image

NVB: digitale euro heeft weinig meerwaarde voor burgers en bedrijven

maandag 21 november 2022, 10:25 door Redactie, 30 reacties

De digitale euro heeft in de huidige opzet weinig meerwaarde voor burgers en bedrijven, maar kan een grote impact op de kwaliteit en stabiliteit van het geldstelsel en betalingsverkeer hebben. Er moet dan ook een breed politiek en maatschappelijk debat over een eventuele invoering komen, zo vindt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).

Volgens de NVB moet voor een mogelijke invoering van de digitale euro wel eerst de meerwaarde zijn aangetoond. "Een besluit tot daadwerkelijke introductie dient daarom pas aan het einde van de gehele onderzoeksfase te worden genomen, waarbij de bijdrage aan de belangrijkste beleidsdoelen kan worden beoordeeld." De Europese Centrale Bank startte ruim twee jaar geleden met de eerste verkenningen naar het ontwikkelen van een digitale euro.

Vorig jaar verschenen de eerste resultaten daarvan, waarna de ECB een onderzoeksfase is gestart. In samenwerking met andere Europese centrale banken, waaronder De Nederlandsche Bank, worden de mogelijkheden voor het ontwerp en de distributie van de digitale euro in kaart gebracht. De onderzoeksfase zou in het derde kwartaal van 2023 moeten zijn afgerond.

De Nederlandse Vereniging van Banken stelt dat de invoering van de digitale euro een grote impact kan hebben op de kwaliteit en stabiliteit van het geldstelsel en het (Europese) betalingsverkeer. Daarnaast vindt de branchevereniging van Nederlandse banken dat de digitale euro in de huidige opzet weinig meerwaarde biedt voor Nederlandse burgers en bedrijven ten opzichte van de huidige beschikbare betaalmiddelen.

Critici maken zich grote zorgen over een digitale euro en waarschuwen dat de overheid straks bepaalt waar burgers hun geld aan mogen uitgeven, het te gebruiken is voor surveillance of het onderdrukken van kritische geluiden of oppositie. "Straks bepaalt de overheid waar jij je geld aan mag uitgeven", waarschuwde SP-Kamerlid Mahir Alkaya onlangs. "Stel je voor dat de overheid kan meekijken bij wat jij met je geld doet. Dan kom je in een soort massa-surveillance-staat terecht."

Reacties (30)
21-11-2022, 10:38 door [Account Verwijderd]
Ik vraag me af wat er met 'digitale euro' wordt bedoeld. Is de Euro niet al (deels) digitaal in huidige vorm?
21-11-2022, 10:41 door gradje71 - Bijgewerkt: 21-11-2022, 10:44
Critici maken zich grote zorgen over een digitale euro en waarschuwen dat de overheid straks bepaalt waar burgers hun geld aan mogen uitgeven, het te gebruiken is voor surveillance of het onderdrukken van kritische geluiden of oppositie. "Straks bepaalt de overheid waar jij je geld aan mag uitgeven", waarschuwde SP-Kamerlid Mahir Alkaya onlangs. "Stel je voor dat de overheid kan meekijken bij wat jij met je geld doet. Dan kom je in een soort massa-surveillance-staat terecht."

Het erge is dat dat nu ook al gebeurt, met de Euro zelf. Er zijn al meerdere bankaccounts bevroren, denk aan de rijke Russen in Nederland en bv ook Willem Engel, maar er zullen er vast meer van zijn. Zelfs de politie kan al bankaccounts inzien als er bedragen groter dan 100 Euro worden opgenomen, omdat dat misschien wel criminele acties zijn. Nee, de Euro zelf heeft serieus veel problemen en dat komt ook omdat de noordelijke landen anders dan de zuidelijke landen in Europa een ander beleid hebben. De gulden was zo slecht nog niet. Maar iedere munt moet gewaarborgd zijn met goud. Als dat niet gebeurt dan heb je een serieus probleem, want dan krijg je vroeger of later inflatie en kunnen ze ook trucs met mensen uithalen.
21-11-2022, 10:50 door Anoniem
' Er moet dan ook een breed politiek en maatschappelijk debat over een eventuele invoering komen, zo vindt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). "

Maar helaas wonen wij hier al jaren niet meer in een democratisch land waar de overheid zich iets aantrekt van wat wij ergens van vinden.
Hier wordt niets meer gevraagd aan wat de bevolking ergens van vind of hoe daar over gedacht wordt.
En het referendum is sinds 2005 afgeschaft.
Dus dat breed politiek en maatschappelijk debat kun je hier wel vergeten.
21-11-2022, 10:55 door Anoniem
SP-Kamerlid Mahir Alkaya onlangs. "Stel je voor dat de overheid kan meekijken bij wat jij met je geld doet. Dan kom je in een soort massa-surveillance-staat terecht."

Duh.

Is de overheid nu niet al met wetgeving bezig waarbij alle betaal-transacties bijgehouden moeten worden in een centraal systeem, en dat daar niet alleen de banken analyses op los kunnen laten (vanwege wit-was wetgeving), maar dat ook de politie en veiligheidsdiensten daar in bulk in kunnen rondgraven.

Dus welkom in die massa-surveillance-staat waar alle burgers (met een bankrekening) permanent verdacht worden van onbekende misdaden.
21-11-2022, 11:14 door Anoniem
Door gradje71:
Critici maken zich grote zorgen over een digitale euro en waarschuwen dat de overheid straks bepaalt waar burgers hun geld aan mogen uitgeven, het te gebruiken is voor surveillance of het onderdrukken van kritische geluiden of oppositie. "Straks bepaalt de overheid waar jij je geld aan mag uitgeven", waarschuwde SP-Kamerlid Mahir Alkaya onlangs. "Stel je voor dat de overheid kan meekijken bij wat jij met je geld doet. Dan kom je in een soort massa-surveillance-staat terecht."

Het erge is dat dat nu ook al gebeurt, met de Euro zelf. Er zijn al meerdere bankaccounts bevroren, denk aan de rijke Russen in Nederland en bv ook Willem Engel, maar er zullen er vast meer van zijn. Zelfs de politie kan al bankaccounts inzien als er bedragen groter dan 100 Euro worden opgenomen, omdat dat misschien wel criminele acties zijn. Nee, de Euro zelf heeft serieus veel problemen en dat komt ook omdat de noordelijke landen anders dan de zuidelijke landen in Europa een ander beleid hebben. De gulden was zo slecht nog niet. Maar iedere munt moet gewaarborgd zijn met goud. Als dat niet gebeurt dan heb je een serieus probleem, want dan krijg je vroeger of later inflatie en kunnen ze ook trucs met mensen uithalen.

Maar iedere munt moet gewaarborgd zijn met goud.
Dat is toch al lang niet meer?
Dat heette de gouden standaardhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_standaard_(economie).
inflatie heb je altijd in een economie(moet ook zo'n 2% zijn).
Dus wat U beweert klopt niet/
21-11-2022, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem:
SP-Kamerlid Mahir Alkaya onlangs. "Stel je voor dat de overheid kan meekijken bij wat jij met je geld doet. Dan kom je in een soort massa-surveillance-staat terecht."

Duh.

Is de overheid nu niet al met wetgeving bezig waarbij alle betaal-transacties bijgehouden moeten worden in een centraal systeem, en dat daar niet alleen de banken analyses op los kunnen laten (vanwege wit-was wetgeving), maar dat ook de politie en veiligheidsdiensten daar in bulk in kunnen rondgraven.

Dus welkom in die massa-surveillance-staat waar alle burgers (met een bankrekening) permanent verdacht worden van onbekende misdaden.

Alvast laten wennen aan de blockchain.
21-11-2022, 12:05 door Anoniem
Ik was altijd al tegen het hebben van een bankrekening. Ik heb het loonzakje uitgesteld tot ze echt niet meer wilde (en mochten) op kantoor waar ik toen werkte.

Nu zien we waarom. Niet dat ik dit voorzien had. Maar soortgelijke gevallen waren op lange termijn te verwachten natuurlijk.
21-11-2022, 12:26 door Anoniem
Er is in principe niets mis met het idee van een digitale euro.
Maar, dan wel gedecentraliseerd en niet via centrale systemen waar politici invloed op uit kunnen oefenen.
En juist dat laatste is het grote probleem.
Dat probleem bestaat nu al overigens.

Een typisch voorbeeld is het protest in Canada waar bankrekeningen bevroren werden van demonstranten.
Nu zal vast wel iemand beweren dat het goed is om dat te kunnen doen echter denk ik niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
21-11-2022, 12:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door gradje71:
Critici maken zich grote zorgen over een digitale euro en waarschuwen dat de overheid straks bepaalt waar burgers hun geld aan mogen uitgeven, het te gebruiken is voor surveillance of het onderdrukken van kritische geluiden of oppositie. "Straks bepaalt de overheid waar jij je geld aan mag uitgeven", waarschuwde SP-Kamerlid Mahir Alkaya onlangs. "Stel je voor dat de overheid kan meekijken bij wat jij met je geld doet. Dan kom je in een soort massa-surveillance-staat terecht."

Het erge is dat dat nu ook al gebeurt, met de Euro zelf. Er zijn al meerdere bankaccounts bevroren, denk aan de rijke Russen in Nederland en bv ook Willem Engel, maar er zullen er vast meer van zijn. Zelfs de politie kan al bankaccounts inzien als er bedragen groter dan 100 Euro worden opgenomen, omdat dat misschien wel criminele acties zijn. Nee, de Euro zelf heeft serieus veel problemen en dat komt ook omdat de noordelijke landen anders dan de zuidelijke landen in Europa een ander beleid hebben. De gulden was zo slecht nog niet. Maar iedere munt moet gewaarborgd zijn met goud. Als dat niet gebeurt dan heb je een serieus probleem, want dan krijg je vroeger of later inflatie en kunnen ze ook trucs met mensen uithalen.

Maar iedere munt moet gewaarborgd zijn met goud.
Dat is toch al lang niet meer?
Dat heette de gouden standaardhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_standaard_(economie).
inflatie heb je altijd in een economie(moet ook zo'n 2% zijn).
Dus wat U beweert klopt niet/

Om exact te zijn:

"Nederland verliet in de nacht van zaterdag 26 op zondag 27 september 1936 de goudstandaard. De regering stelde een uitvoerverbod in voor goud en voelde zich daarom genoodzaakt de koppeling van de gulden aan het goud los te laten."

https://www.hollandgold.nl/100-vragen-over-goud/wanneer-verliet-nederland-de-goudstandaard/


Dus de afgelopen 75 jaar hebben we als Nederland een "serieus probleem".
Samen met zo'n beetje alle landen in de hele wereld. :-)


Waar de oorspronkelijke poster misschien op doelde was het "Valuta-Anker".
Voor mensen die er meer in geïnteresseerd zijn:

https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/november/de-wereldeconomie-heeft-een-nieuw-valuta-anker-nodig/
21-11-2022, 13:05 door Anoniem
De digitale euro zoals nu wordt beoogd heet CBDC. Verschillen met huidige euro zijn o.a. a) het wordt uitgegeven door de centrale bank en niet door reguliere banken waar particulieren nu rekeningen hebben lopen. b) het is eenvoudig programmeerbaar. Dus er kunnen voorwaarden worden gesteld wie wanneer waar wat mag uitgeven. Dit is nu lastiger en minder fijnmazig. Het geeft de overheid extreem veel macht. Niet alleen detectief (wat geef jij waaraan uit), maar ook preventief (waar mij jij van ons iets aan uitgeven). Tenzij je graag in een controlestaat wilt leven, zou je hier tegen moeten zijn.
21-11-2022, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: De digitale euro zoals nu wordt beoogd heet CBDC. Verschillen met huidige euro zijn o.a. a) het wordt uitgegeven door de centrale bank en niet door reguliere banken waar particulieren nu rekeningen hebben lopen. b) het is eenvoudig programmeerbaar. Dus er kunnen voorwaarden worden gesteld wie wanneer waar wat mag uitgeven. Dit is nu lastiger en minder fijnmazig. Het geeft de overheid extreem veel macht. Niet alleen detectief (wat geef jij waaraan uit), maar ook preventief (waar mij jij van ons iets aan uitgeven). Tenzij je graag in een controlestaat wilt leven, zou je hier tegen moeten zijn.

Wacht maar tot AI de macht krijgt op basis van algoritmes. Wanneer jij iets doet wat hen niet bevalt of wanneer jij als "fraudeur" aangemerkt wordt dat je "digital wallet" geblokkeerd wordt waardoor je niets meer kan doen en unlocken? Vergeet dat maar. AI maakt nooit fouten. Zullen ze zeggen.
21-11-2022, 13:30 door Anoniem
Door hackerjunkie: Ik vraag me af wat er met 'digitale euro' wordt bedoeld. Is de Euro niet al (deels) digitaal in huidige vorm?

Het is een gecentraliseerde crypto munt waarbij de ECB de beheerder wordt.

De huidige versie is een fysieke euro die digitaal wordt weergegeven. Van de nieuwe CBDC komt geen fysieke versie, u kunt deze euro dus niet pinnen en in een oude sok stoppen. hiermee worden alle uitgaven inzichtelijk van 1 cent tot 100 miljoen en bijv. negatieve rente worden geheven over al het geld, dus uw betaalrekening en u kunt hier eigenlijk niks meer aan doen. Wilt u bijv. u geld beschermen door het om te zetten in bijv. goud of zilver dan zou met betalingen kunnen blokkeren.

De fysiek euro en de CBDC zouden naast elkaar inleven gehouden kunnen worden waarbij er bijv. een wisselkoers wordt geintroduceerd die dus danig onaantrekkelijk is dat niemand zijn CBDC zou willen omzetten naar een fysiek euro. het WEF heeft in 2019 al een whitepaper gepubliceerd waarin schrijven hoe contact geld kan worden afgeschaft middels de introductie van CBDC en zonder dat het volk in opstand zou moeten komen. U kunt dit whitepaper gewoon raadplegen op website van het WEF.
21-11-2022, 13:37 door Anoniem
De digitale Euro lost geen probleem op. Heeft géén meerwaarde. Alles wat je mogelijk met een Digitale Euro zou willen doen is ook al mogelijk binnen het huidige valuta systeem.
De digitale Euro kan worden misbruikt. Dat mogelijk misbruik zal worden gebruikt om politieke doeleinden te dienen en/of justitiële preventie op burgers los te laten. Deze scopecreep zien we ook nu al op tal van dossiers.

Dat die scopecreeps steeds vanuit goedwillende ambtenaren/politici komen, dat doet niets af aan het feit dat die scopecreeps nooit de achterkant van hun eigen gelijk hebben beschouwd. Dat kan ook niet. Want mensen (b)lijken daar blind voor te zijn. Vooral als 'het heel goede idee' ook nog eens carrières kan maken of breken. Ik noem dat blinde overijverigheid (het negatieve begrip is 'professioneel Narcisme').

Digitale Euro zal eerst op vrijwilligheid komen. Daarna komt een de-facto plicht. Niet altijd vanuit de overheid. Vaak ook omdat bedrijven hun risicoprofiel kunnen verlagen. Denk maar aan verplicht met pin betalen. Denk maar aan goede doelen/sportclubs die geen bankrekening meer kunnen krijgen.
21-11-2022, 14:05 door Anoniem
L.S.

Een paar slimme mannetjes als een Bankman-Fried bijvoorbeeld
en we hebben gezamenlijk een flink digi-munt-probleem.
Negatieve rente maakte het allemaal mogelijk.
Confisceren als in Cyprus als voorafschaduwing destijds?

Mensen die een koolmonoxide-vergiftinging oplopen vanwege de barbeque-verwarming van hun woonruimte.
Prijsverhogingen met een euro per week per produkt.

Geen mogelijkheden voor compenseren meer door de overheid.
Gaat goed zo. Of is er iemand, dit ook nog niet opgevallen?

'Panem et circenses', zei Juvenalis smalend.
Dit omdat tijdens de spelen bij het Colloseum graan werd uitgedeeld aan het plebs
De gewone man heeft de teloorgang van het Imperium nooit iets heeft geinteresseerd.

We zitten weer in zo'n tijdsgewricht, nu met het westerse Imperium en het voetbal uit Qatar ditmaal.

Ach laat maar, niemand luistert.

#obserwator
21-11-2022, 14:24 door Anoniem
wat ik hier niet leest is dat de euro nooit voor de burger is geweest maar voor het bedrijfsleven die varen er wel bij....
21-11-2022, 14:51 door Anoniem
Een banken-consortium als een nieuw soort KGB voor het systeem.
Alles van de burger onder het dubbele vergrootglas.

We wisten het toch al, dat het niet leuker gemaakt kon worden.
Nu beleven we het nog ook.

Goede happy friendship day.
21-11-2022, 15:14 door Anoniem
ons goud ligt toch in de VS ?
dus het is ons goud niet meer.
tegen de tijd dat we het nodig hebben is de VS het natuurlijk 'kwijt'...
21-11-2022, 16:10 door Anoniem
zo vindt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
Dat snap ik wel dat die er vanalles (negatiefs) van vinden, want de digitale euro zet de locaal opererende banken
buitenspel en geeft de ECB het monopolie.
21-11-2022, 17:22 door Anoniem
Door hackerjunkie: Ik vraag me af wat er met 'digitale euro' wordt bedoeld. Is de Euro niet al (deels) digitaal in huidige vorm?
De verwerking van banken is digitaal, natuurlijk, en daarmee het saldo op je bankrekening. Dat heet giraal geld. Munten en bankbiljetten heten chartaal geld.

Behalve dat het een digitaal is en het ander fysiek is een fundamenteel verschil tussen giraal en chartaal geld dat giraal geld (je banksaldo) een claim is die je hebt op een private bank, en chartaal geld is uitgegeven door een centrale bank.

De digitale Euro waar het nu over gaat is een digitale versie van het chartale geld. Dat gaat dus buiten de private banken om, dus staat los van ING, Rabo etc., maar wordt rechtstreeks uitgegeven door de centrale bank.

Door Anoniem: Het is een gecentraliseerde crypto munt waarbij de ECB de beheerder wordt.
Je hebt je conclusies al klaarstaan terwijl nog helemaal niet is besloten hoe het gaat werken. Er is nog niet eens uitgewerkt of een wallet account-based of bearer-based wordt. De NVB is voorstander van het laatste, en ook voorstander van anonimiteit bij kleine transacties. Zie hun "position paper" (die is van deze maand):
https://www.nvb.nl/media/5432/nederlandse-vereniging-van-banken-position-paper-digitale-euro-2022.pdf
21-11-2022, 17:48 door Anoniem
Door Anoniem: De digitale Euro lost geen probleem op. Heeft géén meerwaarde. Alles wat je mogelijk met een Digitale Euro zou willen doen is ook al mogelijk binnen het huidige valuta systeem.
De digitale Euro kan worden misbruikt. Dat mogelijk misbruik zal worden gebruikt om politieke doeleinden te dienen en/of justitiële preventie op burgers los te laten. Deze scopecreep zien we ook nu al op tal van dossiers.

Dat die scopecreeps steeds vanuit goedwillende ambtenaren/politici komen, dat doet niets af aan het feit dat die scopecreeps nooit de achterkant van hun eigen gelijk hebben beschouwd. Dat kan ook niet. Want mensen (b)lijken daar blind voor te zijn. Vooral als 'het heel goede idee' ook nog eens carrières kan maken of breken. Ik noem dat blinde overijverigheid (het negatieve begrip is 'professioneel Narcisme').

Digitale Euro zal eerst op vrijwilligheid komen. Daarna komt een de-facto plicht. Niet altijd vanuit de overheid. Vaak ook omdat bedrijven hun risicoprofiel kunnen verlagen. Denk maar aan verplicht met pin betalen. Denk maar aan goede doelen/sportclubs die geen bankrekening meer kunnen krijgen.

O ja.
bewijs dat de overheid heel goed in staat is mensen geld af te nemen om politieke/financiele doelen te behalen
Wanneer was het ook weer dat de overheid weigerde het werkgeversdeel pensioenafdrachten van haar eigen personeel te betalen? Een gevolg veel later. De buffers van de betreffende pensioenfondsen bleken later administratief te laag te zijn zodat gepensioneerden geen prijscompensatie konden krijgen.
Er is later zelfs een 'wet' aangenomen dat er later geen compensatie gegeven hoeft te worden.

Dit gaat weer gebeuren. En veel geniepiger.
21-11-2022, 18:07 door Anoniem
Critici maken zich grote zorgen over een digitale euro en waarschuwen dat de overheid straks bepaalt waar burgers hun geld aan mogen uitgeven, het te gebruiken is voor surveillance of het onderdrukken van kritische geluiden of oppositie. "Straks bepaalt de overheid waar jij je geld aan mag uitgeven", waarschuwde SP-Kamerlid Mahir Alkaya onlangs. "Stel je voor dat de overheid kan meekijken bij wat jij met je geld doet. Dan kom je in een soort massa-surveillance-staat terecht."
Daar wordt al aan gewerkt door het laten meekijken naar bank transacties door de politie...
21-11-2022, 19:28 door Anoniem
Door Anoniem: ons goud ligt toch in de VS ?
dus het is ons goud niet meer.
tegen de tijd dat we het nodig hebben is de VS het natuurlijk 'kwijt'...

Dat goud is een paar jaar geleden teruggehaald en dus weer in Nederland als ik het mij goed herinner.
21-11-2022, 23:10 door Anoniem
Om een monetaire chaos te voorkomen wordt door centrale banken achter de schermen hard geknutseld aan een nieuw monetair systeem. Toen de cryptovaluta zijn intrede deed wisten monetaire beleidsmakers dat de blockchaintechnologie hun redding zou zijn. Hiermee kan ons fiduciaire geld worden vervangen door digitaal geld op een centrale bankrekening dat is gekoppeld aan onze ID. Gecentraliseerd om reden van toezicht op witwassen en uitbannen van frauduleuze transacties. Tevens kunnen we daarmee de thermostaat van het klimaat regelen. Foute transacties, zoals een tankbeurt van fossiele brandstof, vleesaankopen en alle geoormerkte artikelen die klimaatschade berokkenen worden aan onze ID gekoppeld. Binnenkort wil onze Minister van Financiën ons voorzichtig voorbereiden door alle betalingen vanaf 100 euro te monitoren. Om alvast te wennen aan de massasurveillance die straks aan onze ID wordt gekoppeld bij de invoer van de CBDC.

Er komt een nieuw (monetair) tijdperk waarin we allemaal gelijk zijn door ons over te geven aan surveillance. Het tussenstation naar transhumanisme. Een toekomst zonder gedoe met genderongelijkheid en discriminatie, geen fraude, geen belastingontduiking, geen kontzakken meer voor dikke portemonnees, enzovoort. Aan het einde van de maand kan de ECB ons saldo automatisch verlagen met de minpunten van de sociale creditscore. Eindelijk gerechtigheid en gelijkheid via een centraal gezag dat onze financiële transacties regelt zonder tussenkomst van frauduleuze bankiers. Lang leve de ECB met de CBDC, we doen allemaal mee.
22-11-2022, 02:45 door Anoniem
Ik ben tien jaar geleden al begonnen met digitale euros te minen. Dus ik kan niet wachten tot ze worden ingevoerd want dan ben ik gelijk klaar. En dan neem ik Hyves over. Voor de hobby.
22-11-2022, 08:24 door Anoniem
Er komt helemaal geen digitale Euro maar een generieke digitale eenheid genaamd de Diem. Dat wordt een programeerbaar krediet waarmee je als ontvanger zaken, die geprogrameerd zijn, mag aanschaffen. Althans je gaat een schuld aan waarvoor je je krediet mag gebruiken. De Diem kan zo geprogrammeerd worden dat deze, afhankelijk van jouw levensstijl (je medisch dossier/vaccinatiebewijs/digitaal passpoort wordt eraan gekoppeld) of je bijvoorbeeld zaken als een pizza mag bestellen. Daarnaast kan de Diem ook worden gebruikt om politieke tegenstanders uit te weg te ruimen door deze via de AI uit te sluiten van het gebruik. Geen credit geen eten of andere zaken.
Inmiddels zijn er al 110 landen bezig, waar onder Nederland, om de Diem door te voeren check https://www.diem.com/en-us/
Mark my words, als wij als volk ons hier niet tegen gaan verzetten dan ziet onze toekomst er bijzonder slecht uit en worden we de slaven van de rijken, naar goed communistisch gebruik. Check de WEF papers op hun eigen website hoe onze toekomst er volgens het WEF er gaat uitzien. Heeft niets met complotten te maken maar staat gewoon zwart op wit op hun website vermeld. En nee, het WEF is geen praatclubje die wat zaaltjes organiseert maar een vreemde mogendheid die meeregeerd d.m.v. hun puppets binnen diverse overheden wereldwijd. Zelfs ons Koningshuis zijn WEF uitvoerders dus het WEF is echt veel meer dan de politiek en media ons willen doen laten geloven.
22-11-2022, 09:02 door Anoniem
Als ze zo graag die 'equality' willen lijkt het mij in ieder geval niet verstandig geld op zo'n fundamenteel niveau te centraliseren en daarmee nog politieker te maken. Dit zou daadwerkelijk de nekslag zijn van een vrije maatschappij. Deelname wordt dan volledig conditioneel.
22-11-2022, 09:12 door Anoniem
De volgende stap is de volledig digitale euro en de afschaffing van contant geld.

Je krijgt een wallet voor je persoonlijke tracking device (smartphone) om je dagelijks kleine betalingen te doen.

Als contant geld volledig is uitgeband is het een klein kunstje om je te "motiveren" om je geld aan de juiste dingen uit te geven.
22-11-2022, 09:42 door Anoniem
Het huidige systeem is opgebruikt. Schulden zijn torenhoog en kunnen bij zijn levensdagen niet meer terugbetaald worden. Dat kan ook niet anders als je geld bijdrukt met daar bovenop rente. Op deze wijze is er altijd meer schuld als dat er daadwerkelijk geld in omloop is, dergelijk systeem is gedoemd om te falen.

We zitten in de tijd van de Great reset. Men wil het huidig geldsysteem wat men al decennia in leven houd door meer geld bijdrukken nu laten crashen en laten vervangen voor CBDC's. Dit zal gebracht worden als een uitkomst, een redding. Kwijtschelden van schulden, klimaat neutraal, tegen criminaliteit etc. Deze neven zaken klinken aardig maar het doel is volledige controle over de burgers.

Absolute inzage en dus controle over je uitgifte. Waar het zich bevind en hoe het wordt uitgegeven. Het wordt de digitale ketting aan je been welke bepaald wat je mag kopen. Denk aan welk voedsel, hoeveel brandstof, welke luxe aankopen je doet allemaal afhankelijk van bv je CO2 budget of je sociale kredietscore. De mogelijkheden en controleopties zijn oneindig.

Gedraag je je niet naar de wens van de staat wordt je portemonnee (deels)bevroren. De enige manier om er aan te ontkomen zijn alternatieve betalingsystemen en ruilhandel mis je hiervoor niet opgepakt wordt tegen die tijd.

Verweer je tegen deze beweging welke wordt gepushed vanuit mensen die hier alleen maar van zullen profiteren zonder er zelf ooit een mee te hoeven doen. Het zal een nieuw kastensysteem worden.
22-11-2022, 11:57 door Anoniem
Als werd betaald in guldens en ineens was daar de euro...
22-11-2022, 12:05 door Anoniem
Werkt dit tegen alle vormen van criminaliteit en zwarthandel?
Wat als het criminele element binnen de macht niet verdwijnen wil?
Rechtvaardigheid voor de enkeling, onrechtvaardig naar de massa.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.