image

CDA wil opheldering over versturen satelliet-noodoproepen via iPhone 14

donderdag 17 november 2022, 15:43 door Redactie, 16 reacties

Het CDA heeft minister Adriaansens van Economische Zaken om opheldering gevraagd over de mogelijkheid van de iPhone 14 om noodoproepen via satelliet te versturen en of de overheid dergelijke technologie niet zou moeten omarmen. Afgelopen dinsdag lanceerde Apple "Emergency SOS" via satelliet in de Verenigde Staten en Canada. Volgende maand volgen Frankrijk, Duitsland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk.

Via de feature kunnen eigenaren van een iPhone 14 via satelliet verbinding met hulpdiensten maken wanneer een mobiele of wifi-verbinding niet beschikbaar is. Ook kunnen gebruikers in de Find My-app hun locatie via satelliet delen. De technologie is aanleiding voor CDA-Kamerlid Van Dijk om Kamervragen te stellen. "Hoe kijkt u naar deze ontwikkeling? Juicht u het toe dat een dergelijke dienst op termijn ook in Nederland beschikbaar komt?", vraagt ze aan minister Adriaansens.

Van Dijk wil ook weten of deze ontwikkeling een kans voor Nederland biedt om de gebrekkige bereikbaarheid van 112 in sommige gebieden te verbeteren. "Ziet u voor de overheid een rol weggelegd om dergelijke technieken te omarmen en te adapteren, zodat deze technieken ook publiek beschikbaar komen?", vraagt ze verder. De minister heeft drie weken om met een reactie te komen.

Image

Reacties (16)
17-11-2022, 15:53 door Anoniem
"Zou dit niet een taak van de overheid moeten zijn?"

Nee, net zoals al die andere bodemloze geldputten van jullie.
17-11-2022, 16:11 door Anoniem
Door Anoniem: "Zou dit niet een taak van de overheid moeten zijn?"

Nee, net zoals al die andere bodemloze geldputten van jullie.

Als alles in een land goed gaat dan heb je ook geen overheid nodig. Wat zouden ze anders moeten doen. Juist ja, schijnhoog houden door men te laten denken dat wij ze nodig hebben.
17-11-2022, 16:17 door Anoniem
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat het probleem hier nou is.
Dus Apple brengt een functie uit voor eventuele noodsituaties. Lijkt mij prima. Waarom dan dit:
Juicht u het toe dat een dergelijke dienst op termijn ook in Nederland beschikbaar komt?
Wat zou hier mis mee zijn dan?

Niet alleen ben ik het eens met de reactie van 15:53, het is ook zo dat alleen de iPhone 14 deze functie momenteel ondersteund, dus ik zou ook niet begrijpen hoe de overheid deze functie zou willen uitbreiden naar andere toestellen die er de hardware niet voor hebben.
17-11-2022, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Zou dit niet een taak van de overheid moeten zijn?"

Nee, net zoals al die andere bodemloze geldputten van jullie.

Als alles in een land goed gaat dan heb je ook geen overheid nodig. Wat zouden ze anders moeten doen. Juist ja, schijnhoog houden door men te laten denken dat wij ze nodig hebben.
Als het in een land goed gaat, komt dat juist door de overheid.
17-11-2022, 17:12 door Anoniem
Zulke diensten zij al jaren beschikbaar, ook in Nederland. Voorbeeld is in InReach van Garmin.
17-11-2022, 17:33 door Anoniem
Er was een tijd dat je naar een telefooncel moest om de politie te bellen. Het nummer stond er vaak nog wel in, maar het kwartje moest je zelf mee brengen. Dat is nog niet zo lang geleden. En toen functioneerde het ook prima.

We zijn een stel verwende nesten geworden.
17-11-2022, 19:49 door Anoniem
Door Anoniem: Er was een tijd dat je naar een telefooncel moest om de politie te bellen. Het nummer stond er vaak nog wel in, maar het kwartje moest je zelf mee brengen. Dat is nog niet zo lang geleden. En toen functioneerde het ook prima.

We zijn een stel verwende nesten geworden.

Ik kan mij echter herinneren dat noodnummers via de groene en blauwe telefoon celletjes gewoon gratis was.
17-11-2022, 22:06 door Anoniem
cda maakt sluikreclame voor apple...
17-11-2022, 23:13 door Briolet
Emergency SOS via satellite on iPhone 14 and iPhone 14 Pro lineups made possible by $450 million Apple investment in US infrastructure:

https://www.apple.com/newsroom/2022/11/emergency-sos-via-satellite-made-possible-by-450m-apple-investment/

Een duur grapje per gebruikte oproep. Het lijkt me ook niet zinvol in Nederland, want daar is de GSM dekking vrijwel 100%. In de VS of Canada zullen er veel meer witte vlekken in de GSM dekking zitten.
18-11-2022, 07:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Zou dit niet een taak van de overheid moeten zijn?"

Nee, net zoals al die andere bodemloze geldputten van jullie.

Als alles in een land goed gaat dan heb je ook geen overheid nodig. Wat zouden ze anders moeten doen. Juist ja, schijnhoog houden door men te laten denken dat wij ze nodig hebben.

Gaat alles goed?
Maar dat terzijde.

Dus als alles goed gaat kun je de overheid opheffen. Dus:
- Geen belastinginning meer. Maar ook geen uitkeringen.
- Geen politie, vuilophaal, onderhoud van wegen en andere openbare ruimtes. Geen ambulance diensten meer (of commercieel met wat voor gevolgen. Reistijden, hoge rekeningen, etc)
- Geen AOW en WAO.
- Geen onderhoud aan dijken en bruggen.
- Geen ruimtelijke ordening meer. Dus iedereen kan zo maar windmolens, fabrieken, etc in jouw woonwijk/om je huis bouwen.
- Overlast van overvliegende vliegtuigen of bedrijven in de omgeving. Niet meer geregeld.
- Geen reisdocumenten meer, die je moet tonen om ene ander land in te komen. Dus geen 3 buitenlandse vakanties per jaar meer.
- Geen rijbewijzen meer. Iedereen, met of zonder rijervaring, kan zo een auto pakken en de weg op gaan. Schade en verwondingen zijn voor de mensen die de weg nog op durven te gaan. (Verzekeringen worden te duur om te betalen.)
- Geen rechters meer. Je zoekt zelf maar uit hoe je je gelijk haalt.

Dus geen overheid als het goed gaat.
Een brilliant idee. Daar is goed over nagedacht. De markt regelt het allemaal wel weer.

En dan af tellen tot het fout gaat.
10, 9, 8, 7, ...
18-11-2022, 07:36 door Anoniem
Door Briolet: Emergency SOS via satellite on iPhone 14 and iPhone 14 Pro lineups made possible by $450 million Apple investment in US infrastructure:

https://www.apple.com/newsroom/2022/11/emergency-sos-via-satellite-made-possible-by-450m-apple-investment/

Een duur grapje per gebruikte oproep. Het lijkt me ook niet zinvol in Nederland, want daar is de GSM dekking vrijwel 100%. In de VS of Canada zullen er veel meer witte vlekken in de GSM dekking zitten.

En dat is een charitatieve investering van Apple, of verwachten ze er iets voor terug?
Bv dat mensen hun producten kopen, of dat ze zware (belasting)kortingen van de overheden krijgen om dit te realiseren.

Als een bedrijf iets gratis weggeeft (zeker geld) dat steekt daar meestal meer achter. het is een for-profit corporation.
Waar is de profit?
18-11-2022, 09:24 door Anoniem
Door Briolet: Emergency SOS via satellite on iPhone 14 and iPhone 14 Pro lineups made possible by $450 million Apple investment in US infrastructure:

https://www.apple.com/newsroom/2022/11/emergency-sos-via-satellite-made-possible-by-450m-apple-investment/

Een duur grapje per gebruikte oproep. Het lijkt me ook niet zinvol in Nederland, want daar is de GSM dekking vrijwel 100%. In de VS of Canada zullen er veel meer witte vlekken in de GSM dekking zitten.

Ongeveer 60% van het grondgebied van de VS heeft GSM voice dekking, Voor data is het amper 55%.
18-11-2022, 10:24 door Anoniem
Waarom dit nu weer? Als we gewoon zorgen dat we overal dekking hebben met de bestaande communicatie middelen dan is dat toch goed genoeg. We hebben in Nederland niet echt grote woestijnen of tundras dus zoveel is daar niet voor nodig.
18-11-2022, 10:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Er was een tijd dat je naar een telefooncel moest om de politie te bellen. Het nummer stond er vaak nog wel in, maar het kwartje moest je zelf mee brengen. Dat is nog niet zo lang geleden. En toen functioneerde het ook prima.

We zijn een stel verwende nesten geworden.

Ik kan mij echter herinneren dat noodnummers via de groene en blauwe telefoon celletjes gewoon gratis was.
Dat was in de nadagen. In het begin waren alleen sommige 00x nummers gratis, dat waren zaken als 008 (inlichtingen), 004 (storingen) enzo.
En dan moest je ook een dubbeltje (of later kwartje) meebrengen want je moest dat er eerst ingooien en dan kon je pas
bellen, en als het nummer gratis was dan kreeg je aan het eind van het gesprek je muntje terug.
18-11-2022, 10:40 door Anoniem
Van Dijk wil ook weten of deze ontwikkeling een kans voor Nederland biedt om de gebrekkige bereikbaarheid van 112 in sommige gebieden te verbeteren.

Inge van Dijk heeft (zoals heel veel mensen) niet begrepen wat deze dienst doet!
Het is GEEN vervanging voor 112 bellen! Wat je er mee kunt is via een app allerlei informatie invoeren op je telefoon
zoals wat er aan de hand is, waar je bent, wat voor hulp je nodig hebt, enz. Dat wordt dan door de app samengesteld
tot een zo kort mogelijk bericht (zeg maar een SMS) en dat wordt vervolgens door de telefoon verzonden naar een
Globalstar satelliet ZODRA DEZE OVERKOMT. Dat kan best nog een kwartier of een half uur duren.

Het is dus NIET bedoeld om snel een ambulance of brandweer op te roepen. Het is bedoeld voor situaties zoals die
in de VS voorkomen (en hier niet) waarbij mensen in een woestijn zonder begaanbare wegen op 100km afstand van
het dichtsbijzijnde dorp ergens met motorpech komen te staan of in het rulle zand vastlopen, en dan hulp willen inroepen
op een zodanige termijn dat ze niet dood gaan van de dorst en warmte.

Zoals anderen al opmerkten, er is ook het Garmin InReach systeem wat ongeveer hetzelfde doet. Maar dan in een
dedicated apparaatje ipv bijgebouwd in een Apple telefoon.

Er komt in de komende jaren ook een ander systeem, waar in de telefoon GEEN extra hardware voor nodig is, alleen
een app. Dit is een samenwerking tussen T-Mobile en Starlink. De Starlink satellieten van de volgende generatie
(dus NIET degenen die nu al rondvliegen) worden voorzien van 4G/5G apparatuur waar een telefoon dan verbinding
mee kan maken. Maar ook dat gaat alleen over zeer lage bitrates waarmee je een noodbericht kunt versturen, NIET
over "bellen waar er geen dekking is". Dat is technisch gewoon niet zo simpel.
21-11-2022, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Van Dijk wil ook weten of deze ontwikkeling een kans voor Nederland biedt om de gebrekkige bereikbaarheid van 112 in sommige gebieden te verbeteren.

Inge van Dijk heeft (zoals heel veel mensen) niet begrepen wat deze dienst doet!
Het is GEEN vervanging voor 112 bellen! Wat je er mee kunt is via een app allerlei informatie invoeren op je telefoon
zoals wat er aan de hand is, waar je bent, wat voor hulp je nodig hebt, enz. Dat wordt dan door de app samengesteld
tot een zo kort mogelijk bericht (zeg maar een SMS) en dat wordt vervolgens door de telefoon verzonden naar een
Globalstar satelliet ZODRA DEZE OVERKOMT. Dat kan best nog een kwartier of een half uur duren.

Het is dus NIET bedoeld om snel een ambulance of brandweer op te roepen. Het is bedoeld voor situaties zoals die
in de VS voorkomen (en hier niet) waarbij mensen in een woestijn zonder begaanbare wegen op 100km afstand van
het dichtsbijzijnde dorp ergens met motorpech komen te staan of in het rulle zand vastlopen, en dan hulp willen inroepen
op een zodanige termijn dat ze niet dood gaan van de dorst en warmte.

Zoals anderen al opmerkten, er is ook het Garmin InReach systeem wat ongeveer hetzelfde doet. Maar dan in een
dedicated apparaatje ipv bijgebouwd in een Apple telefoon.

Er komt in de komende jaren ook een ander systeem, waar in de telefoon GEEN extra hardware voor nodig is, alleen
een app. Dit is een samenwerking tussen T-Mobile en Starlink. De Starlink satellieten van de volgende generatie
(dus NIET degenen die nu al rondvliegen) worden voorzien van 4G/5G apparatuur waar een telefoon dan verbinding
mee kan maken. Maar ook dat gaat alleen over zeer lage bitrates waarmee je een noodbericht kunt versturen, NIET
over "bellen waar er geen dekking is". Dat is technisch gewoon niet zo simpel.
eerste zinvolle bericht op dit artikel, dank je. Martijn
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.