De Nederlandse banken hebben een online training gemaakt die mensen moet leren om fraude te herkennen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) veranderen fraudeurs steeds sneller van methodes om mensen geld afhandig te maken, waarbij onder andere op de actualiteit wordt ingespeeld, zoals de coronapandemie of energiecrisis.
Vorige maand meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 97.000 Nederlanders vorig jaar het slachtoffer van spoofing zijn geworden, waarbij criminelen 261 miljoen euro in handen kregen. In de eerste helft van dit jaar werd voor 35 miljoen euro aan schade door bankhelpdeskfraude gemeld bij de banken. "Online fraude blijft dus een hardnekkig maatschappelijk probleem", aldus de NVB.
Om burgers over de verschillende fraudevormen te informeren is de NVB met de training "Frauderen, zo werkt het!" gekomen. Daarin wordt besproken hoe fraude werkt en kan worden voorkomen. Het gaat dan om zaken als het gebruik van nepwebwinkels, phishing, WhatsAppfraude en bankhelpdeskfraude.
"Oplichters maken gebruik van eigenschappen die we als mens allemaal hebben, zoals nieuwsgierigheid, angst, hebzucht en vertrouwen. Ze spelen daarbij in op de actualiteit, maken misbruik van opgebouwd vertrouwen en creëren urgentie met tijdsdruk. Dit zijn manipulatie patronen die je kunt leren herkennen. Oplichters maken gebruik van slinkse trucs waardoor fraude dus echt iedereen kan overkomen", zo laat de training weten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.