image

Samsung in Verenigde Staten aangeklaagd over recente datalekken

dinsdag 27 september 2022, 15:18 door Redactie, 3 reacties

Elektronicagigant Samsung is in de Verenigde Staten aangeklaagd over twee recente datalekken waarbij broncode en klantgegevens werden gestolen. Het bedrijf zou onnodig gegevens van gebruikers verzamelen en die onvoldoende beschermen. In maart maakte Samsung bekend dat aanvallers toegang tot systemen hadden gekregen en onder andere algoritmen voor de biometrische authenticatie van Samsung-telefoons en de broncode van de Galaxy-bootloader buit hadden gemaakt.

Begin deze maand bleek dat aanvallers toegang tot "Amerikaanse systemen" van Samsung hadden gekregen, waarbij gegevens van klanten waren gestolen. Twee Amerikaanse Samsung-gebruikers zijn nu een massaclaim tegen de elektronicagigant gestart. Ze stellen dat Samsung onnodig persoonlijke data van klanten verzamelt en die niet goed beveiligt. Daarmee zou Samsung de Amerikaanse consumentenwetgeving hebben overtreden.

Volgens de klagers heeft Samsung bepaalde onderdelen van de elektronica die het biedt uitgeschakeld en zijn die pas te gebruiken als gebruikers persoonlijke informatie opgeven. Deze informatie werd vervolgens zonder adequate beveiliging opgeslagen, gemonitord en verkocht, ook al claimde het bedrijf tegenover klanten dat de gegevens veilig waren, zo staat in de aanklacht.

Door de gebrekkige beveiliging konden de twee datalekken zich voordoen en lopen Samsung-gebruikers nu risico op phishingaanvallen, identiteitsdiefstal en andere scams, zo stellen de klagers verder. Ze willen dat Samsung alle slachtoffers van het datalek inlicht, de beveiliging van de eigen systemen aanscherpt en slachtoffers financieel vergoedt.

Image

Reacties (3)
27-09-2022, 16:12 door Anoniem
Volgens de klagers heeft Samsung bepaalde onderdelen van de elektronica die het biedt uitgeschakeld en zijn die pas te gebruiken als gebruikers persoonlijke informatie opgeven.
Dat klopt ook. Op mijn eigen Samsung kun je dit inderdaad pas gebruiken als je een profiel aanmaakt. Maar wie zegt nu dat het verplicht is om een profiel aan te maken? Bovendien zijn de apps niet echt nodig in gebruik, dus beter is het om die apps maar te laten voor wat ze zijn.
27-09-2022, 17:19 door Anoniem
waranty related....

dat is de omgekeerde wereld.
Omdat de VS zo'n domme garantiewetgeving heeft moet een bedrijf wel op deze manier achterhalen wie wanneer iets gekocht heeft.
Waarom zie ik dit soort dingen alleen bij buitenlandse bedrijven in Amerika?
28-09-2022, 13:56 door Anoniem
Hoezo Samsung wel en de grote US techbedrijven niet?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.