Stichting Privacy First start een onderzoek naar "grootschalige datavergaring" door connected cars en de gevolgen die dit voor de privacy van bestuurders heeft. Voorkeurinstellingen, rijgedrag, routes, gps-locaties, bestemmingen, tijdstippen, camerabeelden van binnen en buiten de auto, allerlei gevoelige informatie uit de op de boordcomputer aangesloten telefoon evenals bijvoorbeeld gezondheids- en biometrische gegevens kunnen allemaal door connected cars worden bijgehouden en verzameld.
"Dergelijke informatie is waardevol en daarom gewild. In algemene zin geldt: hoe meer relevante voertuigdata, hoe groter winsten van fabrikanten in potentie kunnen uitvallen", aldus Privacy First. Ook andere partijen kunnen voertuigdata gebruiken. Zo kunnen bijvoorbeeld verzekeraars die digitaal meekijken in de auto korting op de premie geven.
Naast de omgang met gegevens zal Privacy First ook naar de beveiliging ervan kijken. "Er bestaat immers geen privacy zonder beveiliging. En ieder privacybeleid is slechts zo sterk als het beveiligingssysteem dat er achter zit", aldus de stichting. "Steeds opnieuw komt aan het licht dat autofabrikanten (en soms aanverwante partijen) de beveiliging van hun auto’s niet op orde hebben."
Vorige week lieten beveiligingsonderzoekers nog zien hoe auto's van Kia, Honda, Infiniti, Nissan en Acura alleen met behulp van een VIN-nummer op afstand zijn te openen en starten. Verder ontdekten de onderzoekers andere kwetsbaarheden waardoor het mogelijk was om gegevens van eigenaren van Toyota, Ford, Jaguar, Land Rover en Porsche te achterhalen. Voor het onderzoek maakt Privacy First gebruik van online verschenen artikelen en zal het interviews met experts houden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.