel of geen verbetering is.
Precies.
Vroeger moest je om er chique bij te lopen schoenen hebben met leren zolen. Van "van Bommel" ofzo.
Ik heb altijd een pesthekel aan die dingen gehad. Spekglad en na een half jaar liep je er een gat in en moest je naar
de schoenmaker. Dat leek meer een soort van werkverschaffing te zijn dan echt iets nuttigs. Met de rubber opplak zolen
die de schoenmaker er onder zette deed je meestal wel wat langer dan de originele, maar het bleef prutswerk.
Ik ben al snel overgeschakeld op de wat betere schoenen van fabrikanten zoals Clarks, die er nog wel toonbaar genoeg
uitzagen maar veel prettiger lopen en zitten. De kwaliteit ervan is wel wat achteruit gegaan maar je doet er nog altijd een
paar jaar mee en bezoek aan de schoenmaker is niet nodig.
"de jeugd van tegenwoordig" gaat kennelijk voor de sneakers.
Exit beroep van de schoenmaker, maar daar kan ik niet echt mee zitten. Stokers hebben het ook moeilijk tegenwoordig.
23-08-2022, 21:18 door Anoniem
Mee eens, we zouden weer eens ambachtelijk moeten gaan scripten en reguliere expressies schrijven, snorren en snyken en zo meer.

We hebben ons zo afhankelijk gemaakt van kant en klaar voorgetrackte en gemakkelijk te surveilleren, maar minder controleerbare propriety software.

Knip- en plakwerk-getraind aapjes-arbeid. Betaal je peanuts, krijg je wat je nu hebt. De verkeerden, die slim niet te veel doen, lopen arrogant weg giga binnen. Vaak met aan mensen snake ook te verkopen en security through obscurity, terwijl iedere gewone eindgebruiker uit zijn of haar sokjes wordt getrackt.

Als het ook nog eens niet werkt of onveilig is een ramp.
Hoe weinig eindgebruikers schonen websites op voor de browser ze toont. Wie rapporteren er scam, spam & fraude & Co?

Bewustmaking is nu belangrijker als ooit. Tijd dat de cyber dinosaurussen gaan uitsterven, tesamen met alle ons dwarszittende verdere autocraten. I have a dream....

# observator
24-08-2022, 09:04 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar alle verandering is geen verbetering,
Nee, niet alle verandering is verbetering. Maar degenen die op niet te repareren sneakers lopen kiezen, of je het daar nou mee eens bent of niet, wel voor die dingen. Kennelijk hebben die dingen eigenschappen die veel mensen aantrekkelijk vinden. Als je het aan die mensen zou vragen zou je vermoedelijk ontdekken dat voor hun sneakers wel een verbetering zijn ten opzichte van andere schoenen. Je hebt te maken met het feit dat niet iedereen er precies zo over denkt als jij, en dat niet iedereen dezelfde opvattingen heeft over wat wel of geen verbetering is.
Precies.
Vroeger moest je om er chique bij te lopen schoenen hebben met leren zolen. Van "van Bommel" ofzo.
Ik heb altijd een pesthekel aan die dingen gehad. Spekglad en na een half jaar liep je er een gat in en moest je naar
de schoenmaker. Dat leek meer een soort van werkverschaffing te zijn dan echt iets nuttigs. Met de rubber opplak zolen
die de schoenmaker er onder zette deed je meestal wel wat langer dan de originele, maar het bleef prutswerk.
Ik ben al snel overgeschakeld op de wat betere schoenen van fabrikanten zoals Clarks, die er nog wel toonbaar genoeg
uitzagen maar veel prettiger lopen en zitten. De kwaliteit ervan is wel wat achteruit gegaan maar je doet er nog altijd een
paar jaar mee en bezoek aan de schoenmaker is niet nodig.
"de jeugd van tegenwoordig" gaat kennelijk voor de sneakers.
Exit beroep van de schoenmaker, maar daar kan ik niet echt mee zitten. Stokers hebben het ook moeilijk tegenwoordig.

Schoenmaker? Schoenlapper bedoel je. Het gaat al verkeerd met het nieuwsbericht dat sprak over schoenmakers. En dat je een pesthekel hebt aan een schoen met lederen bovenwerk vernaaid met binnenzool en onder- of (buiten)zool (grut de spelingscontrole kent het woord onderzool zelfs niet) is een persoonlijke visie die alleen maar zegt dat zo'n schoen niet bedoeld is voor het grote publiek of je nu op een van Bommel of van Lier rondloopt; een confectieschoen... schrik niet, want dat zijn het ook.

Als je een gat in de onderzool loopt is er maar een ding aan de hand, waar de schoen niks aan kan doen. Je zorgt gewoon niet goed voor je schoenen, of rijdt jij door met je auto tot je een klapband krijgt? Ooit gehoord van schoenonderhoud? waarschijnlijk niet. Dat je schoenen er op een gegeven moment niet toonbaar uitzagen zegt meer over jezelf dan over de schoen, en is voer voor het spreekwoord: De schoen maakt de man.

Van Bommel is sowieso een merk voor nerds. "Kijk ik trap een paar van Bommels af." Dat is het. De Nederlandse man kan niet met schoenen overweg. Ze aflopen tot de binnenzool en schoenspanners gebruiken? Wa's dat? Nooit van gehoord. Vandaar al die jubelteen schoenen na een week de schoenen uitschoppen en ze laten liggen waar ze terechtkomen.
Maar wie kijkt er nu naar de schoenen die een ander draagt?
Ik, zegt de gek.
Ik heb enkele jaren in de échte schoenebranche gewerkt. een nobel vak. want het maken van een schoen en, zeker een aangemeten schoen, is puur vakwerk van de hoogste orde.

Ga maar eens kijken in Engeland of Argentinie. Daar vind je nog schoenateliers. Enfin jij hebt plezier met je Clarks, ik loop al 35 jaar of meer op genaaide schoenen met lederen onderzool. Schoenen die ik na een jaar moet laten verzolen enz. en heb het er graag voor over.
24-08-2022, 10:01 door Anoniem
Klopt meneer Quink, ik heb heel veel plezier van mijn Clarks en het boeit me eerlijk gezegd niet wat "een kenner"
er van vindt, als mijn eigen ervaring heel anders is.
24-08-2022, 13:34 door Anoniem
You own nothing!
Van wie is het internet?
Je mag internet gebruiken. Het is geen bezit.
Tot op TLD's aan toe: het is gebruiksrecht, en in die hyarchie (eigenlijk inclusief de root dus al): niemand koopt of bezit domeinnamen.

Het is al een tijdje bezig, en men valt er voor.
Swapfiets, en Sixt-share of Car2Go danwel Share Now
...en kijk eens hoe hun prijzen p/m aanzienlijk harder stijgen dan de inflatie.
Mooi dat zij straks automagisch jouw emission credit-swaps kunnen beheren.
Als ik jong zou zijn zou ik mijzelf wappie-medaille geven. Heb teveel mooie beloftes gezien.
Al moet ik zeggen nu is een simpele SEPA al voor hen te lastig, liever een dure PayPal of CC, want gemak.

Enfin jij hebt plezier met je Clarks, ik loop al 35 jaar of meer op genaaide schoenen met lederen onderzool. Schoenen die ik na een jaar moet laten verzolen enz. en heb het er graag voor over.
Ik begin mij per comment ouder te voelen.
24-08-2022, 23:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik begin mij per comment ouder te voelen.
Dat is normaal hoor. Iedereen wordt per comment ouder
25-08-2022, 18:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik begin mij per comment ouder te voelen.
Dat is normaal hoor. Iedereen wordt per comment ouder
Ik ben zou oud dat ik zou zeggen: per reactie. Maar ik denk niet dat het daaraan ligt dat ik ouder word.
28-08-2022, 01:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik begin mij per comment ouder te voelen.
Dat is normaal hoor. Iedereen wordt per comment ouder
Ik ben zou oud dat ik zou zeggen: per reactie. Maar ik denk niet dat het daaraan ligt dat ik ouder word.

Ik ben 63 en het fijne van zoveel jaarringen hebben is dat je meer en meer maling kan hebben aan eerbied voor grijze haren. Ik kan nu al niet wachten tot ik 64 word. Het wordt elk jaar leuker. Wat geen hout snijdt is voor in de open haard.
28-08-2022, 19:49 door Anoniem
Door Anoniem: Het zal niet bevorderd worden, naar ik verwacht. Alles wat het domhouden van de massa's, sturen middels bepaalde educatieve (voor)programmering en automatiseren kan bevorderen, dus ook via geaugmenteerde toevoegingen, daar zal op aangestuurd worden.

Wearables internaliseren, chippen, IoT verbinden met IoH. We gaan naar een generatie die het chippen van kinderen adviseerbaar zal achten.

Ik wil ook liever een betere privacy, gegarandeerde anonimiteit waar het mijn menings- en mijn infogaring betreft, Google hoeft niet over iedere schouder mee te kijken en daarom ook NSA en Homeland Security niet alles te surveilleren. Hooggradige encryptie voor elke wereldburger.

Maar dat schijnt roeien tegen de richting der geprefereerde stroom in. Maar goed MATRIX dat je er aandacht voor vraagt. Ik vind je dus geen wap of verkeerde activist. Ze zullen beweren dat er een stille meerderheid tegen is, zoals met alle huidige plannetjes, die ons zullen gaan opbreken.

Eigenlijk wil ik niet weg van een wereld waar ieder zich senang kan voelen of zou moeten voelen. Jij denk ik ook en met ons ontelbaar vele wereldburgers, die weg willen van vijanden van de mensheid en/of menselijkheid.

#observator


Zou U deze tekst eens wat vereenvoudigd kunnen herhalen?
Want ik snap niets van Uw observaties.
Gewone zinnen,Nederlands leesbaar moet toch kunnen?
Het zijn niet allemaal zulke professoren zoals U
28-08-2022, 22:02 door Anoniem
Beste anoniem van 19:49,

Ga ik proberen hieronder. Geeft aan hoe of ik erin sta na veel gelezen te hebben hier en uit mijn eigen foutenjaag-ervaringen.

Daar gaan we dan. Eenvoudiger gezegd en samengevat.

Beknopt komt het dus hierop neer, dat alles steeds meer tegen de eindgebruikers ingezet gaat worden. Daar is geen woord Spaans bij.

Ik scan websites op onveiligheid. Steeds meer wordt je uit handen genomen, op steeds minder kan je invloed hebben.

Overheid helpt niet daarbij, die hebben zich verkocht aan Big Tech en de belangen van de grote dataslurpers uit Silicon City en Valley en waar die weer voor in de weer zijn: darpa, nsa, IDF, etc.

Waarom niet analyseren, wat gevaarlijk of crimineel is en dan direct neerhalen of na drie keer waarschuwen niet veilig ook uit de lucht halen. Niet ongewenste maar belangrijke info verdoezelen, ontkrachten of zelfs censureren. Iedereen het recht om gehoord te worden als het netjes gebracht wordt. Geen dictatuur van de macht door technisch overwicht.

Nu bezuinigt men op noodzakelijke veiligheid tot het echt fout gaat en dan nog probeert men overal zo gemakkelijk en goedkoop mogelijk mee weg te komen. Wij betalen de rekening onder uit de zak. Wij met z'n allen en die lui, die mega cashen, lachen zich de b*llen uit de broek.

Alles gaat om wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Begrijpt u nu, wat ik zeggen wou?

#observator
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.